Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1307154_0001.png
1307154_0002.png
1307154_0003.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
2. december 2013Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Michelle Argir Simon-senSagsnr.: 2013-0030-1774Dok.:968008
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 184 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. november2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 184 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”I forbindelse med ministerens svar på REU alm. del spørgs-mål 1183 (2012-13), oplyser Kriminalforsorgen, at der i 2012blev bevilget 1163 udgange med henblik på fremskaffelse afophold, arbejde eller anden underhold i forbindelse med løsla-delsen. Vil ministeren oplyse, hvor lang varighed en typisk ud-gang normalt har? Vil ministeren hvis det er muligt i den for-bindelse oversende statistiske oplysninger vedrørende varighe-den af udgange, herunder konkret oplyse, hvor mange udgangeder gives af flere dages varighed? Ministeren bedes desudengive eksempler på, hvilke særlige omstændigheder, der talerfor at give udgang til ellers udgangsspærrede indsatte?”

Svar:

1.

Direktoratet for Kriminalforsorgen har forespurgt nogle fængsler om,hvor længe en udgang med henblik på fremskaffelse af ophold, arbejde el-ler anden underhold i forbindelse med løsladelsen typisk varer, og det erpå den baggrund opfattelsen, at en sådan udgang typisk er af højst en dagsvarighed.

2.

Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at Kriminalforsorgens lø-bende udgangsstatistik ikke indeholder oplysninger om varigheden af ud-gange, men kun oplysninger om antal udgange og udgangsformål. Derfindes således ikke en tilgængelig statistik over varigheden af udgangsfor-løbene.

3.

Udgangsbekendtgørelsens § 31 omhandler udgang til særlige formål.Hvilke særlige formål, der kan være tale om, er nævnt i bestemmelsensstk. 1 og 2.Af bestemmelsen i § 31, stk. 3, fremgår det, at udgang kan gives, hvis sær-lige omstændigheder taler derfor, uanset at den indsatte har udgangskaran-tæne. Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at sådanne særligeomstændigheder f.eks. kan foreligge i tilfælde af udgang med henblik på atbesøge en nærtstående person, der er alvorligt syg, at være til stede ved ennærstående persons begravelse, at møde i retten, eller med henblik på læ-geundersøgelse eller -behandling eller anden behandling, der ikke hen-sigtsmæssigt kan finde sted i institutionen. Der er i disse tilfælde tale omudgangsformål af væsentlig humanitær karakter, eller hvor den indsattestilstedeværelse er påkrævet. Afslag bør derfor kun komme på tale af megettungtvejende sikkerhedsmæssige årsager, hvor misbrugsrisikoen ikke2
skønnes at kunne nedsættes, selv om udgang sker med ledsagelse. Dettefremgår af udgangsvejledningens punkt 60.Direktoratet for Kriminalforsorgen har desuden oplyst, at direktoratet i fåtilfælde har givet langtidsindsatte (indsatte der udstår fængsel i 8 år ellerderover), som står overfor en snarlig løsladelse på endt straf, men som eruden bolig og/eller forsørgelse, udgang med ledsagelse efter udgangsbe-kendtgørelsens § 31, stk. 2, nr. 5, til at fremskaffe ophold og arbejde ellerandet underhold i forbindelse med løsladelsen, selv om de havde udgangs-karantæne.
3