Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1395142_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. september 2014
Færdselskontoret
Helene Hvid Christensen
2014-0030-2309
1226338
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1247 (Alm. del), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. juni 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Karen Hækkerup
/
Jessika Heltberg Auken
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1247 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren begrunde, hvorfor kørelærere ikke kan under-
vise elever med MC, der er afledt af motorcykler med en mo-
toreffekt på mere end 35 kW, når eleverne efter endt køreprøve
har lov til at køre på sådan en MC?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Transportministeriet, der har oplyst følgende:
”Efter EU’s fælles regler om kørekort opdeles kørekort til mo-
torcykler i tre kategorier: A1 (lille motorcykel), A2 (mellem-
stor motorcykel) og A (stor motorcykel). Kørekort til kategori
A2 giver ret til at føre motorcykler med en motoreffekt på
højst 35 kW.
Motorcykelfabrikanterne fremstiller derfor motorcykler med
en motoreffekt på højst 35 kW, der er ombygget fra motorcyk-
ler med en større motoreffekt, så de ved en senere lejlighed vil
kunne opgraderes til deres oprindelige effekt. Såvel versionen
med motoreffekt på højst 35 kW som versionen med større
motoreffekt bliver typegodkendt i henhold til EU´s fælles reg-
ler om typegodkendelse.
Tilsvarende fremstilles droslingssæt til ombygning af motor-
cykler med en oprindelig motoreffekt på mere end 35 kW til en
nedsat motoreffekt på højst 35 kW. Disse droslingssæt god-
kendes nationalt i forskellige EU-lande. Sådanne godkendte
droslingssæt godkendes også ved syn i Danmark som følge af
EU´s regler om gensidig anerkendelse, når den ombyggede
motorcykel opfylder gældende regler om bl.a. luftforurening.
Ifølge Justitsministeriets bekendtgørelse om kørekort skal en
motorcykel af kategori A2, der anvendes til øvelseskørsel, ha-
ve en motoreffekt på højst 35 kW i henhold til køretøjets type-
godkendelse. Er motorcyklen ikke typegodkendt, anvendes
dens motoreffekt i fabrikkens normale udførelse, dvs. dens op-
rindelige motoreffekt. Kravet om, at motoreffekten skal være i
henhold til køretøjets typegodkendelse henholdsvis i fabrik-
kens normale udførelse, følger Transportministeriet bekendt
ikke af EU’s fælles regler om kørekort.
Der vurderes køretøjteknisk ikke at være noget til hinder for, at
en fabriksfremstillet motorcykel ombygget fra en motorcykel
med en oprindelig motoreffekt på mere end 35 kW, men som i
den aktuelle version har højst 35 kW, anvendes til øvelseskør-
sel til kategori A2 (højst 35 kW). Transportministeriet ser såle-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
des ikke nogen køretøjteknisk grund til at forbyde øvelseskør-
sel med en tilsvarende motorcykel med oprindeligt mere end
35 kW, som efterfølgende er droslet ned til højst 35 kW.
Justitsministeriet har endvidere indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der
har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at det fremgår af bilag 5 i kørekort-
bekendtgørelsen, at motorcykler til øvelseskørsel og praktisk
prøve til bl.a. kategori A2 skal være standardtypegodkendt.
En fabrikant kan neddrosle motoreffekten (reducere motorens
effekt) på en motorcykel ved at udstyre motoren med særligt
udstyr, som fabrikanten har fået godkendt. Fabrikanten kan
herved producere en og samme motorcykel med flere motorva-
rianter og således have én typegodkendelse på en motorcykel
med flere forskellige motorstørrelser. En sådan motorcykel vil
være standardtypegodkendt med flere effektydelser, og derfor
opfylde reglerne i kørekortbekendtgørelsens bilag 5 om, at mo-
torcyklen til øvelseskørsel og praktisk prøve skal være stan-
dardtypegodkendt.
En motorcykelejer, der f.eks. har kørekort til kategori A2, kan
også få neddroslet motoreffekten på en motorcykel med en for
stor effekt, således at motorcykelejeren lovligt kan føre motor-
cyklen, ved enten at udstyre motorcyklen med et drosseludstyr,
som er godkendt af en uafhængig prøvningsinstitution, eller
vælge det af fabrikanten anvendte udstyr. En kørelærer kan på
tilsvarende måde få neddroslet en motorcykel. En sådan mo-
torcykel vil imidlertid ikke være standardtypegodkendt, og kan
derfor ikke anvendes til øvelseskørsel og praktisk prøve.
Rigspolitiet vil gerne indgå i drøftelser og ser positivt på en
eventuel ændring af kørekortbekendtgørelsens bilag 5, således
at neddroslede motorcykler til øvelseskørsel samt praktisk prø-
ve ikke skal være standardtypegodkendte.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at en ikke fabriksmonteret ned-
drosling dog f.eks. bør synes og godkendes af en synsvirksom-
hed samt registreres i motorkøretøjsregisteret hos SKAT inden
motorcyklen tages i brug til øvelseskørsel og praktisk prøve til
kategori A2, idet der herved sikres tilstrækkelig dokumentation
for, at motorcyklen har den korrekte motorstørrelse.
Det kan endvidere oplyses, at Rigspolitiet kan dispensere fra
bestemmelserne i kørekortbekendtgørelsen, jf. bekendtgørel-
sens § 130. Rigspolitiet mødes regelmæssigt med repræsentan-
ter for kørelærernes faglige organisationer.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På det førstkommende møde vil Rigspolitiet nærmere informe-
re om reglerne på området, herunder om muligheden for at an-
søge om dispensation.”
Justitsministeriet vil på baggrund af det anførte overveje at ændre køre-
kortbekendtgørelsens bilag 5, således at der ikke længere stilles krav om,
at neddroslede køretøjer, som anvendes til prøvekørsel, skal være stan-
dardtypegodkendte.
4