Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1419481_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
12. november 2014
Budget- og planlæg-
ningskontoret
Sagsbeh: Michelle Argir Simon-
sen
Sagsnr.: 2014-0030-2554
Dok.:
1327009
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1584 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. september
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1584 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt man i de andre nordi-
ske lande, Tyskland, Storbritannien og Holland har etableret
arresthuse i samme kompleks som politistationer og/eller dom-
stolsbygninger og i så fald indhente oplysninger om erfarin-
gerne med disse løsninger fra myndighederne i de pågældende
lande.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet via Udenrigs-
ministeriet indhentet udtalelser fra de danske repræsentationer i Sverige,
Norge, Finland, Island, Tyskland, Storbritannien og Holland.
Den danske ambassade i Stockholm har oplyst følgende:
”I Sverige skelnes mellem såkaldte ”arrest” og ”häkte”. Arrest,
som politiet er ansvarlige for, er altid etableret i samme kom-
pleks som politistationer og anvendes til midlertidig frihedsbe-
røvelse af maksimalt 1-3 dages varighed. Häkte anvendes til
frihedsberøvelse af længere varighed og huser primært vare-
tægtsfængslede med verserende straffesager samt fængslede,
der afsoner kortere frihedsstraffe og er således at sammenligne
med de danske arresthuse. Kriminalvården, som er ansvarlig
for häkte, driver 31 häkte i Sverige. Som udgangspunkt er de
fleste häkte etableret i samme kompleks som politistationer,
med kun få undtagelser, såsom häkten i Kalmar. I 2006 beslut-
tede den daværende regering, at øge antallet af såkaldte ”rets-
centre”. Et retscenter består af en domstol, politistation og häk-
te etableret i samme kompleks. På nuværende tidspunkt findes
der 7 retscentre i Sverige. Der er endnu ikke blevet udarbejdet
en udredning som belyser erfaringer og eventuelle besparelser
som følge af retcentrene, men ifølge det oplyste, har de hidti-
dige erfaringer primært været af positiv karakter. Af fordele
nævnes bl.a. øget sikkerhed og mindre risiko for fangeflugt, da
den anholdte ikke skal tranporteres med bil fra häkten til f.eks.
domstolen eller til afhøring på politistationen. Dette medfører
også en mere effektiv udnyttelse af ressourcer. For så vidt an-
går økonomiske besparelser forventes disse at være relativt be-
grænsede, idet domstole og politistationer ofte ligger centralt
placeret i større byer, hvor etablering af häkte i umiddelbar til-
knytning er mere omkostningstungt. Omvendt fremhæves be-
sparelser i form af færre administrative omkostninger ved
f.eks. ind- og udskrivning af fanger og færre udgifter til sik-
kerhed og transport. Også et tættere samarbejde, bedre koordi-
nering og dialog mellem de forskellige myndigheder fremhæ-
ves som en fordel ved etablering af häkte i samme kompleks
som politistationer og domstole. Ifølge det oplyste, er der på
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nuværende tidspunkt ingen nævneværdige ulemper ved samlo-
kalisering, men man er opmærksom på, at den manglende ad-
skillelse af f.eks. anklagemyndigheden og domstolen kan sen-
de et uønsket signal.”
Den danske ambassade i Oslo har oplyst følgende:
”Vi har innhentet informasjon fra Politidirektoratet som
opplyser, at etablering av arrest, som er integrert i politibygg,
er utbredt i politi- og lensmannsetaten. Det er ingen sentrale
retningslinjer for samlokalisering av arrest. Det er ikke gjort
noen sentral innsamling av erfaringene med praksisen.
Byggene politiet disponerer varierer stort med tanke på
størrelse, alder og standard. Erfaringene med samlokalisering
av arrest vil sannsynligvis påvirkes av disse faktorene.
Efterfølgende har ambassaden selv været i kontakt med
Politidirektorat, hvis svar naturligvis er på linje med det
ovenciterede, men som også tilføjer et par facetter i forhold
hertil:
Politidirektoratet har dessverre ikke gjennomført noen aktiv
kartlegging av erfaringene med denne type samlokalisering.
