Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1404673_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. september 2014
Politikontoret
Lasse Risager
2014-0035-0231
1318335
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AÆ
fra Folketingets Retsudvalg den 30. september 2014
Samrådsspørgsmål AÆ:
”Vil ministeren, i forlængelse af artikler om, at forfatter Peter Øvig
Knudsen, efter råd fra politiet og af frygt for kriminelle, har opgivet at
skrive en bog om Pusher Street på Christiania, redegøre for, hvordan
regeringen vil sikre, at man frit og trygt kan ytre sig i Danmark, uden at
man skal frygte for repressalier fra kriminelle miljøer?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Simon Emil Ammitzbøll (LA).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Indledning]
1.
Tak for ordet.
Jeg er med det samrådsspørgsmål, som jeg skal besvare i dag, blevet
bedt om at redegøre for, hvordan regeringen vil sikre, at man frit og
trygt kan ytre sig her i landet uden at skulle frygte for repressalier fra
kriminelle miljøer.
Spørgsmålet udspringer af forfatter Peter Øvig Knudsens beslutning om
ikke at skrive en ellers planlagt bog om Pusher Street på Christiania. En
beslutning, som i foråret var genstand for en hel del medieomtale – ikke
mindst på grund af forfatterens beslutning om at rådføre sig med Kø-
benhavns Politi.
Som det er Retsudvalget bekendt, har jeg i juni måned i en skriftlig be-
svarelse af et spørgsmål fra udvalget – spørgsmål 1043 – redegjort for
Københavns Politis rolle i den forbindelse. Jeg håber derfor, at udvalget
vil bære over med, at jeg i et vist omfang vil komme til at gentage, hvad
der allerede er blevet skrevet.
[Københavns Politis rådgivning af Peter Øvig Knudsen]
2.
For jeg vil gerne starte med at knytte nogle bemærkninger til sagen
om Peter Øvig Knudsen.
Som sagt var der i foråret en del medieomtale af forfatterens beslutning
om ikke at skrive en bog om Pusher Street.
Man kunne bl.a. læse i pressen, at forfatteren forud for sin beslutning
havde rådført sig med Københavns Politi. Og at politiet havde opfordret
forfatteren til ikke at skrive bogen af hensyn til ikke blot hans egen,
men også hans børns, sikkerhed.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som det fremgår af min besvarelse af 17. juni 2014 af spørgsmål nr.
1043 fra Retsudvalget, blev en politikommissær i Københavns Politi i
februar i år kontaktet af en tidligere medarbejder i politiet. Den tidligere
medarbejder oplyste, at Peter Øvig Knudsen over for ham havde givet
udtryk for, at han planlagde at skrive en dybdeborende bog om Pusher
Street. Den tidligere medarbejder oplyste også, at han havde frarådet
forfatteren at skrive en sådan bog.
Som det også fremgår af besvarelsen, kontaktede Peter Øvig Knudsen
efterfølgende selv Københavns Politi. Der blev senere afholdt et møde
mellem forfatteren og repræsentanter for Københavns Politi, hvor han
orienterede politiet om sit bogprojekt. Han bekræftede i den forbindel-
se, at den tidligere medarbejder i politiet havde frarådet ham at skrive
bogen. Han oplyste også, at han fra andre sider havde hørt, at bogen
kunne give ham problemer i form af f.eks. trusler og chikane.
Københavns Politi har over for mig oplyst, at repræsentanterne for Kø-
benhavns Politi på mødet tilkendegav, at det ikke kunne udelukkes, at
det ville være forbundet med en vis risiko for chikane og lignende at
skrive en bog om Pusher Street.
Københavns Politi har også oplyst, at det samtidig blev tilkendegivet
over for Peter Øvig Knudsen, at det naturligvis stod ham frit for at skri-
ve, hvad han ville. Og at han i givet fald ville kunne regne med, at poli-
tiet ville reagere behørigt på eventuelle trusler eller lignende.
Det forekommer derfor lidt forfejlet, når det i visse dele af pressen er
blevet antydet, at det alene var rådgivningen fra Københavns Politi, der
var udslagsgivende for, at bogen om Pusher Street ikke blev udgivet.
For det var jo i sidste ende forfatteren selv, som – bl.a. i lyset af politi-
ets vejledning – besluttede ikke at gå videre med projektet.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg har da også efterfølgende læst i pressen, at forfatteren selv var gan-
ske tilfreds med den rådgivning, som han modtog fra Københavns Poli-
ti.
[Ytringsfrihed]
3.
Med disse ord vil jeg nu vende mig mod den generelle problemstil-
ling, som bliver rejst med samrådsspørgsmålet – nemlig hvad vi i rege-
ringen vil gøre for at sikre, at man frit kan ytre sig uden at frygte for re-
pressalier fra kriminelle miljøer.
Jeg vil gerne starte med at gøre det klart, at jeg helt grundlæggende er
af den opfattelse, at man skal kunne ytre sig om lige det, man vil, så
længe det sker inden for lovens rammer.
For netop retten til at ytre sig er en af hjørnestenene i vores demokrati
og noget, vi skal værne om og gå langt for at beskytte.
4.
Og det gælder selvsagt også, når man ønsker at ytre sig om forhold,
som andre helst vil have, at man holder mund om. Og som måske oven
i købet vil ty til trusler eller vold for at få én til at tie stille.
For selv om der er nogle emner, som det kan være svært at ytre sig om,
uden at der kommer en modreaktion, ja måske voldsom kritik – og selv
om man selvfølgelig må gøre op med sig selv, om man vil stå model til
det – så må det aldrig blive sådan, at man holder op med at ytre sig,
fordi man frygter for at blive mødt med vold.
