Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1380867_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Indledning]
1.
I den dom, som samrådsspørgsmålene vedrører, har EU-Domstolen
som bekendt fastslået, at det såkaldte logningsdirektiv er i strid med
EU’s Charter om Grundlæggende Rettigheder.
Domstolen har derfor
erklæret logningsdirektivet for ugyldigt.
Kort fortalt indeholder logningsdirektivet en række bestemmelser, der
skal sikre, at teleudbydere i EU-medlemslandene lagrer en række
oplysninger om den tele- og internetkommunikation, der finder sted.
Det kan f.eks. være oplysninger om, at A den 2. juni 2014 kl. 14.00
ringede til B og førte en samtale, der varede 4 minutter. Og oplysninger
om, at B samme dag kl. 15.00 sendte en SMS til A.
Indholdet af telefonsamtalen eller SMS-beskeden lagres derimod ikke.
Formålet med at lagre den slags data er at sikre, at der er adgang til
oplysningerne ved efterforskning og retsforfølgning af strafbare
handlinger.
2.
De forpligtelser, som fulgte af logningsdirektivet, er i dansk ret
hovedsageligt afspejlet i retsplejelovens § 786, stk. 4, og i den såkaldte
logningsbekendtgørelse. Bestemmelserne suppleres imidlertid af en
række andre regler, herunder regler i retsplejeloven om betingelserne
for, at myndighederne kan få adgang til de lagrede oplysninger.
Det er altså vigtigt at holde sig for øje, at de danske regler på
logningsområdet ikke bare er en gengivelse af logningsdirektivet. Det
vender jeg tilbage til senere.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Samrådsspørgsmålet synes at være formuleret ud fra den
forudsætning, at Domstolens afgørelse betyder, at de danske
logningsregler er i strid med grundlæggende rettigheder.
Jeg vil gerne allerede nu slå fast, at man ikke kan drage den slutning.
De danske regler på logningsområdet er ikke enslydende med
logningsdirektivet. Så Domstolens konklusion om, at logningsdirektivet
er i strid med EU’s Charter om Grundlæggende Rettigheder, er ikke
ensbetydende med, at de danske logningsregler også er det.
4.
Men det giver sig selv, at Justitsministeriet i kølvandet på
Domstolens afgørelse nøje har overvejet, hvilken betydning dommen
måtte have for de danske logningsregler.
De overvejelser er nu mundet ud i et notat, som blev sendt til
Retsudvalget forud for samrådet i dag.
Det fremgår bl.a. af notatets konklusion, at det forhold, at dommen er
baseret på en samlet vurdering, kan give anledning til tvivl om, hvilken
vægt de enkelte led i dommens begrundelse skal tillægges, og dermed
også om, hvilken betydning dommen i givet fald kan tillægges i forhold
til de danske logningsregler.
Det fremgår også af konklusionen, at Justitsministeriet samlet set
finder, at der
ikke
er grundlag for at antage, at de danske logningsregler
skulle være
i strid med EU’s Charter om Grundlæggende Rettigheder.
Det er dog efter Justitsministeriets opfattelse tvivlsomt, om reglerne om
sessionslogning på nuværende tidspunkt og i deres nuværende
udformning kan anses for egnede til at opnå deres formål, som er at
skabe mulighed for anvendelse af oplysningerne som led i
efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380867_0004.png
Som det også fremgår af notatet, vil jeg derfor nu tage skridt til at
ophæve reglerne om sessionslogning. Og så forestår der en proces for
en samlet revision af de danske logningsregler
det vil jeg vende
tilbage til om lidt.
Jeg vil ikke gennemgå notatet i detaljer. Men jeg vil fremhæve nogle af
de centrale elementer fra vurderingen.
[EU-Domstolens dom af 8. april 2014]
5.
Jeg vil starte med at opsummere de centrale præmisser fra dommen.
Domstolen fastslog indledningsvis, at logningsdirektivets regler om
logning af oplysninger og om myndighedernes adgang til oplysningerne
udgør et indgreb i retten til respekt for privatliv og retten til beskyttelse
af personoplysninger.
Domstolen anerkendte, at den slags indgreb kan begrundes i hensynet
til bekæmpelse af alvorlig kriminalitet, men fandt, at direktivet
overskrider de grænser, der følger af proportionalitetsprincippet.