Som det ble skrevet i svaret fra Justis- og
beredskapsdepartementet er nok erfaringene ulike, basert på
byggets beskaffenhet. Det finnes eksempler på eldre bygg hvor
inngangen til arresten er den samme som inngang for publikum
for øvrig. Dette er uheldig for både arrestanten og andre
besøkende. I nyere bygg legges det derimot gjerne opp til
inngang til arrest gjennom garasjen, hvilket gjør at man unngår
denne type uheldige utslag.”
Den danske ambassade i Helsinki har oplyst følgende:
I Finland har man etableret i alt 72 arresthuse, hvoraf de fleste
er i samme kompleks som politistationer. 9 arresthuse bliver
nedlagt i de kommende år, når lejekontrakten udløber. 11 ar-
resthuse er større arresthuse, som befinder sig i samme kom-
pleks som områdets hovedpolitistation. Der er ikke oprettet ar-
resthuse i forbindelse med domstolsbygninger.
I alt er der plads til 1.131 tilbageholdte pr. døgn i de finske ar-
resthuse. Der bliver gjort forskel på, om man er blevet tilbage-
holdt på grundlag af loven om tvangsforanstaltninger (mistan-
ke om forbrydelse, 753 pladser) eller på grundlag af politiloven
(især tilbageholdelse af berusede, 378 pladser). Alene i Helsin-
ki tilbageholder politiet 11.000 berusede mennesker om året.
Længden for anholdelse af en person, der er blevet tilbageholdt
på grundlag af tvangsforanstaltninger, er 1-3 døgn. Derudover
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kan en varetægtsfængslet person blive tilbageholdt i arresthuse,
som befinder sig i samme kompleks som politistationer pga.
pladsmangel i de statslige fængsler. En varetægtsfængslet per-
son opholder sig i gennemsnit cirka 12 dage i arresthuset. Ud-
lændinge, der er blevet tilbageholdt på grundlag af udlændin-
geloven, kan også placeres i arresthuse, hvis der ikke er nok
plads i Migrationsverkets egne bygninger.
Eftersom der ikke er etableret arresthuse i samme kompleks
som domstolsbygninger, har finsk politi mange transport- og
bevogtningsopgaver, når tilbageholdte skal i retten. Ud fra en
ressourcemæssig betragtning er dette ikke ideelt for politiet,
som således må anvende i forvejen knappe ressourcer hertil.
Der er blevet nedsat en arbejdsgruppe for at finde alternative
løsninger for transport af tilbageholdte personer til retten.
De 11 større arresthuse, som befinder sig i forbindelse med
hovedpolitistationer, skal igennem en omfattende renovering i
de nærmeste år, således at Finland opfylder de krav, der er rejst
fra nationalt niveau samt EU-niveau fsva. grundlæggende
menneskerettigheder.
Et landsdækkende arresthusnetværk sikrer, at politipatruljer
ikke bliver bundet til alt for mange transportopgaver. Afstan-
den mellem arresthuse bør ikke være mere end 60 km, bortset
fra Lapland, hvor afstandene er længere.”
Den danske ambassade i Reykjavik har oplyst følgende:
”På Island har man ikke arresthuse sammen med hverken poli-
tistationer eller domstolsbygninger. Varetægtsfanger er i al-
mindelige fængsler. Det største fængsel, som ligger 60 km fra
Reykjavik har 6 isolationsceller, straffeanstalten i Reykjavik
har 2 isolationsceller og fængslet på Akureyri har 1 isolations-
celle.
I 2013 var der i gennemsnit 17,5 varetægtsfanger, hvoraf 2,8
var i isolation.
Islands politi klager over, at det er mandskabskrævende og dyrt
at hente og bringe fanger til forhør og til retssager fra landets
største fængsel, som ligger 60 km fra byen. Problemet løses
om godt et år, når et nyt fængsel uden for Reykjavik tages i
brug. Ved beslutningen om bygningen af dette nye fængsel var
det i følge ambassadens kilder ikke til debat at have arresthuse
på Reykjaviks politistation.”
