Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1416957_0001.png
Folketingets Retsudvalg
Dato: 6. november 2014
”Vil ministeren redegøre for i hvilket omfang, det er muligt at gøre udbetaling af
sociale ydelser til udlændinge fra tredjelande betinget af danskkundskaber?”
I mit foreløbige svar af 22. august 2014 til Folketingets Retsudvalg på spørgsmål
nr. 1345 (REU alm. del), blev det oplyst, at der til brug for besvarelsen skulle
indhentes bidrag fra andre ministerier.
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har bedt Justits-
og Beskæftigelsesministeriet om bidrag til besvarelse af spørgsmål om, i hvilket
omfang det er muligt at gøre udbetaling af sociale ydelser til henholdsvis ud-
lændinge fra tredjelande og EU-borgere betinget af danskkundskaber. Der er
stillet et tilsvarende spørgsmål angående EU-borgere jf. spørgsmål nr. 1346 (REU
alm. del).
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen oplyst følgende:
”1. Justitsministeriet har forstået spørgsmålene således, at der sigtes til en ord-
ning, hvorefter der som betingelse for udbetaling af sociale ydelser til udlændin-
ge, som i øvrigt opfylder betingelserne for at modtage en given social ydelse,
stilles yderligere krav om danskkundskaber.
2. Det kan i den forbindelse oplyses, at artikel 1 i 1. Tillægsprotokol (P1) til Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK), som Danmark har tiltrådt,
indeholder en beskyttelse af den private ejendomsret. I tilknytning hertil kan det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
oplyses, at EMRK i artikel 14 indeholder et forbud mod usaglig forskelsbehand-
ling. Det følger af bestemmelsen, at nydelsen af de i EMRK anerkendte rettighe-
der og friheder skal sikres uden forskel på grund af køn, race, farve, sprog, reli-
gion, politisk eller anden overbevisning, national eller social oprindelse, tilhørig-
hed til et nationalt mindretal, formueforhold, fødsel eller andet forhold.
Forbuddet mod usaglig forskelsbehandling indebærer efter Menneskerettigheds-
domstolens (EMD’s) praksis, at personer i sammenlignelige situationer som ud-
gangspunkt skal behandles ens, og at forskelsbehandling kun er berettiget, hvis
den har et legitimt formål og samtidig står i et rimeligt forhold til dette formål.
Efter EMD’s praksis gælder forbuddet mod usaglig forskelsbehandling både di-
rekte og indirekte forskelsbehandling.
Artikel 1 i EMRK P1 giver ikke i sig selv borgerne ret til bestemte sociale ydelser.
Imidlertid følger det af EMD’s praksis vedrørende artikel 1 i EMRK P1, at når en
medlemsstat har valgt at have en lovgivning, der giver ret til en social ydelse,
skaber denne lovgivning en ejendomsretlig interesse, som for de personer, der
har ret til ydelsen, falder inden for området af artikel 1 i EMRK P1.
Virkningen af artikel 1 i EMRK P1 sammenholdt med EMRK artikel 14 er på den
baggrund, at staten må udforme lovgivning, der giver ret til en social ydelse,
under iagttagelse af forbuddet mod usaglig forskelsbehandling.
Den tilsigtede ordning vil indebære direkte forskelsbehandling på grund af nati-
onalitet. Justitsministeriet kan generelt oplyse, at det følger af EMD’s praksis, at
kun meget tungtvejende grunde kan retfærdiggøre direkte forskelsbehandling
på grund af nationalitet.
3. Særligt i forhold til EU-borgere kan det oplyses, at det er i strid med EU-retten
at diskriminere på grundlag af nationalitet, jf. artikel 18 i Traktaten om Den Eu-
ropæiske Unions Funktionsmåde. En EU-borger, der opholder sig lovligt her i
landet, og som opfylder betingelserne for at modtage en given social ydelse, kan
således ikke mødes med yderligere krav om danskkundskaber, som ikke stilles
over for danske statsborgere.
4. Endelig kan det oplyses, at følgende fremgår af grundlovens § 75, stk. 2:
”Den, der ikke selv kan ernære sig eller sine, og hvis forsørgelse ikke påhviler
nogen anden, er berettiget til hjælp af det offentlige, dog mod at underkaste sig
de forpligtelser, som loven herom påbyder.”
