Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1309238_0001.png
1309238_0002.png
1309238_0003.png
1309238_0004.png
1309238_0005.png
1309238_0006.png
1309238_0007.png
1309238_0008.png
1309238_0009.png
1309238_0010.png
1309238_0011.png
1309238_0012.png
1309238_0013.png
Udlændingeafdelingen
Dato:Dok.:
28. november 2013940478

UDKAST TIL TALE

til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål L, M, N og R i Folke-

tingets Retsudvalg

Samrådsspørgsmål L:

”Vil ministeren gennemgå, hvilke muligheder der er for at reducerehenholdsvis gerne helt fjerne muligheden for illegale indvandrere til atkomme ind i Danmark via Københavns Lufthavn – eller andre danskelufthavne med flyforbindelse til et andet Schengenland. Der ønskes enrangordning af de opregnede muligheder, så de muligheder, der redu-cerer den illegale indvandring mest effektivt opregnes først osv.”

Samrådsspørgsmål M:

”Vil ministeren gennemgå de konkrete muligheder (rangordnet efter ef-fekt) f.eks. Københavns Politi har for at fortage en udvidet kontrol afpassagerer på de flyankomster i Kastrup Lufthavn fra Schengenlande,på hvilke man kan forvente at stoppe flest flyrejsende illegale indvan-drere?”
1

Samrådsspørgsmål N:

”Vil ministeren klargøre, om det kræver danske eller evt. europæiskeregelændringer, hvis man overhovedet skal reducere illegal indvan-dring med fly fra andre Schengenlande, og hvis det er tilfældet, vil mi-nisteren da gennemgå, hvilke regelændringer der evt. vil være absolutnødvendige, hvis man ikke fortsat skal have en situation, hvor selv SF’sretsordfører, der også er Retsudvalgets formand, udtaler: ”at det er al-vorligt for ’retsfølelsen’, at illegale kan slippe så let ind i Danmark. Deter fuldstændigt uholdbart, at trafikken af illegale fra specielt Italien erså stor” (BT 15. oktober 2013)?”

Samrådsspørgsmål R:

”Tal, som BT er i besiddelse af, viser, at cirka 170 personer medio ok-tober 2013 havde søgt asyl i Københavns Lufthavn fra ikke Schengen-lande i år. Det er dog kun cirka 70 af dem, der har søgt asyl i Køben-havns Lufthavn, der efterfølgende er mødt op i Center Sandholm. Manhar ikke fingeraftryk og billede af de pågældende asylansøgerne, hvil-ket ifølge BT skyldes, at politiet gennem mere end et år ikke har haft etlokale i Københavns Lufthavn, hvor det har været muligt at tage finger-aftryk og billede. I yderste konsekvens kan flere af personerne have søgtasyl på denne måde for at få let og anonym adgang til Danmark, oghvor deres reelle ærinde har været at få mulighed for at udføre terrori-stiske aktioner her i landet. Hvilke initiativer vil ministeren tage for atsikre, at politiet ikke fremover sender asylansøgere fra KøbenhavnsLufthavn ud i det danske samfund, uden at have hverken fingeraftryk el-ler billede af dem, og uden nogen form for sikkerhed for, at de møderop i Center Sandholm (se artiklen: ’Asylansøgere forsvinder’, side 6 iBT den 18. november 2013)?”
2

[Indledning]

1.

Jeg vil gerne starte med at takke udvalget for spørgsmålene om kon-trol i Københavns Lufthavn.
Spørgsmålene giver mig anledning til at redegøre for politiets styrkedeindsats i lufthavnen – og til at få aflivet nogle af de myter, der er ved atdanne sig som følge af den seneste tids debat.
For det første vil jeg gennemgå de forskellige tiltag, som er iværksat ilufthavnen. Jeg vil også komme ind på de fremtidige initiativer, sompolitiet lige nu arbejder på for at styrke indsatsen mod illegal indvan-dring. Herefter vil jeg til sidst vende mig mod sagen om manglendeasylregistrering i lufthavnen.

[Schengen-samarbejdet]

2.

