Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1398204_0001.png
Folketingets Retsudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Dato:
Tlf. 33 92 93 00
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: CAW
Under henvisning til Folketingets Retsudvalgs brev af 7. august 2014
følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds endelige svar på spørgsmål nr. 1392 (REU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Sagsnr. 2014 - 7559
Spørgsmål nr. 1392:
”Udvalget anmoder om ministerens kommentarer til artikel i MetroXpress
den 28. juli 2014 kl. 12.47: ”DF: 14-årige piger skal kunne låses inde”. Mini-
steren bedes i denne forbindelse redegøre for, hvilke muligheder institutio-
nerne har for at forebygge overfald som det i artiklen beskrevne. Ministeren
bedes endvidere redegøre for sine overvejelser vedrørende mulige stram-
ninger på dette område.
Der henvises til artikel http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/26821146.”
Svar:
Jeg er meget optaget af, at udsatte børn og unge, som begår kriminalitet,
oplever, at samfundet reagerer hurtigt og konsekvent på den asociale ad-
færd. Derfor er jeg også ganske tilfreds med de gode muligheder, der er for
at fastholde unge i et socialpædagogisk forløb i dag, og for at regeringen
med nedsættelsen af magtanvendelsesudvalget har taget initiativ til, at om-
rådet bliver set grundigt efter i sømmene.
For så vidt angår unge over 15 år, kan den kriminelle adfærd sanktioneres i
det strafferetlige system af domstolene.
I forhold til unge over og under den kriminelle lavalder, og uanset om der har
været tale om kriminalitet, som har ført til en dom, så har den unges op-
holdskommune en forpligtelse til at sikre, at der igangsættes de nødvendige
sociale foranstaltninger, hvis der er behov for det.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Som jeg forstår den nævnte artikel, har de pågældende unge været anbragt
på en åben døgninstitution. Som det fremgår af artiklen, er der ikke mulighed
for at låse de unge inde, hvis de er anbragt på en åben døgninstitution. Det
betyder dog ikke, at anbringelsesstedet eller kommunen er uden handlemu-
ligheder i forhold til de unge, der ønsker at forlade anbringelsesstedet.
Anbringelsesstederne har pligt til at ansætte personale, som har de rette
pædagogiske kvalifikationer til at håndtere den målgruppe, som tilbuddet
angiver at kunne håndtere. Med Tilsynsreformen, som trådte i kraft 1. januar
2014, og som alle Folketingets partier stemte for, er der sket en væsentlig
stramning af kravene til døgntilbuddene for udsatte børn og voksne og til
godkendelsen af og tilsynet med disse tilbud. Jeg forventer derfor også, at
en følge af reformen vil være, at børn og unge i højere grad anbringes i til-
bud, som er målrettet deres specifikke behov, herunder hvis der er behov for
en mere konsekvent og insisterende pædagogisk tilgang.
Hvis en kommune oplever, at en ung gentagne gange stikker af fra anbrin-
gelsesstedet, begår kriminalitet eller på anden måde viser sig ikke at profite-
re af anbringelsen i det forventede omfang, har kommunen mulighed for at
træffe afgørelse om anbringelse på et andet anbringelsessted. Det kan være
på et anbringelsessted med en anden pædagogisk tilgang, eller det kan
være en delvis lukket døgninstitution, en delvis lukket afdeling eller en sikret
døgninstitution, hvor der er andre muligheder for insisterende pædagogiske
tiltag, magtanvendelse og tiltag som fx aflåste yderdøre.
De kommunale børn og unge-udvalg kan således træffe afgørelse om at
anbringe unge mellem 12 og 17 år på delvis lukkede institutioner og delvis
lukkede afdelinger på åbne døgninstitutioner. Afgørelsen kan træffes, når
det vurderes afgørende for den socialpædagogiske behandling, og der er
risiko for, at barnets eller den unges sundhed eller udvikling lider alvorlig
skade, herunder f.eks. på grund af kriminel adfærd hos barnet eller den un-
ge. På sådanne institutioner og afdelinger er der bl.a. mulighed for at aflåse
yderdøre og vinduer i perioder, for at tilbageholde den unge i perioder på op
til 5 sammenhængende dage og for fysisk at fasholde unge, hvis det f.eks.
formodes, at barnet vil rømme fra institutionen.
De delvis lukkede institutioner blev indført ved lov nr. 551 af 26.maj 2010,
som bl.a. DF stemte for. I 2013 udvidede regeringen ved lov nr. 495 af 21.
maj 2013 muligheden for delvis lukkede institutioner til også at omfatte delvis
lukkede afdelinger på åbne døgninstitutioner, for at gøre det mere fordelag-
tigt for kommunerne at etablere denne type anbringelsessted. DF stemte
også for dette lovforslag.
Kommunen har desuden mulighed for at træffe afgørelse om anbringelse på
en sikret afdeling, hvis det f.eks. vurderes at være absolut påkrævet for at
sikre, at den unge ikke skader sig selv eller andre. På en sikret afdeling er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
det tilladt at have yderdøre og vinduer konstant aflåst, ligesom der er mulig-
heder for at isolere den unge i kortere perioder.
Endelig har regeringen, som ovenfor nævnt, nedsat et magtanvendelsesud-
valg, der har til formål at vurdere reglerne om magtanvendelse over for børn
og unge, der er anbragt uden for hjemmet, herunder om der er behov for
yderligere tiltag på området.
I udvalget sidder eksperter og praktikere, der kender området indgående, og
jeg forventer, at udvalget afgiver betænkning primo 2015. Når udvalgets
betænkning foreligger, vil jeg tage stilling til, om der er behov for yderligere
tiltag på området.
Manu Sareen
/ Lise Stidsen Vandahl