Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1388583_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
18. juli 2014
Besvarelse af spørgsmål 1277 alm. del stillet af udvalget den 30. juni
2014 efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål:
Vil ministeren – i forlængelse af besvarelsen af REU alm. del – spørgs-
mål 1106 – oplyse, hvordan ministeren på den ene side kan vurdere, at
redegørelsen ikke er af så afgørende betydning for udvalgets behandling
af sagen, at hensynet til beskyttelse af kundeoplysninger og Finanstilsy-
nets mulighed for at føre et effektivt tilsyn med virksomheden bør tilside-
sættes, mens ministeren på den anden side oplyser, at ministeren ikke er i
besiddelse af redegørelsen?
Svar:
Som det følger af mine tidligere besvarelser er Finanstilsynet efter lov-
givningen uafhængigt i dets tilsynsvirksomhed. Dette er i overensstem-
melse med internationale tilsynsstandarder i følge hvilke et effektivt fi-
nansielt tilsyn skal være operationelt uafhængigt. Finanstilsynets tilsyns-
mæssige uafhængighed er ligeledes et forhold, som Den Internationale
Valutafond nøje overvåger.
Finanstilsynet kan ikke oplyse om – eller videregive – informationer og
dokumenter om tilsynet med de tilsynsbelagte virksomheder. Finanstil-
synet har således tavshedspligt om forhold, der vedrører virksomhederne
under tilsyn, herunder Nets A/S. Tavshedspligten følger af lov om finan-
siel virksomhed og lov om betalingstjenester og elektroniske penge.
Denne tavshedspligt er begrundet i en række konkrete hensyn. De over-
ordnede hensyn er hensynet til beskyttelse af kundeoplysninger og Fi-
nanstilsynets mulighed for at føre et effektivt tilsyn med virksomhederne.
Det er afgørende, at tilsynsbelagte virksomheder kan videregive oplys-
ninger til Finanstilsynet i sikker forvisning om, at oplysningerne ikke
videregives. Dette er særligt vigtigt set i sammenhæng med, at Finanstil-
synet har hjemmel til at kræve alle oplysninger, som tilsynet skønner
nødvendige.
Det er Finanstilsynet, der som led i dets tilsynsvirksomhed, skal forholde
sig til redegørelsen og vurdere, om alt er foregået efter reglerne. Hvis
dette ikke er tilfældet, kan Finanstilsynet træffe de nødvendige foranstalt-
ninger inden for de lovgivningsmæssige rammer.
Folketinget kan se på, om lovgivningen er i orden eller der er anledning
til at foretage ændringer heri. Jeg kan i den forbindelse oplyse udvalget,
at jeg har til hensigt, i den kommende folketingssamling, at fremsætte et
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
lovforslag, der udvider forpligtelsen til at offentliggøre Finanstilsynets
inspektionsrapporter til at omfatte betalingsinstitutter og datacentraler,
herunder Nets.