Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1324600_0001.png
1324600_0002.png
1324600_0003.png
1324600_0004.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
20. januar 2014Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Rasmus Krogh PedersenSagsnr.: 2013-0030-1770Dok.:965732
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 177 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. november2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 177 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Kan ministeren oplyse, hvor mange personer som hhv. Stor-britannien, Tyskland og Holland på baggrund af regelsæt ogmyndighedsbeføjelser m.v. har forhindret i at rejse til Syrienog deltage i kamphandlinger, kamptræning m.v., og hvor man-ge har man i de pågældende lande nægtet genindrejse til landetefter de har været i Syrien for at deltage i nogle af de nævnteaktiviteter?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Udenrigsministeriet, der har indhentet oplysninger gennem dedanske ambassader i Tyskland, Storbritannien og Holland.Af Udenrigsministeriets udtalelse fremgår følgende:”TysklandDe tyske sikkerhedsmyndigheder har kendskab til mere end200 tyske islamister hhv. islamister bosiddende i Tyskland, derer rejst til Syrien med henblik på at deltage i kamphandlingereller støtte op omkring modstanden mod Assad-regimet. Derforeligger dog ikke i alle tilfælde oplysninger om, hvorvidt dis-se personer vitterligt opholder sig eller har opholdt sig i Syrien.På grund af den dynamiske udvikling i Syrien er tallene desu-den underlagt daglige udsving, dog med en betydelig stigendetendens.Ud af de mere end 200 personer er flere vendt tilbage til Tysk-land. For størstedelen af de tilbagevendte foreligger der ikkebekræftede informationer om, at disse skulle have deltaget ikamphandlinger i Syrien. Langt størstedelen af de 200 perso-ner er tyske statsborgere. Disse personer kan af denne årsagderfor ikke nægtes genindrejse i Tyskland. For de uden tyskstatsborgerskab bliver muligheden for nægtet genindrejse un-dersøgt og er i enkelte tilfælde blevet anvendt. Antallet af til-bagevendende islamister, der aktivt har deltaget i den bevæb-nede opstand i Syrien, er étcifret.De tyske sikkerhedsmyndigheder bestræber sig på så tidligtsom muligt at forhindre en planlagt udrejse for personer medforbindelse til Syrien. I ca. 12 tilfælde har dette kunne føre tilen reel afbrydelse af rejsen.StorbritannienUK har regelsæt og myndighedsbeføjelser, som kan forhindrepersoner i at rejse til Syrien eller nægte genindrejse til UK ef-ter deltagelse i kamphandlinger, kamptræning m.v. i Syrien.2
Terrorism Prevention and Investigation Measures (TPIM) ogdet kongelige prærogativ kan bruges til at forhindre personer iat rejse til Syrien – selvom den foretrukne tilgang er retsforføl-gelse, ifald der forefindes beviser for kriminelle aktiviteter. Detkongelige prærogativ kan bruges til at forhindre personer meddobbelt statsborgerskab genindrejse til UK ved inddragelse afpas. Det kongelige prærogativ udøves formelt på baggrund afråd fra premierministeren eller andre ministre, såsom den briti-ske indenrigsminister.Det britiske indenrigsministerium har oplyst, at man ikke lig-ger inde med tal på, hvor mange personer man har forhindret iat rejse til Syrien, eller hvor mange man har nægtet genindrejsetil UK efter deltagelse i Syrien i kamphandlinger, kamptræningm.v.HollandDer er kun to sager om forhindring af afrejse, som har væretbragt til domstolen. Sagerne vedr. MG og OH er beskrevet ibesvarelsen af spørgsmål 176.Der kendes ikke til tilfælde, hvor personer er blevet nægtetgenindrejse.Det er vurderingen, at omtrent 100 personer fra Nederlandeneer taget til Syrien. Ca. 30 er vendt tilbage, og 6 vurderes at væ-re omkommet. Antiterrorkoordinatoren (NTCV) forhøjede imarts måned 2013 den generelle trusselsvurdering med hen-visning til risikoen forbundet med personer, der vender tilbageefter at have deltaget i kamphandlinger i Syrien.Den måde personer, der har deltaget i kamphandlinger, bliverhåndteret på, er gennem en øget overvågning. Dette gælder bå-de fra efterretningstjenestens side og fra de sociale myndighe-ders side. Efterretningstjenesten foretager en konkret vurderingaf trusselsniveauet for den enkelte person, når de vender tilba-ge. Efterretningstjenesten kan vælge at gøre lokale myndighe-der i kommunen opmærksom på en bestemt person, som er i enrisiko-gruppe og derfor vil kunne drage nytte af en særlig soci-al indsats. Tilsvarende kan efterretningstjenesten overdrage etdossier/rapport til politiet, hvis man finder, der er grundlag forat rejse tiltale. Efter det oplyste foreligger der ikke konkreteeksempler på sidstnævnte endnu. Anklagemyndigheden er op-mærksom på de tilbagevendende personer og foretager en vur-dering af, om der kan rejses tiltale mod de tilbagevendendepersoner for straffelovsovertrædelser. Indsamling af bevis op-lyses at være en af de største udfordringer forbundet hermed.Der foregår en tæt koordination mellem efterretningsmyndig-hederne og politiet med henblik på at sikre en arbejdsdeling.3
Tilsvarende koordineres med sociale myndigheder i de tilfæl-de, hvor det vurderes formålstjenligt, at de pågældende kræversærlig opmærksomhed.”Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 176(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg for en nærmere beskrivelse af de tohollandske sager om forhindring af udrejse, der er omtalt i Udenrigsmini-steriets udtalelse.
4