Den danske ambassade i Berlin har oplyst følgende:
”I Tyskland adskilles der bl.a. mellem
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- Detention (Polizeigewahrsam), der foretages på politistatio-
ner. Tilbageholdelsen sker som fareafværgelse i op til 24 ti-
mer uden en arrestordre, hvorefter vedkommende skal fremstil-
les i grundlovsforhør,
- Anholdelse (Festnahmen), der kan foretages af politi og
statsadvokater ved overhængende mistanke og på grundlag af
arrestordre,
- Fængsling (Verhaftung) og varetægtsfængsling (Untersuchu-
ngshaft).
Begrebet arrest dækker i Tyskland både over specifikke former
for
Arrest
(f.eks. ungdomsarrest og på det militære område) og
ellers det mere overordnede begreb
Haft,
som dækker over en
række former for frihedsberøvelse, herunder varetægtsfængs-
ling.
Ansvaret for varetægtsfængslinger befinder sig siden den tyske
føderalismereform i 2006 hos delstaterne. I alle delstater er der
en organisatorisk adskillelse mellem fængselsvæsnet og poli-
ti/domstole. Spørgsmål om varetægtsfængsling forvaltes i
justitsministerierne, mens politiarbejdet er et anliggende for
indenrigsministerierne.
Varetægtsfængslede med verserende straffesager skal som ho-
vedregel placeres i særlige afdelinger i de almindelige fængsler
(Justizvollzugsanstalten). Der har historisk set været en vis fy-
sisk forbindelse mellem domstole og visse mindre fængs-
ler. Det hører dog i dag til undtagelsen. Man er derfor anvist til
transport under retsmøderne
Delstaterne har oplyst følgende detaljer:
Baden-Württemberg
har mindre historiske fængselshuse,
som er placeret i nærheden af domstolene. De moderne fængs-
ler bygget inden for de seneste 100 år har ikke denne tilknyt-
ning, og man er anvist til transport. Erfaringen viser dog, at det
kan være meningsfyldt at have varetægtsfængsling placeret i
nærheden af domstolen. I Baden-Württemberg er adskillelsen
betinget af, at de fleste domstole er placeret i bymidter, hvor
der ikke er plads til fængsler. Man gjorde opmærksom på, at
Østrig
var begyndt at opføre justitscentre, som forenede både
fængsler og domstole.
Nogle fængsler i
Bayern
befinder sig i umiddelbar nærhed af
domstolsbygninger og er forbundet med direkte adgang (i reg-
len underjordiske veje). Dette letter overflytningen af de an-
klagede væsentligt. Det meste kendte (og stadig aktuelle) ek-
sempel er fængslet i Nürnberg. Nürnberg var én af de bygnin-
ger, der ikke var blevet ødelagt i 2. verdenskrig. Den direkte
adgang var grunden til, at man pegede på Nürnberg som stedet
for krigsforbryderprocesserne.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I Bayern som helhed er tilknytningen dog en undtagelse, hvil-
ket gør transport mellem fængsler og domstole nødvendige. En
undtagelse heraf findes i München. Her har undersøgelses-
dommere til varetægtsfængslinger egne kontorer på politistati-
onen, for på stedet at kunne udstede arrestordre og gennemføre
forhør. Hvis der varetægtsfængsles, bliver den indsatte overført
til det relevante fængsel. Der er også oprettet satellitkontorer
for socialdommere (der fungerer som formyndere) ved klinik-
ken Haar/München. Dette sparer transport for dommerne og de
involverede.
I
Berlin
er domstole og fængsler adskilt. Der er dog i nogle til-
fælde en historisk begrundet fysisk nærhed.
Der er en vis fysisk nærhed mellem domstole og fængsler i
Brandenburg.
I
Meckleburg-Vorpommern
er der ikke placeret fængsler i
nærheden af politi og domstole.
