Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1410816_0001.png
Folketingets Retsudvalg
Dato: 22. oktober 2014
”Har Ombudsmandens Børnekontor haft en målbar effekt på mobningen?”
Folketingets Ombudsmands Børnekontor blev etableret som en del af det såkald-
te ”Børneombud” i 2012 til fremme af børns rettigheder, bl.a. med det formål at
fremme og påse implementeringen af børns rettigheder i henhold til FN’s Kon-
vention om Barnets Rettigheder.
Det fremgår således af de almindelige bemærkninger i lovgrundlaget for opret-
telse af et børnekontor hos Folketingets Ombudsmand, ”Lov om ændring af lov
om Folketingets Ombudsmand” (L88, fremsat den 11. maj 2012), at Ombuds-
mandens Børnekontor skal være med til at sikre og overvåge implementeringen
af børns rettigheder efter FN’s børnekonvention, herunder rettigheder der er
fastsat i dansk lovgivning m.v. med henblik på opfyldelse af Danmarks forplig-
telser efter konventionen.
Ombudsmandens Børnekontor skal gøre dette ved behandling af individuelle
klager vedrørende børns forhold, ved at gennemføre egen drift-undersøgelser,
ved at foretage inspektioner af institutioner m.v., hvor børn opholder sig, og ved
en pligt til at gøre Folketing og regering og eventuelt kommunalbestyrelser og
regionsråd opmærksom på eventuelle problemer i forbindelse med lovgivnin-
gens forenelighed med internationale forpligtelser til at sikre børns rettigheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Ifølge lovgrundlaget er det således ikke en del af formålet med Ombudsmandens
Børnekontor at have en målbar effekt på mobning, og ministeriet er derfor heller
ikke bekendt med, at der foretages effektmålinger omkring indflydelsen på
mobning.
Ministeriet kan imidlertid oplyse, at organisationer som bl.a. Børnerådet og
Børns Vilkår arbejder med at bekæmpe mobning mod børn. Børnerådet driver
bl.a. hjemmesiden ”Børneportalen”, hvor børn og unge kan få overblik over de
muligheder, der findes for at få rådgivning og hjælp til deres problemer. Her er
mobning et særligt tema, og her kan børn henvende sig og få hjælp til, hvor og
hvordan de kan få hjælp til at håndtere mobning. Børns Vilkår driver bl.a. Børne-
Telefonen, hvor børn kan ringe ind og få hjælp og rådgivning, ligesom Børns
Vilkårs SkoleTjeneste tilbyder oplæg til skoleklasser om, hvad mobning er, og
hvordan man i fællesskab kommer det til livs. SkoleTjenesten laver også trivsels-
forløb, der har til formål at sikre venskab og tolerance i klassen.
Manu Sareen
/ Lise Stidsen Vandahl