Inden jeg tager fat på selve besvarelsen, vil jeg for overblikkets skyldopridse spillereglerne.
Som bekendt er hele spørgsmålet om kontrol ved Danmarks grænserunderlagt Schengen-reglerne. Det er spilleregler, som et meget bredtflertal i Folketinget bakker op om.
Schengen-samarbejdet er grundlæggende godt for Danmark. Det hjæl-per os med at løse nogle problemer, som Danmark ellers ville havesvært ved at løse. Dels sikrer det, at vi danskere kan rejse rundt i Euro-pa inden for Schengens grænser uden at blive udsat for unødig kontrol.Og nok så vigtigt bidrager det til bekæmpelsen af grænseoverskridendekriminalitet og illegal indvandring til Europa.
3
Men Schengen-samarbejdet skaber også nogle udfordringer i forhold tilindrejsekontrol. Det siger sig selv. De udfordringer er vi imidlertid klartil at tage op.

3.

Vi er bare nødt til at anerkende præmisserne for den her debat ogsondre mellem ”det, der kan lade sige gøre” og ”det, der ikke kan ladesige gøre”.
Kan vi etablere en kontrol af alle flyankomster i Københavns Lufthavn?Nej, det kan vi ikke.
Politiet kanikkestå i gaten og tjekke samtlige passagerers pas og vi-sum. Det vil være systematisk grænsekontrol, og det kan man ikke efterSchengen-reglerne.
Kan vi kontrollere personer, hvis vi har mistanke om, at de vil begåkriminalitet? Ja, det kan vi godt.
Det vil sige, at kontrollerne ikke må være for intensive eller for hyppi-ge. Det vil sige, at kontrollerne kun må foretages på stikprøvebasis, el-ler hvis politiet har en efterretningsbaseret mistanke om kriminalitet.Det kan f.eks. være indrejse på falske dokumenter eller menneskesmug-ling.
Politiet skal naturligvis overholde disse regler, men jeg vil gerne under-strege, at vi er villige til at udnytte de kontrolmuligheder, der er – oggøre det fuldt ud.

[Kontrol i Københavns Lufthavn]

4.

Spørgsmålet er så, om politiet foretager kriminalitetskontroller i Kø-benhavns Lufthavn. Til det er svaret: Ja. Endda et klart ja.
4
Der bliver foretaget markant flere kriminalitetskontroller i dag end un-der den tidligere regering.
Københavns Politi har således oplyst, at der i 2012 blev foretaget kon-trol af 67 flyankomster fra andre Schengen-lande, mens tallet for 2013pr. 31. oktober er 83.
Til sammenligning blev der i 2011 kun foretaget 6 kontroller.
Det er et ubestrideligt faktum, at antallet af kriminalitetskontroller ilufthavnen er mangedoblet under den nuværende regering. Oppositio-nen har derfor ikke noget at lade regeringen høre i forhold til antallet afkriminalitetskontroller i Københavns Lufthavn.
Ligeså klart er det, at vi også fremadrettet fortsat vil have fokus på,hvordan vi kan forbedre og effektivisere kontrollen med illegal indvan-dring i Københavns Lufthavn.

5.

Én ting er antallet af kontroller. Det er selvfølgelig vigtigt. Noget an-det og ligeså vigtigt er kontrollernes indhold. Også her har politiet satind.
For at højne kvaliteten af kontrollerne har Københavns Politi valgt i hø-jere grad at inddele flyankomster i såkaldte højrisiko-ankomster og lav-risiko-ankomster. Højrisiko-ankomster er ruter, der erfaringsmæssigtbenyttes til illegal indrejse i Danmark. Der er i praksis især tale omflyankomster fra Italien, Grækenland og Spanien.
På højrisiko-ruterne vil der jævnligt ske en gennemgang af passagerli-sterne. Det vil blive undersøgt, hvem der har købt billet, til hvor mangeder er købt billet, hvordan der er betalt, hvornår der er betalt osv. Disseoplysninger kan bruges til at vurdere risikoen for illegal indvandring oganden kriminalitet som f.eks. dokumentfalsk og menneskesmugling.5
Politiet kan desuden på baggrund af oplysningerne give flyselskabernebesked om, hvilke passagerer der skal rettes særlig opmærksomhedmod.
Det handler om at målrette kontrollen mod de flyankomster og de pas-sagerer, der erfaringsmæssigt indebærer en kriminalitetsrisiko.

