Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1413389_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
28. oktober 2014
Budget- og planlæg-
ningskontoret
Sagsbeh: Morten Chjeffer Ras-
mussen
Sagsnr.: 2014-0030-2558
Dok.:
1327653
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1589 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. september
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413389_0002.png
Spørgsmål nr. 1589 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for udgifterne til porto i hhv.
Domstolsstyrelsen, Kriminalforsorgen og Rigspolitiet samt un-
derliggende institutioner for de seneste fem år samt oplyse om
den forventede udvikling på denne post set i lyset af indførel-
sen af obligatorisk digital post.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelser fra Domstolsstyrelsen, Rigspolitiet og Direktoratet for
Kriminalforsorgen, hvortil jeg kan henholde mig:
1.
Domstolsstyrelsen har oplyst følgende:
”Domstolsstyrelsen har udarbejdet følgende oversigt, der viser
udviklingen i portoudgifter ved Danmarks Domstole i perioden
fra 2009 til 2013.
Udgifter til porto i perioden 2009-2013
Mio. kr.
2009 2010 2011 2012 2013
Domstolsstyrelsen
0,5
0,3
0,1
0,1
0,1
Retterne
30,9 25,3 23,7 22,0 20,8
Procesbevillingsnæv-
0,2
0,1
0,1
0,1
0,1
net
Tinglysningen
7,5
6,3
4,9
5,5
4,8
I alt
39,1 32,0 28,8 27,7 25,8
Det fremgår af oversigten, at portoudgifterne har været falden-
de i den seneste årrække. En lineær fremskrivning af forbruget
fra år til dato (til og med september måned) i 2014 indikerer en
samlet udgift for 2014 på ca. 22 mio. kr.
Domstolene er ikke omfattet af lov om offentlig digital post,
men som led i den generelle digitalisering i samfundet, herun-
der domstolenes fortsatte bestræbelser på at øge digitalise-
ringsgraden ved domstolene, må tendensen om faldende porto-
udgifter forventes at fortsætte i de kommende år. Det kan såle-
des konstateres, at domstolene aktuelt måned for måned øger
antallet af digitale forsendelser.
Udviklingen i portoudgifterne har dog ikke bare tæt sammen-
hæng med implementeringen af nye it-systemer ved Danmarks
Domstole, men også med udviklingen i antallet af modtagne
sager. I 2009 og 2010 gennemførte byretterne en større bunke-
bekæmpelsesindsats, hvilket de relativt høje portoudgifter skal
ses i lyset af. For tiden er der en tendens til et falden-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413389_0003.png
de/stagnerende antal modtagne sager, hvilket også påvirker
udgiftsudviklingen.”
2.
Rigspolitiet har oplyst følgende:
”Politiets udgifter til porto de seneste fem år fordeler sig såle-
des:
Udgifter til porto i perioden 2009-2013
Mio. kr.
2009 2010 2011 2012 2013
Rigspolitiet
28,09 25,35 22,68 21,82 23,08
I 2014 har Rigspolitiet til og med den 30. september 2014 haft
udgifter på 18,78 mio. kr.
Det bemærkes, at opgørelsen dækker over øvrige udgifter end
porto til udgående breve og pakker. Opgørelsen dækker såle-
des også over opkrævning for anvendelse af frankeringsmaski-
ner, betaling for afhentning og frankering af post, gebyrer for
underfrankering, brændstoftillæg, leje af postboks og videre-
fakturerede portoudgifter ved indkøb hos eksterne leverandø-
rer.
Det er Rigspolitiets vurdering, at udgifterne til porto vil falde
som følge af indførelsen af obligatorisk digital post. Det er på
nuværende tidspunkt ikke muligt nærmere at angive størrelsen
af det forventede fald.”
3.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at kriminalfor-
sorgen de seneste fem år har haft følgende udgifter til porto,
inkl. udgifter til pakkepost.
Udgifter til porto i perioden 2009-2013
Mio. kr.
2009 2010 2011 2012 2013
Kriminalforsorgen
3,3
3,1
2,9
2,9
2,7
I 2014 har kriminalforsorgen til og med den 30. september
2014 haft udgifter på 1,7 mio. kr.
Det er Direktoratet for Kriminalforsorgens vurdering, at man
ikke alene ud fra portoudgifterne kan se, om der er sket et fald
i antallet af fysiske brevforsendelser, efter at Digital Post til
virksomheder og myndigheder blev indført den 1. november
2013. Ved alene at se på portoudgifter tages der f.eks. ikke
højde for stigende priser på porto, særligt udgiftstunge forsen-
delser mv.
Direktoratet for Kriminalforsorgen gennemførte derfor i sep-
tember 2013 en spørgeskemaundersøgelse i kriminalforsorgen
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for at undersøge, hvor mange fysiske breve kriminalforsorgen
sendte til borgere, virksomheder og myndigheder inden over-
gangen til Digital Post til virksomheder og myndigheder den 1.
november 2013. Undersøgelsen viste, at der årligt blev sendt
omkring 300.000 breve.
En tilsvarende undersøgelse blev iværksat september 2014, og
dataene er i øjeblikket ved at blive behandlet. Undersøgelsen
skal vise, om der er sket et fald i antallet af fysiske breve som
følge af indførelsen af Digital Post til virksomheder og myn-
digheder den 1. november 2013.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at man forventer
at iværksætte en tilsvarende spørgeskemaundersøgelse i sep-
tember 2015 for at måle effekten af overgangen til Digital Post
til borgere pr. 1. november 2014, som på dette tidspunkt vil
have fungeret i knap et år.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har endvidere oplyst, at det
er forventningen, at antallet af forsendelser af fysiske breve vil
blive reduceret som følge af overgangen til Digital Post til bå-
de borgere, virksomheder og myndigheder. Dermed er det også
forventningen, at der vil blive et mindre forbrug på porto.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har dog bemærket, at det
ikke er muligt for kriminalforsorgen at sende al post digitalt.
Dette skyldes bl.a., at en del indsatte i kriminalforsorgens
fængsler og arresthuse ikke har internetadgang under friheds-
berøvelsen, hvilket betyder, at de enten skal fritages fra Digital
Post eller give en pårørende fuldmagt til læseadgang til Digital
Post. Derudover vil dokumenter, som ikke kan digitaliseres
fortsat skulle sendes som fysisk post.”
4