Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1397261_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
9. september 2014
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Sofie Skou Sandager
Sagsnr.: 2014-0030-2404
Dok.:
1262732
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1356 (Alm. del), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. juli 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Karen Hækkerup
/
Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1356 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvordan ser ministeren på at lave fælles aktioner og fælles
patruljering i grænselandet mellem Danmark og Tyskland, jf.
at Holland og Polen allerede har den slags samarbejde med
Tyskland? Hvilke fordele og ulemper ser ministeren på et så-
dan samarbejde?”
Svar:
1.
Et stærkt politisamarbejde på tværs af landegrænser er et væsentligt
element i kampen mod international og grænseoverskridende kriminalitet.
Det gælder ikke mindst i det dansk-tyske grænseområde.
Danske og tyske politimyndigheder har allerede i dag etableret et godt
samarbejde i grænseområdet. Danmark indgik således i marts 2001 som
led i Schengen-samarbejdet en bilateral aftale med Tyskland om politi-
mæssigt samarbejde i grænseområderne. Aftalen, der trådte i kraft den 11.
august 2002, indebærer bl.a., at de kompetente myndigheder i henholdsvis
Danmark og Tyskland skal samarbejde om at afværge trusler mod den of-
fentlige sikkerhed og om at forebygge og forfølge strafbare forhold.
Kriminalitetsbilledet skifter løbende karakter og er i dag i højere grad end
på tidspunktet for den bilaterale aftales indgåelse præget af bl.a. grænse-
overskridende kriminalitet begået af omrejsende kriminelle grupperinger i
de grænsenære områder.
Der kan derfor peges på, at der er behov for at styrke samarbejdet mellem
dansk og tysk politi samt i endnu højere grad end tidligere at få mulighed
for operativt samarbejde omkring indsatsen mod den grænseoverskridende
kriminalitet.
2.
Fælles aktioner i form af fælles patruljering vil kunne gennemføres in-
den for rammerne af Prümafgørelsen (Rådets afgørelse af 23. juni 2008 om
intensivering af det grænseoverskridende samarbejde, navnlig om bekæm-
pelse af terrorisme og grænseoverskridende kriminalitet), som er gennem-
ført i dansk ret ved lov nr. 479 af 17. marts 2008.
Generelt er det min opfattelse, at sådanne fælles patruljer vil medføre en
række fordele for indsatsen mod den grænseoverskridende kriminalitet.
Der kan i den forbindelse peges på, at en fælles politipatrulje kan krydse
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
grænsen hurtigt og fleksibelt, ligesom der under patruljeringen kan ud-
veksles og indhentes viden på en enkelt og effektiv måde.
Det er samtidigt væsentligt, at der for et sådant samarbejde, der vil indebæ-
re, at tysk politi under en fælles patrulje med dansk politi kan færdes her i
landet, og at dansk politi tilsvarende kan færdes i Tyskland, sikres klare
rammer.
3