Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1400060_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. september 2014
Politikontoret
Inge Birgitte Møberg
2014-0030-2315
1227322
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1251 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. juni 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1251 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren som politiets øverste foresatte sikre, at der af-
sættes flere ressourcer, så politiet er tilstrækkeligt til stede på
vandet for at patruljere mod vanvidssejlerne?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra
Københavns Politi, der bl.a. har oplyst, at politikredsen vareta-
ger de politimæssige opgaver i havneområdet, herunder hånd-
hævelse af reglerne for sejlads og anden anvendelse af havne-
bassinet. Københavns Politi samarbejder i den forbindelse tæt
med By og Havn, som står for udviklingen og forestår havne-
driften af arealerne i København Havn. Københavns Politi ser
generelt arbejdsopgaven i havnen som vigtig og prioriterer den
hertil relaterede opgaveløsning. Ressourceanvendelsen afhæn-
ger – som for andre politiopgavers vedkommende – naturligvis
af den til enhver tid værende belastning i relation til politikred-
sens øvrige opgaver.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at patruljevirksomhe-
den foregår både til vands og på land. Patruljevirksomheden på
vandet planlægges af Københavns Politi og udføres i samar-
bejde med By og Havn, der i henhold til en aftale om patrulje-
sejlads i Københavns Havn stiller båd og bådfører til rådighed
for politiet. Patruljevirksomheden på vandet er navnlig rettet
mod håndhævelse af reglerne om sejlads, herunder bl.a. om
certifikater, spiritussejlads samt overskridelse af hastigheds-
grænser og anden hensynsløs sejlads i havnebassinerne, herun-
der sejlads med vandscootere.
Forud for sommersæsonen 2014 blev der afholdt en række
møder mellem Københavns Politi og By og Havn for i fælles-
skab at tilrettelægge indsatsen hen over sommeren, idet tidlige-
re års erfaringer havde vist problemer med hastighedsovertræ-
delser og hensynsløs sejlads med vandscootere og jetski i hav-
nen. I fortsættelse af disse drøftelser blev en række juridiske
tvivlsspørgsmål afklaret, herunder det gældende og indskærpe-
de forbud mod sejlads med vandscooter og jetski i havnebassi-
net.
Der blev desuden i år opsat en ”din fart” hastighedsmåler på
nordvestsiden af Langebro, der måler og registrerer hastighe-
den for de fartøjer, som foretager central gennemsejling under
Langebro, hvor hastighedsgrænsen er 6 knob (ca. 11 km/t). By
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og Havn har oplyst, at 419 ud af i alt 546 målte hastigheds-
overtrædelser i perioden fra den 3. juni til den 31. juli 2014 –
svarende til 77 % af overtrædelserne – var på mellem 1 og 3
knob (svarende til mellem ca. 2 og 5 km/t) hurtigere end de til-
ladte 6 knob.
Københavns Politi har endelig oplyst, at det er politikredsens
opfattelse, at hastighedsovertrædelser i havnen på trods af det
gode sommervejr har været mindre markante end tidligere,
hvilket også bekræftes af flere af havnens brugere.
Københavns Politi vil sammen med By og Havn i løbet af ef-
teråret evaluere sommersæsonen og drøfte planerne for det
kommende års kontrolindsats. Det er i den forbindelse Køben-
havns Politis mål at arbejde med udviklingen af et mere fleksi-
belt kontrolkoncept, hvor indsatsen i endnu højere grad end
tidligere vil kunne målrettes de dage og tidspunkter, hvor der
er mange brugere i havnen, og hvor problemerne derfor nor-
malt er størst.
De hastighedsmålinger, som By og Havn i 2014 påbegyndte
indsamlingen af, vil kunne medvirke til en mere præcis kort-
lægning af hastighedsovertrædelserne og deres fordeling på
ugedage og tid på døgnet, ligesom Københavns Politi sammen
med By og Havn vil drøfte mulighederne for andre relevante
tiltag, herunder bl.a. en styrket informationsindsats på området
i form af f.eks. forbedret skiltning i havnen.
Sammenfattende er det således Københavns Politis opfattelse,
at den fælles indsats i 2014 har haft en gunstig virkning, og at
der er grundlag for en fortsættelse heraf i takt med, at havnen i
de kommende år forventes at indtage en stadig mere central
rolle som rekreativt område i byen.
Rigspolitiet kan henholde sig til Københavns Politis udtalelse
og kan i øvrigt tilføje, at opgaven med at varetage retshåndhæ-
velsen af lovovertrædelser til søs prioriteres og udføres i den
enkelte politikreds under hensyntagen til de lokale forhold,
herunder særligt den risikovurdering, der måtte være i forhold
til sådanne lovovertrædelser. Såvel de enkelte politikredse som
Rigspolitiet overvejer således løbende, om der er behov for at
iværksætte yderligere initiativer på området.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse.
3