Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1397123_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. september 2014
Forvaltningsretskontoret
Sultana Baig
2014-0030-2426
1269477
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1400 (Alm. del), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. august 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra (MFU) Troels Lund Poulsen (V).
Karen Hækkerup
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1400 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren svarer i svar på spørgsmål 1272, at "der stilles en
række krav til formuleringen af spørgsmål til Retslægerådet,
herunder at de er neutrale og f.eks. ikke kaptiøse eller leden-
de", og bliver de det alligevel skal de "afvises som irrelevante".
Trods det svarer ministeren ikke i svar på spørgsmål 1273 på,
hvilken konsekvens det får, hvis Retslægerådet ikke afviser et
ledende spørgsmål, men alligevel besvarer det. Derfor bedes
ministeren igen gøre rede for, hvad konsekvenserne er, hvis
Retslægerådet besvarer ledende spørgsmål.”
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at det sigter til konse-
kvenserne for den videre behandling af en sag, såfremt Retslægerådet måt-
te have besvaret eksempelvis ledende spørgsmål.
Der kan i den forbindelse i det hele henvises til Justitsministeriets besva-
relse af 11. juli 2014 af spørgsmål nr. 1272 og 1273 (Alm. del).
Som det således fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 11. juli 2014 af
spørgsmål nr. 1272 (Alm. del), har Retslægerådet karakter af et rådgivende
organ, der afgiver retslægelige erklæringer til brug for andre offentlige
myndigheders sagsbehandling og afgørelser, jf. betænkning nr. 1196/1990
om Retslægerådet, side 69.
I den nævnte betænkning er bl.a. anført følgende:
”Retslægerådet har karakter af et rådgivende organ, der afgiver
retslægelige erklæringer til brug for andre offentlige myndighe-
ders sagsbehandling og afgørelser. I sager vedrørende fejl begået
af personer inden for sundhedsvæsenet i forbindelse med deres
faglige virksomhed er det f.eks. Sundhedsvæsenets Patientkla-
genævn, der - eventuelt efter gennem Sundhedsstyrelsen at have
indhentet en udtalelse fra Retslægerådet - træffer afgørelse i sa-
gen, eller der kan være tale om, at domstolene bl.a. på baggrund
af indhentede udtalelser fra Retslægerådet tager stilling til
spørgsmål om straf og/eller erstatningsansvar.”
Som det endvidere fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 11. juli
2014 af spørgsmål nr. 1273 (Alm. del), kan indsigelser mod en udtalelse,
som Retslægerådet afgiver, gøres gældende over for den myndighed, som
skal træffe afgørelse i sagen.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det påhviler således den hørende myndighed at tage stilling til, i hvilket
omfang indholdet af en retslægelig erklæring skal lægges til grund for
myndighedens afgørelse.
Det bemærkes i den forbindelse – som det også fremgår af Justitsministe-
riets besvarelse af 11. juli 2014 af spørgsmål nr. 1272 (Alm. del) – at en
forvaltningsmyndighed er forpligtet til at tilvejebringe et fyldestgørende
faktisk og retligt grundlag for de afgørelser, myndigheden skal træffe. Det-
te følger af det såkaldte officialprincip (undersøgelsesprincippet), der gæl-
der på ulovbestemt grundlag. Officialprincippets formål er at bidrage til at
sikre, at forvaltningsmyndighedernes afgørelser bliver materielt lovlige og
rigtige. Det forudsætter ikke alene, at alle relevante forhold er belyst ved
det foreliggende materiale, men også at oplysningerne er pålidelige. Er der
tvivl om holdbarheden af et væsentligt faktum, hører det med til sagsop-
lysningen at søge denne tvivl afklaret, således at det ved en sædvanlig be-
vismæssig vurdering kan afgøres, om den pågældende oplysning kan læg-
ges til grund for afgørelsen, jf. herved Hans Gammeltoft Hansen m.fl.,
Forvaltningsret, 2. udgave (2002), side 447-450.
Hvis det således måtte ske, at Retslægerådet besvarer et ledende spørgs-
mål, må den hørende myndighed – i overensstemmelse med det ovenfor
anførte – afgøre, hvilke sagsbehandlingsskridt dette måtte give anledning
til ved den videre behandling af sagen hos myndigheden.
3