Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1396547_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. september 2014
Politikontoret
Inge Birgitte Møberg
2014-0030-2318
1228080
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1238 (Alm. del), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. juni 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Karen Hækkerup
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1238 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren rette en henvendelse til samtlige politikredse
for at indhente den gennemsnitlige tid, det tager, fra politiet
modtager breve (til indsatte) til gennemlæsning, når der er be-
søgs- og brevkontrol, til den indsatte får brevet? Vil ministeren
anslå, hvad hun finder, er rimelig tid at bruge på gennemlæs-
ning for politiet og vil ministeren anslå, hvilke fordele og
ulemper der vil være ved at angive nærmere retningslinjer her-
om?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1. Reglerne om besøgs- og brevkontrol i forhold til varetægts-
arrestanter findes i retsplejelovens § 771 og § 772.
Det fremgår af retsplejelovens § 772, at en varetægtsarrestant
har ret til at modtage og afsende breve, men at politiet kan
gennemse brevene inden modtagelsen eller afsendelsen. Det er
en forudsætning for at indføre brevkontrol, at det er nødvendigt
til sikring af varetægtsfængslingens øjemed eller opretholdelse
af orden og sikkerhed i varetægtsfængslet, jf. retsplejelovens §
770. I disse tilfælde skal politiet snarest muligt udlevere eller
sende brevene, medmindre indholdet vil kunne være til skade
for efterforskningen eller opretholdelse af orden og sikkerhed i
varetægtsfængslet. Hvis politiet tilbageholder et brev, skal
spørgsmålet, om tilbageholdelsen bør opretholdes, straks fore-
lægges retten til afgørelse. Opretholdes tilbageholdelsen, skal
afsenderen straks underrettes, medmindre dommeren af hensyn
til efterforskningen træffer anden bestemmelse.
Det er ikke muligt på baggrund af udtræk fra politiets elektro-
niske sagsstyringssystem (POLSAS) at udtale sig om den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid for kontrol af breve og besøgs-
anmodninger til og fra varetægtsarrestanter, der er undergivet
besøgs- og brevkontrol efter retsplejelovens § 771 og § 772.
Jeg har derfor anmodet samtlige politikredse om skønsmæssigt
at angive, hvor lang tid der gennemsnitligt går, fra politiet
modtager breve i arrestantsager med besøgs- og brevkontrol, til
politiet videresender/-giver disse breve.
Størstedelen af politikredsene har skønnet, at der som ud-
gangspunkt går 0-2 hverdage fra politiet modtager breve i arre-
stantsager med besøgs- og brevkontrol, til politiet videregiver/-
sender disse breve. Tre kredse har skønnet, at politiets sagsbe-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
handlingstid i disse sager er 1-3 hverdage, mens en kreds har
skønnet, at politiets sagsbehandlingstid er 4-7 hverdage.
Flere politikredse har peget på, at det forekommer, at breve,
der er undergivet brevkontrol, sendes med almindelig post
mellem arresthuset og politistationen. Det medfører en forlæn-
gelse af den samlede tid, der går, fra et brev modtages i arrest-
huset, til det videregives til arrestanten eller videresendes til
rette modtager.
Flere politikredse har herudover peget på en række forhold, der
kan bevirke, at politiets sagsbehandlingstid forlænges.
Flere kredse har således angivet, at sagsbehandlingstiden kan
forlænges, hvis brevet modtages på en helligdag eller i en
weekend, eller hvis brevet modtages på en lokalstation og skal
sendes til hovedstationen med henblik på brevkontrol.
Flere kredse har desuden peget på, at en uklar angivelse af bre-
vets modtager – f.eks. ved angivelse af et kaldenavn – kan
medføre forsinkelse i videreformidlingen, fordi en afklaring af,
hvem der er rette modtager af brevet, forudsætter, at politiets
sagsbehandler retter henvendelse til arrestanten. Ligeledes kan
sagsbehandlingstiden forlænges i sager, hvor brevene er affat-
tet på et sprog, der gør tolkebistand nødvendig.
Flere kredse har endvidere peget på, at det i visse tilfælde er
nødvendigt, at brevkontrollen foretages af en sagsbehandler
med indgående kendskab til sagen – f.eks. i forhold til breve
med et komplekst indhold til personer med tilknytning til den
pågældende sag. Brevkontrollen kan i disse tilfælde forsinkes,
hvis den eller de relevante polititjenestemænd er optaget af an-
dre politiopgaver eller fraværende af anden årsag.
Endelig har flere kredse peget på, at omfattende brevveksling
fra en arrestant – både for så vidt angår brevenes antal og hyp-
pighed og brevenes længde – kan medføre forsinkelse i videre-
formidlingen af brevene.
Det fremgår som nævnt af retsplejeloven, at politiet snarest
muligt skal udlevere eller sende breve i forbindelse med, at en
varetægtsarrestant er undergivet brev og besøgskontrol, og po-
litiet er selvsagt opmærksom på, at dette sker. Som det fremgår
af politikredsenes udtalelser, kan der være en række forskellige
forhold, som kan have betydning for, hvor hurtigt politiet i et
konkret tilfælde kan udlevere eller sende et brev. På det fore-
liggende grundlag finder jeg ikke, at der er behov for yderlige-
re retningslinjer for, hvornår breve skal udleveres eller sendes i
forbindelse med brev- og besøgskontrol.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Jeg kan i øvrigt tilføje, at Rigsadvokaten efter drøftelse med
Rigspolitiet ved brev af 20. juni 2014 har fastsat retningslinjer
for politiets journalisering af breve og besøgsanmodninger i ar-
restantsager med brev- og besøgskontrol efter retsplejelovens
§§ 771 og 772. Retningslinjerne har til formål at sikre, at jour-
naliseringspligten efter offentlighedsloven overholdes, og at
politiet snarest muligt udleverer eller sender breve til eller fra
varetægtsarrestanter, der er undergivet besøgs- og brevkon-
trol.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigsadvokatens udtalelse.
4