6.

Det har været fremme i pressen i dag, at det skulle følge af en taktiskbefaling, at politiet i forbindelse med en konstateret overtrædelse skalophøre med yderligere kontrol.
Det er dog kun den halve sandhed. Det, jeg har forstået på KøbenhavnsPoliti, er, at politiet i forbindelse med en kriminalitetskontrol som ud-gangspunkt forholder sig til alle de passagerer, der passerer gennem ga-ten. Det kan f.eks. være visuelt eller ved anden identifikation. Men deter rigtigt, at det typisk kun vil være nogle enkelte, som udtages til enmere indgående kontrol. Sådan er det jo også med alle andre kriminali-tetskontroller, f.eks. færdselskontroller.
Og det giver heller ingen mening at lade Hr. og Fru Jensen, der har væ-ret på weekendtur til Milano vente i timevis for at gennemgå en grundigkontrol – hvis de ikke giver anledning til mistanke. Det kan vi vel allevære enige om. Det strider i øvrigt også mod formålet med Schengen-samarbejdet.
Den taktiske befaling skal altså ikke forstås så bogstaveligt, som det erudlagt i pressen.
På samme måde hvis man ud fra en kontrol af passagerlisten har mis-tanke om, at f.eks. en gruppe på 10 personer på flyet vil forsøge at ind-rejse ulovligt, leder man naturligvis efter alle 10. Og så lader man na-turligvis resten, hvorom der ikke er nogen grund til at tro, at de skulleindrejse ulovligt eller have begået anden kriminalitet, gå.6
Og som jeg lige har redegjort for, er det jo netop en del af den nye stra-tegi for lufthavnskontroller, at de i langt højere grad end tidligere skalvære efterretnings- og analysebaserede.

7.

Opgraderingen af kontrollen skal naturligvis ske i samarbejde medflyselskaberne. Og det er vores klare indtryk, at det vil flyselskabernegerne være med til. De er ikke interesserede i at transportere rejsende,der benytter sig af falske dokumenter, eller som forsøger at indrejse il-legalt i Danmark.
I øjeblikket har politiet bl.a. fokus på samarbejdet med flyselskabet Ea-syJet. Det skal ses i lyset af, at problemet med ulovlig indrejse i Køben-havns Lufthavn aktuelt er særligt koncentreret om EasyJets flyan-komster fra Milano. Ifølge politiets oplysninger har EasyJet transporte-ret en stor del af de personer, som politiet har stoppet i lufthavnen medfalske dokumenter.
Politiets samarbejde med EasyJet har bl.a. udmøntet sig i, at Køben-havns Politi og Rigspolitiet har indgået en aftale med EasyJet om at un-dervise deres check-in personale i Milano. Undervisningen skal med-virke til, at EasyJets personale har det fornødne dokumentkendskab ogviden om profilering af mistænkelige rejsende.
Det her er et skridt, der tages, for at se, om det i højere grad kan forhin-dres, at illegale indvandrere stiger ombord på flyet til København.
Det kan der være flere fordele ved. Bl.a. undgår man at bruge ressour-cer på at indkvartere asylansøgere, som i mange tilfælde alligevel skalsendes tilbage til Italien efter Dublin-reglerne.

8.

Et andet skridt, vi forsøger at tage, handler om samarbejdet med deitalienske myndigheder.7
Rigspolitiet har rettet henvendelse til chefen for lufthavnspolitiet i Mi-lano for at afdække muligheden for midlertidigt at udstationere endansk politimand i Milano. Tanken er, at den pågældende skal rådgivecheck-in personalet med henblik på at sikre, at personer, som ikke hargrundlag for at indrejse i Danmark, heller ikke kommer med et fly tilKøbenhavn.
Og jeg kan tilføje, at der er indledt en dialog med de italienske myndig-heder på højeste niveau om problemet vedrørende særligt flyruten fraMilano til København og muligheden for et tættere samarbejde.
Samarbejdet mellem dansk politi, EasyJet og de italienske myndighederer et godt eksempel på, at Schengen-samarbejdet ikke er til hinder for,at myndighederne kan være konstruktive og praktiske i indsatsen modillegal indvandring.

