Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1385258_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1191 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren
be - eller afkræfte, at en forbruger, der køber
ind på internettet jf. de nye e-handelsregler, er forpligtet til at
passe på varen i fortrydelsesperioden, og vil ministeren even-
tuelt uddybe definitionen af denne forpligtelse?”
Svar:
Efter forbrugeraftalelovens § 24, stk. 5, hæfter forbrugeren for en eventuel
forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering af varen, end
hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde,
den fungerer på. Forbrugeren må således som udgangspunkt kun håndtere
en vare, der er købt på internettet, i det omfang det er nødvendigt for at
fastslå varens art, egenskaber, og funktionsmåde, dvs. på samme måde
som forbrugeren ville have fået lov til i en fysisk forretning.
Som anført i Justitsministeriets besvarelse af 20. november 2013 på
spørgsmål nr. 15 vedrørende forslag til lov om forbrugeraftaler (L 39 fra
2013), overgår risikoen for varens hændelige undergang eller beskadigelse
fra den erhvervsdrivende til forbrugeren, når varen er blevet leveret til for-
brugeren. Risikoen for varens hændelige undergang eller beskadigelse i
fortrydelsesperioden, herunder i forbindelse med returneringen af varen til
den erhvervsdrivende, påhviler således forbrugeren.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1188
(Alm. Del) fra Folketingets Retsudvalg, samt til besvarelserne af 20. no-
vember 2013 af spørgsmål nr. 3, 9 og 10 vedrørende forslag til lov om for-
brugeraftaler (L 39 fra 2013).
2