Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1405800_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
7. oktober 2014
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Marie Louise Skibsted
Als
Sagsnr.: 2014-0030-2532
Dok.:
1319058
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1561 (Alm. del), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. september 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Karen Hækkerup
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1561 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilken hjemmel der lægges til
grund ved de omfattende razziaer, som politiet med mellem-
rum foretager, senest den 11. september 2014 på den fynske
motorvej.”
Svar:
1.
Justitsministeriet forstår spørgsmålet således, at der sigtes til en kontrol-
aktion, som indebar, at al kørende trafik blev standset på et givent sted
med henblik på, at politiet kunne kontrollere for overtrædelser af færdsels-
loven, og hvor også andre relevante myndigheder kunne være til stede med
henblik på kontrol for eventuelle overtrædelser af de pågældende myndig-
heders regelsæt (”udvidet rutinekontrol”).
2.
Justitsministeriet kan i den anledning oplyse, at politiet som led i kon-
trollen med overholdelse af færdselsloven i medfør af færdselslovens § 77
bl.a. kan standse et køretøj og lade det undersøge for fejl og mangler samt
kontrollere, at føreren opfylder betingelserne for lovligt at kunne føre kø-
retøjet. Opfylder køretøjet ikke bestemmelserne i loven eller de bestem-
melser, der er udfærdiget i medfør af loven, kan det indkaldes til senere
kontrol. Såfremt køretøjet er til fare for færdselssikkerheden, kan dets
nummerplader inddrages.
3.
Politiets opgaver er nærmere opregnet i politilovens § 2, hvorefter poli-
tiet har til opgave
1) at forebygge strafbare forhold, herunder forstyrrelse af den offent-
lige fred og orden samt fare for enkeltpersoners og den offentlige
sikkerhed,
2) at afværge fare for forstyrrelse af den offentlige fred og orden samt
fare for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed,
3) at bringe strafbar virksomhed til ophør samt efterforske og forfølge
strafbare forhold,
4) at yde borgerne bistand i andre faresituationer,
5) at udføre kontrol og tilsynsopgaver efter gældende ret,
6) at yde andre myndigheder bistand efter gældende ret og
7) at udføre andre opgaver, der følger af gældende ret eller i øvrigt har
en naturlig tilknytning til politiets virksomhed.
Det bemærkes, at politilovens § 2, nr. 5, henviser til de tilsyns- og kontrol-
opgaver, som politiet efter en række særlove selvstændigt skal varetage in-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
den for det gældende lovgivningsområde. Dette gælder f.eks. færdselslo-
ven og dyreværnsloven. Som led i varetagelsen af sådanne kontrolopgaver
kan der være behov for, at politiet lader sig bistå af sagkyndige.
Det bemærkes endvidere, at politilovens § 2, nr. 6, omfatter tilfælde, hvor
politiet efter anmodning fra en særmyndighed bistår med at påse overhol-
delse af love og vedtægter inden for særmyndighedens område. Det kan
f.eks. være bistand til SKAT, Arbejdstilsynet, veterinær- eller miljømyn-
dighederne. Der er i disse situationer ikke tale om en selvstændig politi-
mæssig virksomhed, men om støttefunktioner, f.eks. i tilfælde, hvor der
bliver lagt hindringer i vejen for særmyndighedens kontrolvirksomhed.
4.
Politiet tilbyder relevante myndigheder at være til stede under visse ud-
videde rutinekontroller, således at disse særmyndigheder i overensstem-
melse med de regler og bagvedliggende formål, der gælder for netop de
pågældende myndigheders kontrolopgaver, kan varetage tilsyn og kontrol
med deres respektive områder. Det sker med henblik på en effektiv rets-
håndhævelse og en hensigtsmæssig udnyttelse af de forskellige myndighe-
ders ressourcer. Politiet bistår i den forbindelse som udgangspunkt ikke
med særmyndighedernes kontrol, medmindre dette er særskilt hjemlet og
betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
5.
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til ministeriets besvarelse af 21.
marts 2013 af spørgsmål nr. 465 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3