Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1412669_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
27. oktober 2014
Budget- og planlæg-
ningskontoret
Sagsbeh: Marie Brøchner Jesper-
sen
Sagsnr.: 2014-0030-2437
Dok.:
1275961
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1430 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. august
2014.
Mette Frederiksen
/
Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1430 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren give en redegørelse for de tilbud, der gives til
udenlandske indsatte?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen:
”En indsat har efter straffuldbyrdelseslovens § 38, stk. 1, ret og
pligt til at være beskæftiget ved deltagelse i arbejde, uddannel-
se eller anden godkendt aktivitet. Efter § 39 skal valget af be-
skæftigelse (i form af arbejde, uddannelse eller anden aktivitet)
i hvert enkelt tilfælde træffes på grundlag af en samlet vurde-
ring af den indsattes forhold, og der skal ved valget af beskæf-
tigelse så vidt muligt tages hensyn til den indsattes eget ønske
og til den indsattes mulighed for at opnå arbejde eller uddan-
nelse uden for fængslet.
Disse regler gælder alle indsatte, herunder udenlandske indsat-
te og indsatte, der skal udvises efter endt afsoning. Der er der-
for som udgangspunkt ikke forskel på de tilbud, der gives til
udenlandske indsatte, og de tilbud der gives øvrige indsatte.
Af Europarådets rekommandation CM/Rec(2012)12 vedrøren-
de udenlandske indsatte fremgår, at fængslerne med henblik på
at sikre ens adgang til aktiviteter om nødvendigt skal træffe
særlige foranstaltninger for at imødegå de udfordringer, uden-
landske indsatte har, jf. regel 26.1. Derudover må adgangen til
aktiviteter ikke begrænses, fordi den indsatte skal udvises, jf.
regel 26.2.
Yderligere fremgår det af rekommandation CM/Rec(2012)12,
at udenlandske indsatte skal have adgang til passende arbejde,
jf. regel 27.1. For at sikre, at uddannelsen af udlændinge er så
effektiv som mulig, skal fængslerne endvidere tage hensyn til
de indsattes individuelle behov, herunder til, at de indsatte op-
når kvalifikationer, som er anerkendt og kan videreføres i det
land, som udlændingen tager ophold i ved løsladelsen, jf. regel
29.2.
Straffuldbyrdelseslovens regler for uddannelse og beskæftigel-
se administreres på en sådan måde, at der tages udgangspunkt i
indsattes behov og ønsker med henblik på at sikre bedst mulig
udslusning eller reintegration i hjemlandet, efter at en udvis-
ning er effektueret.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Reglerne i straffuldbyrdelsesloven giver i øvrigt den enkelte
kriminalforsorgsinstitution en vid adgang til at tilrettelægge
beskæftigelsestilbuddet under hensyn til den enkelte indsattes
personlige forudsætninger.
Der er i forhold til ovenstående den begrænsning, at udvis-
ningsdømte indsatte på kriminalforsorgens udrejseafdelinger
som udgangspunkt ikke har mulighed for at deltage i danskun-
dervisning.
Det fremgår af flerårsaftalen for kriminalforsorgen for 2013-
2016, at afsoningen for udviste udlændinge skal målrettes til
udvisningssituationen, f.eks. ved en slags ”udvisningslære” til
de indsatte, ligesom udviste udlændinge ikke skal have uddan-
nelse og beskæftigelse, som er rettet mod tilpasning til det dan-
ske samfund. Det fremgår endvidere af flerårsaftalen, at der
udover den særlige afdeling for udviste udlændinge i Stats-
fængslet i Nyborg etableres særlige udrejseafdelinger for udvi-
ste udlændinge i yderligere to lukkede fængsler.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at der er etable-
ret udrejseafdelinger i Statsfængslet Østjylland og Statsfængs-
let i Vridsløselille. På alle tre udrejseafdelinger foregår den så-
kaldte udvisningslære på den måde, at der i forbindelse med
udfærdigelse af handleplaner og samtaler med den indsatte i
øvrigt indgår en orientering af den indsatte om de nærmere
procedurer mv. i forbindelse med effektuering af udvisningen.
Endelig har Direktoratet for Kriminalforsorgen oplyst, at ud-
visningsdømte indsatte i Statsfængslet Østjylland i august 2014
som noget nyt har fået mulighed for også at deltage i en form
for udvisningslære i skoleregi. Denne type forberedelse på ud-
sendelsen og livet derefter har tidligere udelukkende været va-
retaget på udrejseafdelingen, men er altså nu tillige under ud-
vikling i skolesammenhæng.”
3