Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
14. november 2013StrafferetskontoretMorten Holland Heide2013-0030-1656891391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 143 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. november 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 143 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Finder ministeren at straffen i sager om såkaldt æresvold erhøj nok og står mål med forbrydelsen, og hvad er ministerensholdning til strafudmålingen i den seneste sag om æresrelateretvold, hvor en 17-årig pige blev tortureret i timevis af medlem-mer af hendes familie, og påtænker ministeren at tage initiati-ver til at skærpe straffen for æresvold?”Svar:
I spørgsmålet er der henvist til en konkret sag om æresrelateret vold begåetmod en 17-årig pige. Justitsministeriet finder af principielle grunde ikke atburde udtale sig om den konkrete straffesag.Justitsministeriet kan generelt oplyse, at sager om vold (straffelovens §§244-246) er af meget forskellig karakter. I praksis spænder vold, der hen-føres til straffelovens §§ 244-246, således fra simpel vold i form af et en-kelt slag med flad hånd eller et skub uden personskade til alvorlig vold,f.eks. slag, herunder med redskaber, eller spark med personskade til følge,og til den særdeles alvorlige vold, der kan føre til, at forurettede bliver in-valideret eller afgår ved døden. Herudover varierer de omstændigheder,hvorunder volden bliver begået. De straffe, der udmåles af domstolene ivoldssager, varierer i praksis helt fra dagbøder til meget lange fængsels-straffe.Strafferammerne for vold efter straffelovens §§ 244-246 er henholdsvisbøde eller fængsel indtil 3 år, fængsel indtil 6 år og fængsel indtil 10 år.Straffastsættelsen inden for de enkelte strafferammer sker i overensstem-melse med almindelige strafudmålingsprincipper, hvilket efter straffelo-vens § 80 bl.a. indebærer, at der ved straffens fastsættelse skal læggesvægt på lovovertrædelsens grovhed og på oplysninger om gerningsman-den.Ved vurderingen af lovovertrædelsens grovhed skal der tages hensyn tilden med lovovertrædelsen forbundne skade, fare og krænkelse samt til,hvad gerningsmanden indså eller burde have indset herom. Ved vurderin-gen af oplysninger om gerningsmanden skal der tages hensyn til dennesalmindelige personlige og sociale forhold, dennes forhold før og efter ger-ningen samt dennes bevæggrunde til gerningen.
2
Herudover skal der ved straffens fastsættelse lægges vægt på de skærpendeog formildende omstændigheder, som er angivet i straffelovens §§ 81 og82.Strafudmålingen i voldssager sker således efter en konkret vurdering af sa-gens samlede omstændigheder.Efter min opfattelse, er der ikke behov for særlige initiativer vedrørendeskærpelse af straffen for æresrelateret vold.Jeg vil dog samtidig understrege, at regeringen – som det også fremgår afregeringsgrundlaget – har stort fokus på at sætte ind over for æresrelatere-de konflikter. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at social- og integrations-ministeren i juli 2012 fremlagde en national strategi mod æresrelateredekonflikter. Strategien indeholder mere end 30 konkrete initiativer, der hartil formål at hjælpe unge mænd og kvinder, som oplever social kontrol,tvangsægteskab, genopdragelsesrejser og andre æresrelaterede konfliktermed familien.
3