Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. september 2014
Færdselskontoret
Caroline Elmberg
2014-0030-2423
1269159
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1399 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. august
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Karen Hækkerup
/
Jessika Heltberg Auken
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1399 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Under henvisning til REU alm. del – supplerende svar på
spørgsmål 735 bedes ministeren redegøre for, hvilke måltal po-
litiet arbejder ud fra på narkotikaområdet og færdselsområdet,
samt hvordan det stigende antal sigtelser efter færdselslovens §
54, stk.1, påvirker opfyldelsen af måltal/resultatkontrakter hos
politiet.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at der fastlægges mål
for politikredsenes indsatser på helt centrale og strategisk vig-
tige områder. På færdselsområdet skal de opstillede mål pri-
mært understøtte gennemførelsen af Færdselssikkerhedskom-
missionens handlingsplan for 2013-2020, hvor der er fastlagt
en målsætning om, at antallet af dræbte og tilskadekomne i tra-
fikken skal være halveret ved udgangen af perioden. Årsagerne
til færdselsuheld med dræbte og tilskadekomne kan særligt
henføres til for høj hastighed, spiritus, narkotika og medicin,
uopmærksomhed samt manglende brug af sikkerhedssele eller
hjelm. På den baggrund er der fastsat målkrav for antallet af
måletimer med automatisk trafikkontrol (ATK) og for antallet
af en række udvalgte sigtelser for overtrædelse af færdselslo-
ven, de såkaldte trafikfarlige forseelser. Med henblik på at un-
derstøtte den lokale udmøntning af ovennævnte målkrav skal
politikredsene udfærdige operationsplaner for den samlede lo-
kale færdselsindsats, der både omfatter indsatserne vedrørende
særlige trafikfarlige forseelser og ATK. Operationsplanerne
skal baseres på de trafiksikkerhedsanalyser, som kredsene lige-
ledes udarbejder, der belyser de lokale udfordringer på færd-
selsområdet i politikredsene.
Med henblik på at politikredsene kan rette fokus på de lokale
trafikudfordringer, har politikredsene fuld fleksibilitet til at
prioritere de indsatser, der giver den bedste trafiksikkerheds-
mæssige effekt, blot det samlede målkrav for kredsen opfyldes.
Der er endvidere fastsat målkrav for kontrol med tunge køretø-
jer og cabotagekørsel samt for gennemførelse af såkaldte mul-
tikontroller med deltagelse af en række øvrige myndigheder.
Målkravene på færdselsområdet indgår i politikredsenes resul-
tatkontrakter for 2014.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For så vidt angår narkotikaområdet er der ikke fastsat nationale
målkrav i resultatkontrakterne for politikredsene. Hver enkelt
politikreds fastlægger på baggrund af analyser mv. og efter
drøftelser med blandt andet Rigspolitiet tre lokale mål, der er
rettet mod den borgervendte og utryghedsskabende kriminali-
tet, som generer borgerne i den enkelte politikreds mest. En
række politikredse har på den baggrund fastsat mål, der er ret-
tet mod at sikre et trygt natteliv, herunder er der i flere tilfælde
opstillet mål, der vedrører antallet af sigtelser for overtrædelse
af lov om euforiserende stoffer.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at en stigning i antallet af sigtel-
ser for overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1, ikke vil ha-
ve nogen betydning for politikredsenes opfyldelse af målkravet
i 2013.”
3