Det vil på godt dansk sige, at logningsdirektivet varetager et legitimt
formål, men går for vidt i forhold til formålet.
6.
Domstolens opfattelse om, at logningsdirektivet er for vidtgående,
bygger ifølge dommen navnlig på tre elementer:
For det første omfatter direktivet alle personer, alle elektroniske
kommunikationsmidler og samtlige trafikdata uden at foretage nogen
sondring i forhold til formålet om at bekæmpe grov kriminalitet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380867_0005.png
For det andet fastsætter direktivet ikke nogen objektive kriterier for
myndighedernes adgang til de loggede oplysninger.
Og der er heller ikke fastsat regler om f.eks. forudgående
domstolskontrol.
For det tredje er det ikke præciseret i direktivet, at fastsættelsen af
opbevaringsperioden skal baseres på objektive kriterier.
På den baggrund fandt Domstolen efter en samlet vurdering, at
direktivet udgør et indgreb i retten til respekt for privatliv og retten til
beskyttelse af personoplysninger, som ikke er tilstrækkeligt afgrænset
til at kunne sikre, at indgrebet er begrænset til det strengt nødvendige.
7.
Herudover påpegede Domstolen, at direktivet ikke sikrer en effektiv
beskyttelse mod risikoen for misbrug og ulovlig adgang til loggede
oplysninger, og at der ikke er noget krav om, at oplysningerne skal
opbevares inden for EU.
På baggrund af alle disse forhold konstaterede Domstolen, at direktivet
er vedtaget i strid med Charteret og dermed er ugyldigt.
[Dommen i forhold til dansk ret]
8.
Som nævnt kunne man måske på baggrund af Domstolens dom tro, at
de danske logningsregler også er i strid med Charteret.
De danske regler om logning af oplysninger og myndighedernes adgang
hertil udgør da også
ligesom reglerne i direktivet
et indgreb i retten
til respekt for privatliv og retten til beskyttelse af personoplysninger.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380867_0006.png
Men ligesom det er tilfældet med direktivet, kan indgrebet begrundes i,
at det forfølger et sagligt formål
nemlig hensynet til bekæmpelse af
grov kriminalitet.
Og som det helt afgørende, er det Justitsministeriets vurdering, at de
danske logningsregler
i modsætning til direktivet
er i
overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.
9.
Denne konklusion bygger på en grundig analyse af de danske regler
holdt op imod de kritikpunkter, som Domstolen rejser i forhold til
direktivet.
Logningsbekendtgørelsen omfatter godt nok
på samme generelle vis
som direktivet
alle personer, alle elektroniske kommunikationsmidler
og samtlige trafikdata uden nogen sondring i forhold til formålet om
bekæmpelse af grov kriminalitet.
Men der er i dansk ret
i modsætning til direktivet
opstillet nogle
klare og præcise regler for adgangen til og opbevaringsperioden for de
loggede oplysninger.
10.
For det første er der i dansk ret fastsat en række materielle og
processuelle regler, som regulerer myndighedernes mulighed for at få
adgang til loggede oplysninger.
Hvis politiet skal have adgang til de loggede oplysninger om tele- og
internetkommunikation, vil det nemlig som hovedregel kræve, at
betingelserne for at foretage indgreb i meddelelseshemmeligheden er
opfyldt.
Det betyder, at hvis politiet f.eks. ønsker at indhente oplysninger om,
hvem en bestemt mobiltelefon har været i kontakt med, så skal der være
bestemte grunde til at tro, at telefonen bruges af en mistænkt.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380867_0007.png
Derudover er det en betingelse, at indgrebet må antages at være af
afgørende betydning for efterforskningen. Og endelig stilles der
nærmere krav til grovheden og arten af den kriminalitet, som
efterforskes.
Hertil kommer, at indgrebet som udgangspunkt kun kan foretages efter
en forudgående retskendelse, ligesom den mistænkte skal have
beskikket en advokat, som skal have lejlighed til at udtale sig i retten.
Der er dog nogle loggede oplysninger, som politiet kan få adgang til,
uden at betingelserne om indgreb i meddelelseshemmeligheden er
opfyldt. Det drejer sig blandt andet om såkaldte masteoplysninger, som
viser hvilke master en mobiltelefon har været forbundet til som led i en
kommunikation, men som hverken viser hvem man har været i kontakt
med eller hvad indholdet af kommunikationen har været.
