Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1398802_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. september 2014
Politikontoret
Samina Munir Lanewala
2014-0030-2475
1291580
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1488 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. september
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Karen Hækkerup
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1488 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes forud for besvarelsen af samrådsspørgsmål
BB og BC oversende McKinsey-rapporten vedrørende Bag-
mandspolitiet (SØIK) til udvalget.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten.
Rigsadvokaten har fremsendt McKinsey-rapporten, som vedlægges i kopi.
Endvidere har Rigsadvokaten oplyst følgende om baggrunden for udarbej-
delsen af rapporten:
”Rapporten er udarbejdet som et led i anklagemyndighedens
fokus på behandlingen af sager om økonomisk kriminalitet
med henblik på at sikre, at opgavevaretagelsen i Statsadvoka-
ten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet
(SØIK) er tilrettelagt på den mest hensigtsmæssige måde under
iagttagelse af hensyn til bl.a. styring, kvalitet og effektivitet.
Økonomisk kriminalitet og behandlingen af straffesager om
økonomisk kriminalitet har igennem flere år været et væsent-
ligt fokusområde i anklagemyndigheden. Den ledelsesmæssige
fokus på området er blandt andet kommet til udtryk gennem de
årlige resultatkontrakter, hvor der de senere år bl.a. har været
stillet mål op for fremdriften i større sager om økonomisk kri-
minalitet, og hvor der har været krav om, at sagerne bliver sty-
ret ud fra såkaldte milepælsplaner under tilsyn af de regionale
statsadvokater. Herudover har der også været opstillet særlige
krav til sagsbehandlingen af andre sager om økonomisk krimi-
nalitet med henblik på at sikre, at der træffes afgørelse i sager-
ne hurtigst muligt.
I 2013 gennemførte Rigspolitiet og Rigsadvokaten endvidere
et omfattende, tværgående analyseprojekt med det formål at
undersøge, hvilke tiltag der kunne styrke politiets og anklage-
myndighedens evne til at forebygge, efterforske og retsforfølge
økonomisk kriminalitet. Analyserapporten indeholdt ti hoved-
anbefalinger med henblik på at styrke politiets og anklage-
myndighedens indsats på området. Anbefalingerne omfattede
bl.a. et styrket samarbejde med eksterne interessenter, en styr-
ket tværfaglig visitation samt kompetenceudvikling i politiet
og anklagemyndigheden. Arbejdet med at udmønte analysens
anbefalinger er i gang og vil fortsætte i den kommende tid.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udover de anbefalinger, der kom ud af analysen, blev der pe-
get på en række mulige forbedringstemaer, som ikke blev
nærmere undersøgt under analysen. Det gjaldt bl.a. organise-
ringen og opgavefordelingen i anklagemyndigheden på dette
område.
Samtidig var der i forbindelse med statsadvokatreformen den
1. januar 2013 blevet lavet en organisationsændring, hvor
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet (SØK) var
blevet lagt sammen med Statsadvokaten for Særlige Internati-
onale Straffesager (SAIS) og var flyttet til nye fælles lokaler
med Statsadvokaten i København, hvilket også havde indebåret
en række administrative og organisatoriske ændringer.
På den baggrund og for at understøtte SØIKs kerneforretning
besluttede Rigsadvokaten sammen med SØIK at lave et review
af statsadvokaturens opgavevaretagelse med bistand af ekster-
ne konsulenter. Reviewet skulle komme med anbefalinger til
en mere effektiv opgavevaretagelse samt en forbedret ressour-
ceudnyttelse og styring. I den forbindelse havde reviewet bl.a.
til opgave at pege på arbejdsmetoder og -processer, der kunne
effektiviseres, samt tiltag, der kunne styrke styringen og ledel-
sen og mulighederne for at handle fleksibelt og dynamisk i
forhold til ændringer i omverdenen og i sagsmængden eller -
typerne mv. Herudover skulle reviewet belyse mulige ændrin-
ger i statsadvokatens opgaver og organisering, som kunne un-
derstøtte en høj effektivitet og en optimal ressourceudnyttelse i
den samlede straffesagsbehandling af økonomisk kriminalitet.
Reviewet er blevet gennemført med bistand af konsulentfirma-
et McKinsey, og den vedlagte rapport indeholder konsulent-
firmaets observationer, analyser og anbefalinger i forbindelse
med reviewet. Anbefalingerne omfatter bl.a. udviklingen af et
værktøj til bedre ressourceplanlægning og opfølgning samt en
tydeliggørelse af krav og forventninger til SØIKs enheder og
medarbejdere og en tættere opfølgning herpå. Herudover anbe-
fales det bl.a. at revurdere og fastlægge SØIKs kerneopgaver
samt samarbejdet og sagsfordelingen i forhold til politikredse-
ne.
Rigsadvokaten vil blandt andet på baggrund af den nævnte
konsulentrapport i den kommende tid tage stilling til, hvilke
yderligere initiativer der bør tages for at sikre en fortsat styr-
kelse af indsatsen mod økonomisk kriminalitet. Med hensyn til
de anbefalinger, der specifikt angår opgaveløsningen i SØIK,
kan det i den forbindelse endvidere oplyses, at den nye chef for
SØIK, der tiltrådte den 1. september 2014, vil skulle udarbejde
en samlet implementeringsplan, der kan sikre en fremadrettet
styrkelse af den måde, som SØIK løser sine opgaver på.”
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4