Det følger således af bestemmelsen, at personer, der ikke kan forsørge sig selv,
og hvis forsørgelse ikke påhviler andre, er berettiget til forsørgelse fra det of-
fentlige. Bestemmelsen angiver ikke omfanget af hjælpen, men må forstås såle-
des, at det påhviler det offentlige at sikre et eksistensminimum for personer, der
er omfattet af bestemmelsen, jf. herved Højesterets dom af 15. februar 2012,
som er omtalt nærmere nedenfor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Om bestemmelsen anfører Kirsten Ketscher i Danmarks Riges Grundlov med
Kommentarer, 2. udg. (2006), side 514f, med henvisning til en række andre for-
fattere bl.a.:
”Grundlovens § 75, stk. 2, afgrænser efter sin ordlyd ikke nærmere personkred-
sen. […]
Om udlændinge må det fastslås, at der ikke kan stilles krav om, at den enkelte
skal være dansk statsborger. I overensstemmelse med fortolkningen af de øvrige
bestemmelser i grundlovens menneskerettighedskapitel omfatter retten til for-
sørgelse derfor også udlændinge, der opholder sig her i landet, og dette har
også traditionelt været antaget, Viggo Rothe Haarløv 1918 s. 13 og Karl Kristian
Steincke 1920 s. 112, der dog begge betoner, at der ikke er ret til vedvarende
hjælp. Alf Ross 1980 bd. 2 s. 785 antager, at udlændinge ikke er omfattet af
grundlovens forsørgelsesværn, fordi der folkeretligt er fastslået en hjemsendel-
sesadgang. Dette synspunkt må nu anses for forladt, jf. Henrik Zahle 2003 bd. 3
s. 220 og Jens Vedsted-Hansen 1997 s. 39. I øvrigt må § 75 stk. 2, fortolkes
konformt med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions forbud mod
nationalitetsdiskrimination i art. 14. Iflg. Menneskerettighedskonventionen har
staten ansvar for enhver, der opholder sig under dens jurisdiktion, se Poirrez v.
France (no. 40892/1998).
Hvad angår retten til vedvarende forsørgelse, har de skiftende forsørgelseslov-
givninger indeholdt bestemmelser om hjemsendelse af udlændinge, der ikke
kan forsørge sig selv, jf. nu lov om aktiv socialpolitik § 3 (omfatter dog ikke EU-
statsborgere eller andre statsborgere, hvor der findes særlige aftaler).”
Der kan endvidere henvises til Henrik Zahle, Dansk Statsforfatningsret 3 Menne-
skerettigheder, 3. udg. (2004), side 220, hvor det om grundlovens § 75, stk. 2,
anføres:
”Det antages undertiden, at forsørgelsesretten ikke tilkommer udlændinge, jf A.
Ross 1980 s 785, K. Berlin1939 s 418-19. Denne begrænsning, der ikke har no-
gen 3 støtte i bestemmelsens ordlyd, og som ikke stemmer med udlændinges
menneskeretlige stilling i almindelighed, kan jeg ikke tiltræde, jf. J. Vedsted-
Hansen 1997 s 38-39, K. Ketscher 2002 s 247. Men det offentliges forpligtelser
begrænses af adgangen til at bringe den pågældende ud af landet, jf herom ak-
tivlovens § 3.”
Endelig kan der henvises til Højesterets dom af 15. februar 2012, som er optrykt
i Ugeskrift for Retsvæsen 2012, side 1761ff. Sagen omhandlede bl.a. forenelig-
heden af introduktionsydelse/starthjælp med grundlovens § 75, stk. 2. Ved
dommen udtalte Højesteret bl.a. følgende om grundlovens § 75, stk. 2:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
”Højesteret finder, at denne bestemmelse må forstås således, at det påhviler det
offentlige at sikre et eksistensminimum for personer, der er omfattet af be-
stemmelsen, og at de ved domstolene kan få prøvet, om kravet er opfyldt.
A, der har opholdstilladelse her i landet som flygtning, er omfattet af den per-
sonkreds, som er beskyttet af Grundlovens § 75, stk. 2. Efter størrelsen af den
introduktionsydelse/starthjælp og andre ydelser, som han og hans ægtefælle
modtog fra det offentlige, tiltræder Højesteret, at der ikke er grundlag for at
fastslå, at A ikke modtog hjælp fra det offentlige i overensstemmelse med
Grundlovens § 75, stk. 2.” ”
Beskæftigelsesministeriet har oplyst, at ”for ydelser, der er betinget af, at man
skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, vurderes det at være sagligt og propor-
tionalt, at der over for personer med dårlige danskkundskaber stilles krav om
deltagelse i sprogundervisning. Manglende opfyldelse af et sådan krav kan med-
føre bortfald af ydelsen. Regeringen har således i marts 2014 truffet beslutning
om, at kontanthjælpsmodtagere og dagpengemodtagere med ringe danskkund-
skaber skal have målrettet tilbud om danskundervisning. Denne beslutning tråd-
te i kraft d. 1. oktober 2014 og er gennemført ved regulering i forsøgsbekendt-
gørelsen om forsøg på beskæftigelses- og sygedagpengeområdet.”
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold vurderer, at til-
svarende hensyn som nævnt ovenfor vedrørende ydelser, der er betinget af, at
man skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, ikke gør sig gældende i forhold til
ydelser under dette ministeriums område.
Manu Sareen
/ Bent Nielsen