Så ingen tvivl om, at vi skal værne om og gå langt for at beskytte yt-
ringsfriheden.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Politiets rådgivning]
5.
Men jeg synes egentlig, at det var helt naturligt, at Peter Øvig Knud-
sen rettede henvendelse til politiet for råd og vejledning.
For det er jo netop politiet, der har erfaring med og kendskab til de kri-
minelle miljøer, som Peter Øvig Knudsen havde kig på.
Jeg synes også, at det er helt naturligt, at politiet i sådanne tilfælde yder
vejledning i det omfang, at politiet har relevante erfaringer, der er egne-
de til at blive givet videre.
Det er dog samtidig vigtigt at understrege, at det altid vil være op til
modtageren selv at afgøre, om og hvordan vedkommende vil gøre brug
af politiets råd og vejledning.
For det er jo netop den pågældende selv, der i sidste ende skal beslutte,
om han eller hun er villig til at udsætte sig for den modreaktion, der kan
være forbundet med f.eks. at skrive en bog om kriminelle miljøer.
[Politiets beskyttelse]
6.
Når det er sagt, må der ikke herske tvivl om, at politiet naturligvis
skal træde til i de tilfælde, hvor enkeltpersoner – eller medlemmer af
deres familie for den sags skyld – udsættes for trusler, chikane eller lig-
nende på grund af ytringer om eller beskrivelser af kriminelle miljøer.
Og det gør politiet også. Og sådan skal det også være.
For det er min klare opfattelse, at politiet skal gå meget langt i forhold
til at beskytte vores ret til at ytre os.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Politiet har da også en række redskaber, som – afhængig af de konkrete
omstændigheder – kan anvendes til at beskytte enkeltpersoner, herunder
forfattere, der bliver udsat for trusler, chikane eller lignende fra f.eks.
kriminelle miljøer.
Der kan f.eks. iværksættes navne- og adressebeskyttelse, midlertidig el-
ler varig ændring af bopæl eller en alarmordning i forhold til det lokale
politi.
I mere alvorlige tilfælde kan PET iværksætte personbeskyttelse i en
kortere eller længere periode, hvis der efter en konkret trusselsvurde-
ring findes at være anledning til det.
PET vil f.eks. også kunne bede det lokale politi om, at der iværksættes
politimæssige foranstaltninger i forhold til enkeltpersoner f.eks. i til-
knytning til et konkret arrangement, som den pågældende skal deltage i.
7.
Jeg har fuld tillid til, at politiet i hvert enkelt tilfælde yder den be-
skyttelse, som politiet finder er nødvendig for at beskytte enkeltperso-
ner, der udsættes for trusler, chikane eller lignende på grund af ytringer
om kriminelle miljøer.
Og jeg synes faktisk også, at der er flere eksempler på, at politiet går
meget langt i forhold til at beskytte kunstnere, der er særligt udsat på
grund af deres ytringer.
Et eksempel herpå så vi, da digteren Yahya Hassan sidste år deltog i et
arrangement i Vollsmose i Odense. Et besøg, der – som vi nok alle
sammen husker – måtte gennemføres under massiv polititilstedeværel-
se.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Indsatsen mod organiseret kriminalitet]
8.
Den politimæssige beskyttelse kan dog ikke stå alene, hvis vi skal
sikre retten til at ytre sig uden risiko for repressalier fra kriminelle mil-
jøer. Vi er også nødt til at tage fat om problemets rod og sætte hårdt ind
over for den organiserede kriminalitet.
Og netop indsatsen over for de organiserede kriminelle er et område,
som regeringen har et meget stort og vedvarende fokus på.
Regeringens høje ambitioner, når det gælder bekæmpelse af organiseret
kriminalitet, kom allerede meget klart til udtryk i den flerårsaftale om
politiets og anklagemyndighedens økonomi, som blev indgået med et
bredt flertal af Folketingets partier i 2011. Det er der redegjort udførligt
for ved mange lejligheder.
Jeg vil også gerne fremhæve den bandepakke, der blev vedtaget inden
sommerferien. Med bandepakken er indsatsen over for rocker- og ban-
demiljøet blevet skærpet yderligere, og pakken indeholder efter min op-
fattelse en række meget robuste elementer.
Politiets indsats mod handlen med hash på Christiania og den organise-
rede kriminalitet, som i vidt omfang står bag, har jeg også redegjort for
ved flere lejligheder og senest på et samråd her i Retsudvalget i slutnin-
gen af maj måned i år. Indsatsen er i øvrigt også beskrevet i min skrift-
lige besvarelse af spørgsmål nr. 1042 fra udvalget, som jeg besvarede
tilbage i juni måned.
Jeg vil derfor ikke i dag trætte udvalget med endnu en redegørelse om
indsatsen, men blot gentage, hvad jeg også sagde under samrådet i maj
– nemlig at der bliver gjort en kæmpe indsats for at bekæmpe handlen
med hash i bl.a. Pusher Street på Christiania. Og at indsatsen har givet
gode resultater.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Afslutning]
9.
Hvis jeg her til slut skal opsummere, så er det min holdning, at vi
som samfund bør gå meget langt for at beskytte personer, som vælger at
benytte deres ytringsfrihed. Og vi skal i videst muligt omfang sikre, at
dette kan ske uden frygt for trusler, chikane eller andre repressalier.
Og som jeg har redegjort for, er det min opfattelse, at politiet allerede i
dag går meget langt i forhold til at beskytte personer, der på grund af
deres udtalelser er særligt udsatte. Det gælder naturligvis også i de til-
fælde, hvor de pågældende ytringer vedrører kriminelle miljøer. Rege-
ringen har desuden et meget stort og vedvarende fokus på at bekæmpe
den organiserede kriminalitet.
Tak.
8