Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1395505_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. september 2014
Færdselskontoret
Helene Hvid Christensen
2014-0030-2359
1239191
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1297 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. juli 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Karen Hækkerup
/
Jessika Heltberg Auken
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1297 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvilke veje må de såkaldte Ape 50-25 knallerter/mini-biler
køre på, og mener ministeren ikke, at det er farligt, hvis Ape
50-25 køretøjerne må færdes blandt biler på almindelige veje?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhen-
tet en udtalelse fra Transportministeriet, der har oplyst følgende:
”Ape 50-25 er et trehjulet køretøj med en forbrændingsmotor
med et slagvolumen på ikke over 50 cm3 og med en konstruk-
tivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km i timen.
Ape 50-25 er på den baggrund klassificeret og godkendt af
Trafikstyrelsen som en lille knallert (invalideknallert).
Ifølge Skatteministeriets bekendtgørelse om registrering af kø-
retøjer mv. skal en invalideknallert ikke registreres.”
Justitsministeriet har endvidere indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der
bl.a. har oplyst følgende:
”En Ape 50-25 knallert defineres som en lille knallert og skal
følge reglerne i færdselslovens § 14 om cyklers og knallerters
placering og anvendelse af vejens forskellige baner. Det bety-
der, at en Ape 50-25 knallert som udgangspunkt skal føres på
cykelsti i højre side af vejen i færdselsretningen, medmindre
andet er tilkendegivet ved afmærkning. Såfremt en cykelsti ik-
ke forefindes, eller såfremt køretøjet på grund af dets bredde
kan være til væsentlig ulempe for andre kørende på cykelstien,
skal køretøjet føres på den almindelige kørebane.
Det følger af færdselslovens § 15, stk. 1, at den kørende skal
tage hensyn til anden færdsel og holde så langt til højre som
muligt.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra samtlige politikredse.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Politikredsenes erfaringer med det pågældende køretøjs færden
i trafikken er endnu er meget sparsomme. Adskillige af politi-
kredsene har dog generelt udtrykt bekymring for det pågæl-
dende køretøjs færden i trafikken, da køretøjet kan virke over-
raskende for andre trafikanter på grund af dets lave hastighed
sammenholdt med dets bredde (1260 mm), hvilket kan give an-
ledning til farlige situationer. Dette gør sig især gældende, hvis
køretøjet er nødsaget til at køre på kørebanen på grund af
manglende eller for smal cykelsti. Køretøjerne kan på grund af
den lave hastighed endvidere hæmme fremkommeligheden på
kørebanen.
Rigspolitiet vil på den baggrund følge udviklingen på områ-
det.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse.
3