I
Niedersachsen
findes der enkelte, mindre fængsler, som er
placeret tæt på domstolsbygninger. Dette er historiske fæng-
selshuse. Langt overvejende er flertallet af delstatens fængsler
adskilt fra domstole og politistationer. Dette begrundes med, at
Niedersachsen er en delstat med et stort areal, og bygningerne
derfor er spredt.
I
Nordrhein-Westfalen
byggede man indtil ca. 1900 fængsler
og domstole vis á vis, hvilket fra og med 1945 blev opgivet.
Man byggede herefter fængsler i byernes udkant. Det skyldtes
dels den bymæssige udvikling, dels modstanden mod at opfø-
re fængsler midt i byen. Ældre bygninger med tilstødende
fængselshuse benyttes stadig, men har kun et ganske lille antal
pladser, fortrinsvis til ungdomsarrester af få dages varig-
hed. Der er behov for at have domstolsbygningerne i byen på
grund af de mange daglige medarbejdere og gæster.
Rheinland-Pfalz
har ikke fængsler, der er etableret i nærheden
af politistationer eller domstole.
Delstaten
Sachsen
har visse fængsler beregnet til varetægts-
fængsling, som er placeret i umiddelbar nærhed til domstole.
Det er vokset ud af en historisk kontekst. Ved nyopførelse af
fængsler i dag er nærheden til domstole og politi ikke et krite-
rium. Man tilføjer, at transporten mellem fængsler og domstole
er et problem, som man har fokus på netop nu. Delstaten har
for nylig foretaget en opgørelse over, hvor mange ressourcer
der anvendes på denne type transport. Ambassaden kan få ad-
gang til opgørelse, hvis der stilles officiel henvendelse herom.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419481_0007.png
I
Slesvig-Holsten
kan fængsler og domstole være placeret i
umiddelbar nærhed til hinanden, men det er snarere undtagel-
sen.”
Den danske ambassade i London har oplyst følgende:
”I UK har man ikke arresthuse i samme kompleks som politi-
stationer eller domstolsbygninger. Varetægtsfængslede place-
res i lokale fængsler.”
Den danske ambassade i Haag har oplyst følgende:
”I Nederlandene har man ikke etableret arresthuse i samme
kompleks som politistationer og/eller domstolsbygninger. Efter
anholdelse bliver en person fastholdt i en politistation i op til 3
dage. En undersøgelsesdommer vil inden for denne periode be-
slutte om personen skal overføres til et arresthus ifm. vare-
tægtsfængsling.
Ansvaret for arresthusene ligger hos den nederlandske krimi-
nalforsorg (DJI – Dienst Justitiële Inrichtingen) og de er der-
med del af fængselsvæsnet. Arresthuse kan enten være etable-
ret i samme kompleks som et fængsel eller være etableret i en
bygning for sig selv. Denne bygning kan befinde sig på fæng-
selsområdet eller have en anden beliggenhed. Antallet af ar-
resthuse varierer fra år til år, og hænger sammen med efter-
spørgslen af pladser. Nedenstående tabel viser den nedadgåen-
de tendens i antallet af pladser i arresthuse.
2009
2010
2011
2012
2013
5.320
5.031
4.564
4.191
3.873
(kilde: rapporten “gevangeniswezen in getal 2009-2013”,
www.dji.nl)
I de fleste tilfælde er fængsler og dermed arresthuse placeret i
et industriområde, hvorimod domstolene er centralt placeret i
en (større) by. Transport af varetægtsfængslede er dermed no-
get man er vant til og ikke noget der ind til videre er blevet
problematiseret. I nogle meget få tilfælde, hvor retssagen fin-
der sted i den sikrede domstolsbygning i Amsterdam (De Bun-
ker), vil man anbringe den varetægtsfængslede på et sikkert
sted i nærheden af domstolsbygningen. Dette sker dog kun
undtagelsesvist og den varetægtsfængslede vil i næsten alle til-
fælde blive transporteret mellem arresthuset og domstolsbyg-
ningen. Domstolsbygningerne råder alle over nogle få celler,
hvor en tiltalt kan fastholdes mens der ventes på retssagens be-
gyndelse.”
7