Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1327240_0001.png
1327240_0002.png
1327240_0003.png
1327240_0004.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
27.januar 2014Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Rasmus Friis BendtsenSagsnr.: 2013-0030-1818Dok.:994955
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 234 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. december2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (MFU).
Karen Hækkerup/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 234 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Kan ministeren garantere, at ændringerne i politistrukturen påAmager ikke vil medføre forringelser af betjentens arbejdsvil-kår og af den borgernære service, herunder udrykningstider,ventetid m.m.?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelsefra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”Som led i den generelle modernisering og effektivisering afDansk Politi gennemgår Københavns Politi i øjeblikket en fler-årig udviklingsproces, der med afsæt i en række eksterne ana-lyser og interne undersøgelser, skal ruste politikredsen til etfaldende bevillingsniveau. Processen er forankret i en samletudviklingsplan for Københavns Politi 2013-15, som i 2014 in-debærer en række organisatoriske ændringer og sammenlæg-ninger.For de tre nuværende stationer (Amager, Bellahøj og City) in-debærer udviklingsplanen, at de organisatorisk sammenlæggesi en fælles stationsenhed, der skal muliggøre samling og effek-tivisering af ensartede opgaver på tværs af politikredsen (Stati-onsenheden). Ledelsen af en række funktioner vil i den forbin-delse blive sammenlagt og effektiviseret, og politikredsen for-venter at reducere den samlede bygningsmasse fra i alt 21 le-jemål til 14. Hovedparten af de bygningsmæssige faciliteter påde 3 stationer vil imidlertid fortsat blive benyttet, herunder Sta-tion Amagers hovedbygning på Kamillevej 3.Sammenlægningerne af en række særlige politifunktioner påtværs af politikredsen indebærer, at opgavevaretagelsen af dis-se særlige funktioner i fremtiden hovedsageligt vil udgå fra énaf stationerne i politikredsen. Blandt andet vil alle sager vedrø-rende indbrud i Københavns Politis område i fremtiden bliveefterforsket af en samlet indbrudsgruppe på Station Bellahøj,en række tyveri- og røverisager af en samlet tyveri- og røveri-gruppe på Station City og politikredsens udlændingesager af ensamlet udlændingekontrolsektion på station Amager. Sidst-nævnte var oprindelig tænkt placeret på Station City, men afhensyn til den samlede, geografiske balance i politikredsen, ogefter drøftelser med Københavns Politiforening, er det besluttetat søge Udlændingekontrolsektionen placeret på Station Ama-ger i stedet.Grænsekontrolafdelingen, der i dag hører under Station Ama-ger, vil organisatorisk blive placeret i en ny specialenhed. Af-2
delingen vil bygningsmæssigt fortsat være beliggende i Kø-benhavns Lufthavn på Amager.For anklagemyndighedens vedkommende vil der ud over spe-cialadvokaturerne fremover kun være to stationsadvokaturer ipolitikredsen beliggende på henholdsvis station Bellahøj ogstation City, hvor arrestantgrupperne ligeledes vil være place-ret. Der vil dog fortsat i nødvendigt omfang også være juridiskbistand til rådighed på Station Amager.Der vil fortsat udgå kørende døgnberedskab fra alle de tre nu-værende stationer, og den umiddelbare responstid og undsæt-ning af borgerne i alle dele af politikredsen vil derfor som ud-gangspunkt ikke blive påvirket. Der vil fortsat være vagtha-vende og anholdelsesberedskab i bygningerne, dog ikke i nat-tetimerne på Station Amager. Lokalpoliti og borgernær efter-forskning vil stadig være placeret på stationerne, idet lokalpoli-tiet på Amager dog flyttes fra Sundhedshuset på Kamillevej iTårnby til lokaler på Artillerivej.Politikredsens tre specialgrupper samles i en fælles Specialsek-tion på Politigården, der ud over at skulle varetage opgaver iforbindelse med bekæmpelse af narkotika på gadeplan og be-villingskontrol, fremover også skal indgå i indsatsen i de sær-ligt udsatte boligområder og andre særlige indsatser.Indsatsen på Christiania fortsætter under Task Force PusherStreet.I lyset af den teknologiske udvikling, hvor flere og flere hen-vendelser til politiet sker via internettet eller telefonisk til poli-tikredsens servicecenter på telefon 114, vil der efter planen ik-ke fremadrettet være almindelig borgerekspedition på de trestationer. Der etableres i stedet en stor fælles Borgerekspediti-on centralt i København. Der vil som hidtil være telefonisk ogelektronisk adgang til Københavns Politi døgnet rundt, og dervil på alle tre stationer - Amager, Bellahøj og City være endørtelefon med kontakt til personale på stationen eller i ser-vicecentret.Politibutikken i Lufthavnen, som bl.a. udsteder nødpas, fast-holdes.Politikredsens Centrale Efterforskningsenhed og fire special-advokaturer samles i et nyt og moderne ”Efterforsknings- ogAnklagerhus” på Teglholm Allé.Der er i forbindelse med de planlagte ændringer overordnetlagt vægt på at sikre en omkostningseffektiv drift, så Køben-havns Politi kan udnytte sine ressourcer effektivt på tværs afhele politikredsen, opretholde et stærkt og robust beredskab, og3
samtidig sikre en god og effektiv politibetjening af alle borgerei politikredsen. Københavns Politi vil således også efter udvik-lingsplanens iværksættelse fortsat være i stand til at yde en til-fredsstillende indsats i relation til borgerne i hele politikredsen.Det skal dog naturligvis bemærkes, at organisationer som gen-nemfører udviklingsprojekter som det foreliggende, der inde-bærer store organisatoriske ændringer og sammenlægninger,erfaringsmæssigt oplever en vis produktionsnedgang i en over-gangsperiode, mens der bruges ressourcer på at komme påplads i den nye organisation. Københavns Politi vil arbejde forat mindske disse mest muligt, så blandt andet centrale borger-vendte funktioner som beredskab og servicecenter berøresmindst muligt.Da omorganiseringerne tillige betyder, at et antal medarbejderefår nye arbejdsopgaver og/eller arbejdssted, kan de naturligvisskabe en vis bekymring og utryghed blandt politikredsens per-sonale. Der er derfor også fra ledelsens side lagt vægt på atinddrage medarbejdere og personaleorganisationer mest muligti forandringsprocesserne, så usikkerheden omkring disse mind-skes.Selv om omorganiseringerne i sagens natur skaber en vis be-kymring og usikkerhed, og i en periode tillige kan medføre etdriftstab, er det Københavns Politis opfattelse, at de er heltnødvendige, hvis politikredsen i en situation med mange poli-timæssige udfordringer og øget effektiviseringskrav fremoverskal kunne udnytte sine ressourcer og stordriftsfordele effektivtpå tværs af politikredsen og dermed kunne fastholde en god ogeffektiv politibetjening af alle politikredsens borgere.For så vidt angår betydningen af den ændrede politistruktur påAmager henvises i øvrigt til Rigspolitiet tidligere bidrag tilbrug for Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 1019(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.”
4