Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1412335_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. oktober 2014
Færdselskontoret
Sidsel Kathrine Møller
2014-0030-2534
1319114
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1564 (Alm. del), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. september 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1564 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af TRU alm. del – svar på
spørgsmål 838-841 oplyse, hvordan en hastighedsnedsættelse
bør håndhæves for at have den rette effekt (f.eks. i kombinati-
on med stærekasser)?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan generelt oplyse, at et af fokusområderne i den
nationale strategi for politiets færdselsindsats i 2014-2015 er
en markant styrkelse af hastighedskontrollen, herunder den au-
tomatiske trafikkontrol (ATK) – blandt andet gennem den fo-
restående firedobling af ATK-køretøjer.
Det fremgår af strategien, at hastighedskontrol anvendes på
strækninger, hvor den færdselssikkerhedsmæssige, trygheds-
skabende og adfærdsregulerende effekt er størst. Dette er f.eks.
tilfældet ved ulykkesbelastede strækninger, vejarbejde, skole-
veje, gennemkørselsveje med høj gennemsnitsfart i mindre by-
er m.v. Udpegningen af målestrækninger sker på baggrund af
analyser. Politiets hastighedskontrol skal samtidig medvirke til
at sikre trafikanternes almindelige respekt for hastighedsgræn-
serne.
Det fremgår endvidere af den nationale færdselsstrategi, at po-
litiet anvender den målemetode, som er mest hensigtsmæssig
på den pågældende vejstrækning. Det kan for eksempel være
en laser-måling eller et ATK-køretøj.
Når der er opnået erfaringer med effekten af det kommende
nye udstyr til mobilt ATK og dets anvendelsesmuligheder, vil
der blive foretaget en vurdering af behovet og mulighederne
for anvendelse af andre former for ATK, herunder stationær
ATK (stærekasser).”
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse.
2