Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1385270_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1194 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren
be- eller afkræfte, at det vil blive forbrugerkla-
genævnet, der skal fastlægge grænserne for værdiforringelsen
af returnerede ibrugtagne varer efter de nye e-handelsregler?”
Svar:
Forbrugerklagenævnet behandler klager vedrørende varer, arbejds- og tje-
nesteydelser, som indbringes for nævnet af forbrugere. En klage kan angå
samtlige omstændigheder i retsforholdet mellem parterne og vil således
også kunne angå spørgsmålet om værdifastsættelse i forbindelse med re-
turnerede varer efter forbrugeraftalelovens § 24, stk. 5. Det bemærkes, at
forbrugerklageloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1095 af 8. september 2010
med senere ændringer, hører under Erhvervs- og vækstministeriets ressort.
Når Forbrugerklagenævnet har truffet afgørelse i en klagesag, kan både
forbrugeren og den erhvervsdrivende indbringe sagen for domstolene. Sa-
ger vedrørende forbrugeraftaler kan også af parterne indbringes for dom-
stolene som en almindelig civil sag, uden at sagen har været indbragt for
Forbrugerklagenævnet.
Bestemmelsen i forbrugeraftalelovens § 24, stk. 5, vil således kunne blive
fortolket og anvendt af både Forbrugerklagenævnet og domstolene.
Det er EU-Domstolen, der fastlægger fortolkningen af EU-retten, herunder
forbrugerrettighedsdirektivets artikel 14, stk. 2, som forbrugeraftalelovens
§ 24, stk. 5, gennemfører i dansk ret. EU-Domstolens praksis vil således
også fastlægge, hvordan bestemmelsen om værdifastsættelse i forbindelse
med returnerede varer skal fortolkes.
2