Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1409433_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
16. oktober 2014
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Anders Aagaard
Sagsnr.: 2014-0030-2549
Dok.:
1325262
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1579 (Alm. del), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. september 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1579 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor logningsbekendtgørel-
sen er mere indgribende end foreskrevet i logningsdirektivet,
som den 8. april 2014 blev erklæret ugyldigt af EU-Domstolen
i dommen Digital Rights and others v. Ireland (forenede sager
C-293/12 og C-594/12). Konkret henvises der til logningsbe-
kendtgørelsens § 4, stk. 1, nr. 6 sammenholdt med logningsdi-
rektivets art. 5, stk. 1, litra f, nr. 1.”
Svar:
Det nu ophævede logningsdirektiv var et minimumsdirektiv, hvilket inde-
bar, at direktivet alene fastsatte, hvilken regulering de enkelte medlemssta-
ter som minimum var forpligtede til at gennemføre. Direktivet var således
ikke til hinder for, at medlemsstaterne fastsatte regler, som var mere vidt-
gående end direktivet.
Logningsdirektivets bestemmelser om logning af fastnet- og mobiltelefoni
samt SMS-, EMS- og MMS-kommunikation blev implementeret ved log-
ningsbekendtgørelsens § 4, og her gik man på et enkelt punkt, der vedrører
mobiltelefoni, videre end direktivet.
Efter logningsbekendtgørelsens § 4, stk. 1, nr. 6, skal der således logges
oplysninger om den første og sidste mast, som en mobiltelefon er forbun-
det til som led i en kommunikation, uanset at logningsdirektivet kun stille-
de krav om at logge oplysninger om den første mast, jf. artikel 5, stk. 1, lit-
ra f, nr. 1.
Generelt om udarbejdelsen af logningsbekendtgørelsen kan Justitsministe-
riet oplyse, at der i forbindelse hermed blev nedsat en ekspertgruppe med
deltagelse af repræsentanter for IT- og telebranchen, boligforeningerne,
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling (nu Uddannelses- og
Forskningsministeriet), IT- og Telestyrelsen (nu Erhvervsstyrelsen), Rigs-
politiet og Politiets Efterretningstjeneste. Der blev sideløbende afholdt en
række bilaterale møder mellem teleselskaberne og Justitsministeriet.
Efter drøftelserne i ekspertgruppen blev der opnået enighed om en model,
som samlet set blev anset for proportional og afbalanceret, samtidig med at
den var økonomisk overkommelig for telebranchen.
Om årsagen til, at logning af oplysninger om den sidste mast, som en mo-
biltelefon er forbundet til som led i en kommunikation, blev omfattet af
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
logningsbekendtgørelsen, kan Justitsministeriet oplyse, at disse oplysnin-
ger i efterforskningsmæssig sammenhæng er meget væsentlige.
Når man får oplysninger om, hvor en gerningsmand har befundet sig ved
slutningen af en mobilsamtale, vil man således i en konkret efterforskning
kunne bruge disse oplysninger om mobilmaster til at fastlægge gernings-
mandens bevægelsesmønster. Dette kan tjene som bevis i en sag om f.eks.
en terrormistænkt, der måske har befundet sig tæt på et gerningssted på et
bestemt tidspunkt.
Der kan i den forbindelse henvises til det talepapir, som den daværende
justitsminister anvendte i forbindelse med et samråd i Folketingets Rets-
udvalg den 21. november 2006, og som blev oversendt til udvalget den 30.
november 2006 (besvarelse af spørgsmål nr. 87 (Alm. del)).
3