[Registrering af asylansøgere i Københavns Lufthavn]

9.

Lad mig til sidst vende mig mod spørgsmålet om den mangelfulderegistrering af asylansøgere i Københavns Lufthavn.
Det er for nylig kommet frem, at Københavns Politi i en række tilfældei perioden fra november 2012 til oktober 2013 ikke har optaget finger-aftryk og foto af asylansøgere i Københavns Lufthavn i overensstem-melse med retningslinjerne.
Københavns Politi har erkendt, at der har været tale om en klar fejl, sombl.a. havde sammenhæng med en ombygning i lufthavnen, hvor vigtigtudstyr blev flyttet.
Til det er der kun ét at sige: Det er stærkt utilfredsstillende.
8
Det siger sig selv, at der skal foretages en ordentlig kontrol og registre-ring af asylansøgere – også selv om der bygges om i lufthavnen.
Derfor er jeg også tilfreds med, at der nu er rettet op på fejlen, så der si-den den 24. oktober 2013 er optaget fingeraftryk og foto efter retnings-linjerne.

10.

Hvor mange personer drejer det sig så om?
I debatten op til dette samråd har der været nævnt en række tal, og derhenvises også til nogle tal i spørgsmål R.
Sandheden er, at det ikke er muligt præcist at oplyse, hvor mange asyl-ansøgere, der ikke har fået optaget foto og fingeraftryk i lufthavnen, oghvor mange af disse, der ikke efterfølgende har meldt sig i CenterSandholm.
Det skyldes flere forskellige faktorer:En årsag er måden, hvorpå asylsager registreres hos politiet,idet mindreårige børn typisk registreres på forældrenes sag.En anden faktor er, at Københavns Politi ikke i alle sager harundladt at optage fingeraftryk og foto. I nogle sager har man så-ledes fulgt retningslinjerne og har kørt ansøgerne til StationAmager og der optaget fingeraftryk og foto.Og en tredje grund er, at det ikke fremgår af Københavns Politissagsbehandlingssystem, i hvilket omfang asylansøgere efterføl-gende registreres i Center Sandholm.
Alt dette betyder, at politiet ikke uden manuelt at gennemgå samtligesager – hvilket vil være meget ressourcekrævende – vil kunne give et9
mere præcist billede af, hvor mange asylansøgere der ikke har fået tagetfingeraftryk og foto, og hvor mange af disse der ikke er blevet indloge-ret på Center Sandholm.
De tal, der har været fremme i BT, kan derfor heller ikke bekræftes afpolitiet.
Der er dog ingen tvivl om, at der er et antal asylansøgere, som ikke harfået optaget foto og fingeraftryk i lufthavnen efter retningslinjerne.
For at give et indtryk har Københavns Politi oplyst, at politiet i perio-den fra 1. januar til 12. november 2013 har oprettet 334 sager vedrøren-de asylansøgere antruffet i lufthavnen. Det er altså det samlede antalsager, og det omfatter asylansøgere antruffet ved såvel de ydre som deindre grænser.
Tallene omfatter både dem, der er blevet taget ved kontrol, og dem, derselv har henvendt sig til myndighederne for at søge asyl. Det er altsåfolk, der gerne vil til Sandholm, og de udgør en betydelig del af sager-ne.
Som jeg desuden kommer tilbage til, har der i alle sager været foretagethelt almindelig indrejsekontrol med opslag i politiets registre. Det eraltså kun foto og fingeraftryk, der først er blevet optaget i Sandholm.

11.

