Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1394087_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. august 2014
Færdselskontoret
Christina Thode Hansen
2014-0030-2363
1243747
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1302 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. juli 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Karen Hækkerup
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1302 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Lovforslaget vedrørende ændring af afgifter for ulovlig parke-
ring (L 54) blev vedtaget med virkning fra 1. marts 2014 –
bl.a. således, at der skal betales dobbelt takst, hvis man parke-
rer ulovligt på en handicapparkeringsplads. Ministeren bedes
redegøre for, om lovgivningen er implementeret, og hvor man-
ge der har fået en bøde på dobbelttakst, samt om der er nogle
udfordringer med at få lovgivningen implementeret.”
Svar:
Ved § 1, nr. 9, i lov nr. 169 af 26. februar 2014 ændring af færdselsloven
og lov om offentlige veje (Forhøjelse af afgiften for parkering til gene for
personer med handicap m.v. og bedre forbrugerbeskyttelse på parkerings-
området) blev det i færdselslovens § 121, stk. 5, 2. pkt., fastsat, at afgiften
for bl.a. parkering uden brug af parkeringskort for personer med handicap
på parkeringsplads, der er reserveret til generel anvendelse for personer
med handicap, og parkering med et andet køretøj på en parkeringsplads,
der er reserveret til et eller flere bestemte køretøjer, som anvendes af en
person med handicap, udgør 1.020 kr. (mod tidligere 510 kr.).
Denne bestemmelse om fordobling af parkeringsafgiften i de nævnte til-
fælde trådte i kraft den 1. marts 2014 og har fundet anvendelse på parke-
ringer omfattet af bestemmelsen foretaget fra den dato.
Det følger af færdselslovens § 121, stk. 1, at politiet kan træffe afgørelse
om at pålægge en parkeringsafgift, når det konkret konstateres, at bestem-
melser i færdselsloven mv. om parkering er overtrådt. Efter færdselslovens
§ 122 a, stk. 1, kan justitsministeren desuden bestemme, at kontrollen med
overholdelse af de bestemmelser, der nævnes i færdselslovens § 121,
stk. 1, helt eller delvist overlades til kommunalbestyrelsen. I medfør af
færdselslovens § 122 a er det i § 1 i bekendtgørelse nr. 972 af 17. oktober
2005 om kommunal parkeringskontrol fastsat, at kontrollen med overhol-
delse af de bestemmelser, der er nævnt i færdselslovens § 121, stk. 1, for-
uden af politiet som udgangspunkt kan varetages af kommunalbestyrelsen.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan til brug for besvarelsen oplyse, at lovforslaget
vedrørende ændring af afgifter for ulovlig parkering har medført
en række ændringer af politiets registreringssystemer, som først
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
har kunnet være endelig på plads medio juli 2014. Det er derfor
endnu ikke muligt at oplyse, hvor mange parkeringsudgifter der
er pålagt efter den nye takst.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen desuden indhentet en udtalel-
se fra KL, der har oplyst, at KL's oplysninger navnlig beror på kommuner-
nes budget- og regnskabsindberetninger, og at det i KL’s kontoplan ikke er
muligt at opdele parkeringsafgifter på forskellige afgiftstyper.
3