Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1412004_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. oktober 2014
Politikontoret
Louise Falkenberg
2014-0030-2474
1291359
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1473 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. august
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1473 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes i forlængelse af REU alm. del – svar på
spørgsmål 333 samt den mundtlige besvarelse af samråds-
spørgsmål AX og AY uddybe, hvilken sammenhæng der er
mellem sagen Gillan og Quinton mod Storbritannien og mulig-
heden for at etablere en ordning, der indebærer, at retsplejelo-
ven indeholder særlige betingelser for, hvornår der må ransa-
ges på et asylcenter.”
Svar:
1.
Justitsministeriet tilkendegav i sin besvarelse af 26. maj 2014 af
spørgsmål nr. 333 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, at det efter
Justitsministeriets opfattelse vil rejse alvorlige spørgsmål i forhold til Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK), hvis der etableres en
ordning, der indebærer, at asylcentre i Danmark undtages fra retsplejelo-
vens bestemmelser om legemsindgreb og ransagning.
Det fremgår bl.a. af besvarelsen, at en lov, hvor kravet om forudgående
retskendelse ved ransagning af en persons bolig mv. fraviges, vil skulle
opfylde kravene i EMRK artikel 8 om retten til respekt for familie- og pri-
vatliv, og at der alene er mulighed for at gøre indgreb i disse rettigheder,
når indgrebet har hjemmel i lov og er nødvendigt i demokratisk samfund.
Efter Menneskerettighedsdomstolens faste praksis indebærer kravet om, at
et indgreb skal have ”hjemmel i lov” bl.a., at loven skal være tilgængelig
og forudsigelig, herunder være formuleret med tilstrækkelig præcision, så
den enkelte borger har et reelt værn mod vilkårlighed.
Der henvises i den forbindelse i besvarelsen til sagen
Gillan og Quinton
mod Storbritannien,
Menneskerettighedsdomstolens dom af 12. januar
2010, hvor Domstolen i afgørelsen lagde vægt på, at den meget bredt for-
mulerede diskretionære beføjelse for den enkelte betjent i den britiske lov-
givning medførte en klar risiko for vilkårlig anvendelse af adgangen til at
foretage visitation. Domstolen fandt, at en sådan meget bred formulering
gjorde det svært – hvis ikke umuligt – for en person at bevise, at myndig-
hederne har overskredet deres beføjelser. Domstolen udtalte videre, at reg-
lerne rejser spørgsmål om muligheden for diskrimination af forskellige be-
folkningsgrupper i forbindelse med anvendelsen. Domstolen fandt derfor,
at reglerne ikke indeholdt tilstrækkelige retssikkerhedsmæssige garantier
imod et misbrug, og at de derfor var uforenelige med EMRK artikel 8.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
For så vidt angår sammenhængen mellem dommen
Gillan og Quinton
mod Storbritannien
og muligheden for at lave ordning, hvor retsplejeloven
indeholder særlige betingelser for, hvornår der må ransages på et asylcen-
ter, skal Justitsministeriet bemærke, at en lov, hvormed en sådan ordning
etableres, vil skulle opfylde kravene i EMRK artikel 8 om retten til respekt
for familie- og privatliv, herunder have de tilstrækkelige retssikkerheds-
mæssige garantier imod et misbrug blandt andet i form af vilkårlig anven-
delse.
3