Den slags oplysninger kan politiet efter reglerne om edition få adgang
til som led i efterforskningen af en lovovertrædelse, der er undergivet
offentlig påtale, hvis der er grund til at antage, at oplysningerne kan
tjene som bevis.
Det er retten, som beslutter, om oplysningerne skal udleveres til politiet.
Alle disse betingelser følger vel at mærke af den danske retsplejelov,
men ikke af logningsdirektivet.
11.
For det andet er der i dansk ret fastsat en klart defineret
opbevaringsperiode for loggede oplysninger.
Det fremgår således af retsplejeloven og logningsbekendtgørelsen, at
teleudbyderne skal opbevare de loggede oplysninger i 1 år.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Og det følger af udbudsbekendtgørelsen, som er udstedt med hjemmel i
teleloven, at oplysninger, som alene registreres og opbevares med det
formål at opfylde forpligtelsen i henhold til logingsbekendtgørelsen
skal anonymiseres eller slettes, når det år, hvor opbevaringspligten
gælder, er gået.
12.
Samlet set finder Justitsministeriet, at der ikke er grundlag for at
antage, at de danske logningsregler skulle være i strid med
bestemmelserne om retten til respekt for privatliv og retten til
beskyttelse af personoplysninger
i EU’s Charter om grundlæggende
rettigheder.
[Sessionslogning]
13.
Som jeg nævnte tidligere, er det dog efter Justitsministeriets
opfattelse tvivlsomt, om reglerne om sessionslogning på nuværende
tidspunkt og i deres nuværende udformning kan anses for egnede til at
opnå deres formål, som er at skabe mulighed for anvendelse af
oplysningerne som led i efterforskning og retsforfølgning af strafbare
forhold.
Jeg vil derfor nu tage skridt til at ophæve reglerne om sessionslogning.
[Om den fremadrettede proces]
14.
Jeg kan i forlængelse heraf henvise til, at der som sagt forestår en
revision af de danske logningsregler. Den proces vil jeg nu oplyse lidt
mere om.
Sidste sommer vedtog Folketinget, at der i folketingsåret 2014-15 skal
fremsættes forslag om revision af logningsreglerne.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremgår af forarbejderne til loven, at der i forbindelse med
revisionen så vidt muligt skal tages stilling til, om der er behov for at
ændre opbevaringsperioden, og om der er behov for at logge flere typer
oplysninger.
Det bemærkes for god ordens skyld, at Justitsministeriet som led i
revisionsarbejdet også vil overveje andre relevante spørgsmål
vedrørende logningsreglerne.
Og vi vil sørge for at inddrage de relevante myndigheder og andre
interessenter på området, herunder tele- og internetbranchen, i
revisionsprocessen og lytte til deres synspunkter.
[Rådsmøde om retlige og indre anliggender]
15.
Her til sidst vil jeg komme ind på det rådsmøde, som der spørges til
i samrådsspørgsmål AÅ.
Som det fremgår af det samlenotat, der er blevet oversendt til
Retsudvalget, har det græske EU-formandskab lagt op til, at ministrene
skal drøfte konsekvenserne af Domstolens dom på rådsmødet om retlige
og indre anliggender den 5.-6. juni.
Som det også fremgår af samlenotatet, foreligger der ikke offentlige
tilkendegivelser fra de øvrige medlemsstater om deres reaktion på
dommen.
Jeg går ud fra, at de
ligesom os
tager dommen til efterretning og
analyserer, hvilke konsekvenser den har for deres nationale
logningsregler.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at sagen er blevet forelagt for Europaudvalget
til orientering den 28. maj.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Afrunding]
16.
Jeg håber at have bidraget til en forståelse af forholdet mellem de
danske logningsregler og Charteret.
Med hensyn til den forestående revision af logningsreglerne er det
afgørende for mig ikke, at vi handler hurtigt, men derimod at vi gør det
ordentligt.
Det er nødvendigt at være grundige og at sikre, at de oplysninger, der
logges, er brugbare for politiet.
Samtidig skal vi også sikre, at den dataindsamling, som vi foretager,
ikke går videre, end hvad der reelt er nødvendigt.
Jeg ser frem til at præsentere Folketinget for et forslag til revision af
logningsreglerne i løbet af næste folketingsår.
Tak for ordet.
10