Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1410315_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
21. oktober 2014
Budget- og planlæg-
ningskontoret
Sagsbeh: Casper Grue Jensen
Sagsnr.: 2014-0030-2547
Dok.:
1324325
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1440 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. september
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1410315_0002.png
Spørgsmål nr. 1440 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere læserbrevet ”Mangel på politi -
et paradoks” fra Dagbladet Køge/Ringsted/Roskilde den 23. ju-
li 2014, og herunder redegøre for, om det er korrekt, at ledel-
sen i Midt- og Vestsjællands Politi har sendt 9 erfarne politi-
folk hjem med fuld løn i 3 år, i givet fald baggrunden herfor og
ministerens holdning til det.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmål indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at bekæmpelse og fo-
rebyggelse af den borgervendte kriminalitet er et højt priorite-
ret område. I flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighe-
dens økonomi for 2012-2015 er afsat ressourcer til en styrket
politiindsats mod særlige borgernære kriminalitetsområder.
Et centralt element i en god borgerbetjening er, at politiet ryk-
ker hurtigt ud, når borgerne har brug for akut hjælp. Rigspoliti-
et følger derfor løbende op på politikredsenes responstider ved
112-opkald.
Responstiden omfatter den tid, der går, fra politiet modtager et
hastende opkald via alarm 112, til politiet er fremme på ger-
nings- eller skadestedet. Rigspolitiet kan oplyse, at den gen-
nemsnitlige responstid på landsplan fra politireformens ikraft-
trædelse i 2007 til 2013 er blevet forbedret fra 10:29 minutter
til 8:24 minutter.
1
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at der i 2013-2014 blev
gennemført en lederreform i dansk politi. Formålet med leder-
reformen var at sikre, at der i politikredsene og i Rigspolitiet er
det rette antal ledere og ledelsesniveauer for at opnå effektiv
ressourceudnyttelse, professionel ledelse og frigørelse af res-
sourcer til strategisk vigtige opgaver. Det færre antal af ledere
betyder fremadrettet, at der frigives midler, som i stedet kan
investeres i mandskab og udstyr til at styrke politiets operative
arbejde med at bekæmpe kriminalitet.
Rigspolitiet kan i den forbindelse oplyse, at det er korrekt, at
Midt- og Vestsjællands Politi har afskediget ni vicepolitikom-
missærer med løn i tre år (rådighedsløn) som følge af lederre-
1
Responstidsmålingerne bliver foretaget i alle politikredse bortset fra Københavns Politi, hvor responstiderne
af tekniske årsager ikke foretages.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
formen. De pågældende tjenestemænd blev som en følge af le-
derreformen og reduktionen i antallet af ledere frataget deres
ledelsesansvar, og de kunne derfor i henhold til tjenestemands-
lovens § 32, stk. 1, kræve sig afskediget med rådighedsløn.
Rigspolitiet skal understrege, at lederreformen ikke havde til
formål at skille sig af med de ledere, der ikke skulle være lede-
re i den nye struktur. Det blev derfor fra starten meldt ud, at
det var en overordnet præmis, at alle nuværende ledere var ga-
ranteret en stilling i politiet efter lederreformen, men at ikke al-
le kunne garanteres en fremtidig lederstilling.
Det var således Rigspolitiets klare ønske, at flest mulige af de
ledere, der ikke kunne tilbydes en ny stilling med et tilsvarende
indhold, ville vælge at blive i dansk politi, da de besidder
kompetencer, som er af stor betydning for politiets fremtidige
arbejde. Dette ønske blev kommunikeret ud i breve til de be-
rørte medarbejdere.
Rigspolitiet har i forbindelse med lederreformen tilbudt alle le-
dere en stilling i den nye struktur. Nogle af de tilbudte stillin-
ger havde et andet indhold og var uden ledelsesansvar, hvilket
betød, at de tidligere ledere i henhold til tjenestemandsloven
ikke var forpligtede til at overtage dem, men i stedet kunne
kræve sig afskediget med løn i tre år.
For de ledere, der tog imod én af de tilbudte stillinger, blev der
etableret en overgangsordning. Overgangsordningen betyder,
at de tidligere ledere bevarer deres løn i en fem-årig periode,
samt at pensionen fra den tidligere lønramme opretholdes.
Rigspolitiet kan afslutningsvis henvise til Rigspolitiets tidlige-
re bidrag til brug for Justitsministeriets besvarelse af 6. august
2014 af spørgsmål nr. 1361 (Alm. del) fra Folketingets Rets-
udvalg vedrørende Københavns Politis efterforskning af tyveri-
og indbrudssager under 100.000 kr.”
3