Hvad har det så betydet, at et antal asylansøgere ikke har fået opta-get fingeraftryk og foto i Københavns lufthavn?
Ja, i de mange tilfælde, hvor ansøgerneharhaft et reelt ønske om at sø-ge asyl i Danmark – og er blevet indkvarteret på Center Sandholm – hardet ikke haft nogen betydning. Der optages nemlig altid fingeraftryk ogfoto af politiet i forbindelse med registrering i Center Sandholm.
10
I de tilfælde, hvor personenikkehar haft et reelt ønske om at søge asyl iDanmark – f.eks. fordi personens plan var at rejse videre til et andetnordisk land og søge asyl – har det betydet, at personen har kunnet rejsevidere uden at være registreret i det såkaldt Eurodac-system som asyl-ansøger i Danmark.
Hovedformålet med optagelse af fingeraftryk og foto af asylansøgere ersåledes registrering og opslag i det såkaldte Eurodac-system.
Eurodac er et system, hvor asylansøgeres fingeraftryk optages. EU-landene vil herefter kunne foretage opslag i systemet for at se, om enperson er registreret som asylansøgere i et andet EU-land og derfor kantilbageføres dertil i medfør af Dublin-forordningen.En del af de såkaldt ”forsvundne” asylansøgere må antages at være rejstvidere til andre lande. Det kan der være mange årsager til. En årsag kanvære, at reglerne for at få asyl er mere lempelige i andre lande.I den forbindelse vil jeg gerne understrege, at – bortset fra optagelse affingeraftryk og foto – er alle personer ifølge Københavns Politis blevetkontrolleret på helt sædvanlig vis og i overensstemmelse med retnings-linjerne.
Københavns Politi har således oplyst, at alle sager er blevet oprettet ipolitiets sagsbehandlingssystem POLSAS, at der i alle sager er sket re-gistrering af asylansøgerens identitetsoplysninger, og at der i alle sagerer foretaget søgning i Kriminalregistret og det såkaldte SIS-register.Desuden er asylansøgerens effekter i alle sager blevet gennemgået medhenblik på at finde dokumenter mv.
Inden man drager vidtgående konklusioner om terrorrisiko og andet, erjeg også nødt til at sige, at de mennesker vi taler om, er flygtninge ogaltså som udgangspunkt ikke kriminelle. De er ikke frihedsberøvede, og11
de kan derfor til enhver tid frit forlade både Center Sandholm og Dan-mark.Der er intet grundlag for at antage, at denne persongruppe – som ogsåtæller børnefamilier og ældre mennesker – generelt skulle udgøre entrussel for Danmarks sikkerhed.

12.

Alt dette ændrer ikke ved, at det, der er sket, er stærkt utilfredsstil-lende. Det er der som sagt rettet op på, og herudover har KøbenhavnsPoliti oplyst, at de har igangsat en række tiltag.
Der vil for det første være et øget ledelsesmæssigt fokus på kontrolar-bejdet i lufthavnen, og der vil blive placeret en politiinspektør i lufthav-nen med ansvar for politiets indsats her.
Der vil blive nedsat en hurtigtarbejdende arbejdsgruppe med repræsen-tanter fra Københavns Politi og Rigspolitiet med det ene formål at fore-tage en gennemgang af samtlige arbejdsgange og sagsgange i lufthav-nen og det såkaldte NUC (Nationalt Udlændingecenter under Rigspoli-tiet) med henblik på optimering og effektivisering.
I Københavns Politi arbejdes der desuden på at samle udlændingekon-trolarbejdet for hele politikredsen i en udvidet kontrolgruppe for atstyrke sagsbehandlingen af udlændingesager i bl.a. Københavns Luft-havn.
Og i øvrigt ved jeg, at både politiet og efterretningstjenesten hver daggør en stor indsats for at bekæmpe terrorisme af enhver art. Det kan vialle være helt trygge ved.

13.

Så lad mig til sidst opsummere hovedbudskaberne:
12
Der foretages væsentligt flere kontroller i dag end under den tid-ligere regering,politiet har taget en række initiativer for at forbedre kvaliteten afkontrollerne,og der er rettet op på fejlen vedrørende manglende optagelse affoto og fingeraftryk af asylansøgere i lufthavnen.
TAK
13