Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1412002_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. oktober 2014
Politikontoret
Louise Falkenberg
2014-0030-2474
1291369
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1474 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. august
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1474 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren tage initiativ til at ændre loven, således at det
bliver muligt at ransage asylsøgeres værelser, og således lade
retsfølelsen og retssikkerheden i Danmark veje tungere end en
svag formodning om, at det evt. kunne være i strid med
EMRK?”
Svar:
1.
Det følger af retsplejelovens kapitel 73, at politiet kan foretage ransag-
ning af bl.a. boliger og andre husrum mv. En konkret ransagning kræver,
at de nærmere betingelser herfor i retsplejeloven er opfyldt.
Ransagning af bl.a. bolig og andre husrum, som en mistænkt person har
rådighed over, forudsætter bl.a., at der er et rimeligt mistankegrundlag
mod den pågældende, og at ransagningen må antages at være af væsentlig
betydning for efterforskningen, jf. retsplejelovens § 794, stk. 1.
Ved en sådan ransagning kræves endvidere enten, at sagen angår en lov-
overtrædelse, der efter loven kan medføre fængselsstraf, eller at der er be-
stemte grunde til at antage, at bevis i sagen eller genstande, der kan beslag-
lægges, kan findes ved ransagningen jf. retsplejelovens § 794, stk. 2.
Ransagning hos en ikke-mistænkt kan ske med den pågældendes samtyk-
ke. I så fald er ransagningen ikke omfattet af retsplejelovens kapitel om
ransagning, jf. retsplejelovens § 795, stk. 1, 1. pkt.
Er der ikke givet samtykke, forudsætter ransagning hos en ikke-mistænkt,
at efterforskningen vedrører en lovovertrædelse, der efter loven kan med-
føre fængselsstraf, og at der er bestemte grunde til at antage, at bevis i sa-
gen eller genstande, der kan beslaglægges, kan findes ved ransagningen, jf.
retsplejelovens § 795, stk. 1, 2. pkt.
Ransagning efter retsplejelovens regler herom må ikke foretages, hvis det
efter undersøgelsens formål, sagens betydning og den krænkelse og ulem-
pe, som undersøgelsen må antages at forvolde, ville være et uforholds-
mæssigt indgreb, jf. retsplejelovens § 797, stk. 1.
De beskrevne regler gælder også for ransagning af asylansøgeres værelser,
og det er således allerede muligt at ransage asylansøgeres værelser, når de
almindelige betingelser i retsplejeloven er opfyldt.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Jeg finder ikke grundlag for at tage initiativ til at ændre retsplejeloven
med henblik på at fastsætte særlige – mere lempelige – betingelser for ran-
sagning af asylansøgeres værelser i forhold til ransagning af værelser, som
andre personer har rådighed over.
Det bemærkes i den forbindelse, at når det følger af retsplejeloven, at ran-
sagningen ikke må udgøre et uforholdsmæssigt indgreb, hænger det bl.a.
sammen med, at en ransagning grundlæggende er et indgreb i husfreden og
privatlivets fred. Det er således bl.a. af hensyn til retssikkerheden, at rets-
plejelovens regler er indrettet, som de er, og den gældende lovgivning
rammer efter min opfattelse en rimelig balance i forhold til at varetage bå-
de hensynet til kriminalitetsbekæmpelsen og hensynet til retssikkerheden.
For så vidt angår Den Europæiske Menneskerettighedskonvention henvi-
ses der til besvarelsen af 26. maj 2014 af spørgsmål nr. 333 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg. Der henvises desuden til den samtidige besvarel-
se af spørgsmål nr. 1473 (Alm. del) fra Retsudvalget.
3