Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1317606_0001.png
1317606_0002.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
20. december 2013Asyl- og VisumkontoretThomas Højgaard2013-0030-1819994677
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 232 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. december 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 232 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren forsøge at overtale de ressortansvarlige mini-stre fra de øvrige Schengen-landene til at indføre en bøderegelfor rejsende internt i Schengenområdet, der uden undtagelsesikrer, at hvis det kan konstateres, at en ankommende personrejser på falske rejsepapirer, får luftfartsselskabet, som pågæl-dende har rejst med, en bøde på 10.000 kr. En sådan regel fin-des ikke i dag for flyrejser inden for Schengen-området, hvortilItalien hører, og som aktuelt synes at være det Schengen-land,hvorfra der er flest rejsende, der ankommer til KøbenhavnsLufthavn, selv om de pågældende burde være blevet forhindreti at foretage rejsen, fordi de enten opholder sig illegalt eller al-lerede har søgt asyl i det pågældende Schengen-land.”

Svar:

Det følger af udlændingelovens § 59 a, stk. 1, at den, der bringer en ud-lænding her til landet, straffes med bøde, såfremt den pågældende udlæn-ding ved indrejse i Danmark eller i transit i en dansk lufthavn ikke er i be-siddelse af fornøden rejselegitimation og visum. Ifølge § 59 a, stk. 2, fin-der stk. 1 ikke anvendelse ved indrejse fra et Schengenland.Udlændingelovens § 59 a, stk. 2, blev indført ved lov nr. 410 af 10. juni1997 om ændring af udlændingeloven (Schengenkonventionen m.v.). Detfremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at Schengen-sekretariatet(der i dag er en del af Generalsekretariatet for Rådet for Den EuropæiskeUnion) forud for vedtagelsen af loven oplyste, at der kan indlægges et im-plicit forbud i Schengenkonventionen mod nationale bestemmelser omtransportøransvar ved passage af de indre grænser. Derfor blev bestemmel-sen i udlændingelovens § 59 a, stk. 2, indsat, hvorefter det følger, at trans-portøransvaret ikke finder anvendelse ved indrejse fra et Schengenland.De forpligtelser, der følger af Danmarks deltagelse i Schengen-samarbejdet, giver altså ikke mulighed for at indføre strafbestemmelsersom foreslået af spørgeren. På den baggrund agter justitsministeren ikke atforeslå en sådan bestemmelse.Der kan i øvrigt henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 196 (Alm. del) af14. marts 2013 og besvarelsen af § 20-spørgsmål S 224 af 23. oktober2013.
2