Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1404484_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
2. oktober 2014
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Marie Louise Skibsted
Als
Sagsnr.: 2014-0030-2478
Dok.:
1295113
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1497 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. september
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1497 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes med henvisning til artiklen 'Det giver klip at
sætte det "forkerte" barn i autostolen', bragt i Jyllands-Posten
den 27. august 2014, redegøre for hvilken lovhjemmel politiet
har til at udskrive bøder eller give klip i kørekortet for den i ar-
tiklen beskrevne adfærd.”
Svar:
Den artikel i Jyllands-Posten, som der er henvist til i spørgsmålet, om-
handler anvendelse af sikkerhedssele og -udstyr i forbindelse med lejlig-
hedsvis transport af børn i motorkøretøj.
Justitsministeriet kan i den anledning oplyse, at regler om sikkerhedsseler
findes i færdselslovens §§ 80-80 b samt i bekendtgørelse nr. 324 af 7. april
2006 om brug af sikkerhedsseler m.v., som ændret ved bekendtgørelse nr.
1113 af 30. november 2009 (sikkerhedsselebekendtgørelsen). Justitsmini-
steriet har endvidere præciseret reglerne i en cirkulæreskrivelse af 7. de-
cember 2009 om sikkerhedsseler, sikkerhedsudstyr til børn og antallet af
passagerer, der lovligt kan befordres.
Det fremgår af færdselslovens § 80, stk. 1, at en sikkerhedssele skal an-
vendes under kørsel i bil, såfremt en siddeplads er forsynet med en sådan.
Det påhviler føreren at påse, at passagerer, der endnu ikke er fyldt 15 år,
anvender sikkerhedsseler i overensstemmelse med reglerne herom, jf.
færdselslovens § 80, stk. 4.
Det er i færdselslovens § 80 a, stk. 1, fastsat, at børn med en legemshøjde
på under 135 cm ved befordring i andre biler end busser og på motorcykel
eller knallert, der har passagersiddepladser forsynet med sikkerhedsseler,
under kørslen skal anvende sikkerhedsudstyr godkendt til barnets højde.
Det er i færdselslovens § 80 a, stk. 5, fastsat, at justitsministeren kan fast-
sætte regler om anvendelse af sikkerhedsudstyr ved befordring af børn
med en legemshøjde på under 135 cm, herunder om, at bl.a. § 80 a, stk. 1,
helt eller delvist ikke skal finde anvendelse.
I sikkerhedsselebekendtgørelsens § 5, nr. 1, er det på denne baggrund fast-
sat, at den nævnte bestemmelse i færdselslovens § 80 a, stk. 1, om børns
anvendelse af særligt tilpasset sikkerhedsudstyr ikke gælder for børn på tre
år eller derover ved lejlighedsvis befordring over korte afstande. Dette
gælder dog kun, hvis kørslen foretages af en anden end barnets forældre i
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
en bil, hvor der ikke er særligt tilpasset sikkerhedsudstyr til rådighed for
barnet. Barnet skal imidlertid benytte en siddeplads på et andet sæde end
forsædet, og barnet skal anvende sikkerhedssele.
Det følger af pkt. 4 i ovennævnte cirkulæreskrivelse, at lejlighedsvis be-
fordring efter sikkerhedsselebekendtgørelsens § 5, nr. 1, i praksis ikke kan
foretages af barnets forældre (herunder stedforældre og plejeforældre),
men at det i øvrigt kan være såvel kørsel, der er planlagt i forvejen, som
kørsel, der arrangeres umiddelbart forud for kørslens påbegyndelse. Kørsel
af oftere forekommende karakter, kan dog efter cirkulæreskrivelsen ikke
anses for lejlighedsvis kørsel. Dette kunne f.eks. i almindelighed omfatte
bedsteforældres kørsel med børnebørn fast en gang om ugen.
Det påhviler føreren at påse, at bestemmelserne i færdselsloven om at an-
vende sikkerhedsudstyr til børn overholdes, jf. færdselslovens § 80 a, stk.
6.
Det fremgår i den forbindelse af færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, at
overtrædelser af §§ 80 og 80 a straffes med bøde.
Endvidere er en række af færdselslovens bestemmelser omfattet af det så-
kaldte ”klippekortsystem”, jf. færdselslovens § 125, stk. 2. Klippekortord-
ningen er som udgangspunkt udformet således, at trafikanter, der inden for
tre år begår tre grovere færdselslovsovertrædelser, skal frakendes førerret-
ten betinget.
Efter færdselsloven omfatter klippekortsystemet blandt andet overtrædelse
af bestemmelserne i færdselslovens § 80, stk. 4, om, at føreren skal påse, at
passagerer under 15 år anvender sikkerhedssele, og i færdselslovens § 80
a, stk. 1, om, at børn under 135 cm skal anvende godkendt sikkerhedsud-
styr tilpasset barnets højde og vægt, jf. færdselslovens § 125, stk. 2, nr. 1.
Det kan således udløse en bøde og medføre ”klip” i kørekortet, såfremt der
i en bil transporteres børn med en legemshøjde på under 135 cm, som un-
der transporten ikke anvender sikkerhedsudstyr tilpasset barnets højde og
vægt, medmindre barnet er tre år eller derover og det – med afsæt i oven-
nævnte anvisninger i cirkulæreskrivelsen
vurderes, at der er tale om lej-
lighedsvis kørsel over kort afstand.
Justitsministeriet har i øvrigt til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra
Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
”Overtrædelse af bestemmelsen i færdselslovens § 80 a om, at
børn skal anvende autostol, straffes med bøde, jf. færdselslo-
vens § 118, stk. 1, nr. 1. Det fremgår af Rigsadvokatens med-
delelse nr. 4/2000 om sanktionspåstande m.v. i færdselssager,
at bøden som udgangspunkt fastsættes til 2.000 kr. Desuden
udløser forseelsen et klip i kørekortet, jf. færdselslovens § 125,
stk. 2, nr. 1.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg foretaget en hø-
ring af samtlige politikredse. Ingen af politikredsene har umid-
delbart kendskab til sager, hvor den i artiklen omhandlede situ-
ation er opstået
Jeg skal i øvrigt bemærke, at der i lyset af spørgsmålet kan væ-
re anledning til at overveje, om det i bekendtgørelsen bør præ-
ciseres, hvad der gælder i relation til den særlige situation, som
er nævnt ovenfor.”
Justitsministeriet vil i lyset af det, som Rigsadvokaten har anført, overveje,
om bekendtgørelsen eller cirkulæret bør justeres i forhold til spørgsmålet
om lejlighedsvis transport af andres børn omfattet af de nævnte bestem-
melser samtidig med, at førerens eget barn omfattet af bestemmelserne
transporteres i bilen.
4