Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1409967_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
20. oktober 2014
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2014-0030-2464
Dok.:
1287771
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1467 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. august
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1467 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministrene bedes kommentere henvendelse af 26. august 2014
fra Mads Friis Sørensen om krigsforbrydelser begået i Syri-
en/Irak af personer med tilknytning til Danmark, jf. REU alm.
del - bilag 355.”
Svar:
Regeringen tager udviklingen med unge danskere og herboende udlændin-
ge, som rejser til Syrien og Irak for at tilslutte sig kamphandlingerne, me-
get alvorligt. Der er tale om en bredspektret indsats, som løbende tilpasses
for bedst muligt at kunne imødegå udfordringerne på området.
Inden for Justitsministeriets område varetages indsatsen navnlig af Politi-
ets Efterretningstjeneste. Efterretningstjenesten er meget opmærksom på
de personer, der deltager i kamphandlingerne i Syrien og Irak, og efterret-
ningstjenesten vurderer i den forbindelse løbende, om der er grundlag for
at rejse sigtelse mod disse personer.
Det kan også nævnes, at regeringen for nylig har fremlagt en handlings-
plan om forebyggelse af radikalisering og ekstremisme, som indeholder en
række konkrete initiativer, som skal forebygge rekruttering til udenlandske
konflikter.
Med hensyn til den såkaldte krigsforbryderdomstol i Haag har Justitsmini-
steriet indhentet en udtalelse fra Udenrigsministeriet, der har oplyst føl-
gende:
”Den Internationale Straffedomstol (ICC) er en permanent in-
ternational straffedomstol, oprettet med det formål at forhindre
straffrihed for gerningsmænd til de alvorligste forbrydelser,
som vedkommer det internationale samfund. ICC er givet
mandat til at retsforfølge folkedrab (artikel 6), forbrydelser
mod menneskeheden (artikel 7) og krigsforbrydelser (artikel
8). ICC har straffemyndighed over blandt andet handlinger be-
gået på territoriet af en stat, der er part til ICCs statut (Rom-
statutten) eller handlinger begået af statsborgere fra sådanne
partsstater. Danmark er som bekendt part til Rom-statutten og
danske statsborgere er således som udgangspunkt underlagt
ICCs straffemyndighed, uanset hvor deres handlinger begås.
Romstatuttens artikel 1 og 19 knæsætter imidlertid det såkaldte
komplementaritetsprincip, hvilket medfører, at ICC ikke vil
forfølge sager, hvor en stat, der har straffemyndighed over en
sag, er i færd med at undersøge eller pådømme den pågælden-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
de sag. Som anført ovenfor er det regeringens generelle hen-
sigt, såfremt der er fornødne beviser for overgreb begået i Sy-
rien eller Irak af danske statsborgere eller herboende personer
omfattet af dansk straffemyndighed, at gennemføre straffesa-
ger i Danmark mod sådanne personer.
Dertil kommer, at det er ICCs klare strategi og praksis at foku-
sere på de mest ansvarlige for internationale forbrydelser. De
verserende sager ved ICC afspejler dette, da de tiltalte typisk er
højtplacerede regeringsrepræsentanter eller personer, der har
en ledende rolle i eksempelvis militser og oprørshære. Også på
den baggrund har Danmark støttet, at FNs Sikkerhedsråd hen-
viser situationen i Syrien til ICC, for derved at give ICC straf-
femyndighed over personer i Syrien også fra lande, der ikke er
part til Rom-statutten så som Syrien selv. Et sådant skridt er
imidlertid, blandt andet på grund af modstand fra Rusland,
endnu ikke taget af FNs Sikkerhedsråd.”
3