Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1382757_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382757_0002.png
Spørgsmål nr. 1119 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren opdatere de tal, der fremgår af besvarelsen af
REU alm. del
spm. 687 om antallet af udlændinge, der er
indsat i danske fængsler mv.?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Di-
rektoratet for Kriminalforsorgen.
1.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at der pr. 2. juni 2014 var
indsat 3.856 personer i kriminalforsorgens fængsler og arresthuse. Heraf
var 1.045 indsatte ifølge kriminalforsorgens elektroniske sagsbehandlings-
system (Klientsystemet) registreret med et andet statsborgerskab end
dansk.
Gruppen af indsatte, som ikke har dansk statsborgerskab, fordeler sig med
422 afsonere og 623 arrestanter. Ud af de 422 afsonere er de 366 idømt en
samlet straf på 6 måneder eller derover og 56 er idømt en samlet straf på
under 6 måneder.
Fordelingen af udenlandske indsatte efter nationalitet mv. fremgår af tabel-
len nedenfor:
Statsborgerskab Indsatte i alt Indsatte som er
Indsatte som
anholdt/varetægts- afsoner en
fængslet (arrestan- fængselsstraf
ter)
Indsatte
med en
samlet
straf på 6
måneder
eller der-
over
2
7
4
16
8
27
2
5
4
4
10
89
2
Indsatte
med en
samlet
straf på
under 6
måneder
2
0
0
2
1
6
0
0
1
0
3
15
Bulgarien
Holland
Kroatien
Litauen
Polen
Rumænien
Spanien
Storbritannien
Sverige
Tyskland
Øvrige EU-
lande*
EU-lande i alt
17
21
7
46
47
122
7
13
27
6
30
343
13
14
3
28
38
89
5
8
22
2
17
239
4
7
4
18
9
33
2
5
5
4
13
104
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382757_0003.png
Afghanistan
Albanien
Algeriet
Bosnien-
Hercegovina
Cameroun
Chile
Eritrea
Gambia
Ghana
Indien
Irak
Iran
Island
Det tidligere Ju-
goslavien
Kina
Kosovo
Libanon
Libyen
Marokko
Montenegro
Nigeria
Norge
Pakistan
Rusland
Serbien
Somalia
Statsløs
Syrien
Tunesien
Tyrkiet
Ukendt
Vietnam
Øvrige*
Øvrige lande i
alt
Alle lande i alt
28
10
19
15
7
27
6
6
8
6
47
22
7
23
5
5
15
7
29
7
50
10
27
5
17
62
25
8
14
57
21
30
77
702
1.045
12
6
16
7
5
23
4
5
7
4
17
9
1
10
5
2
5
6
20
4
28
8
9
1
11
24
7
5
13
27
20
18
45
384
623
16
4
3
8
2
4
2
1
1
2
30
13
6
13
0
3
10
1
9
3
22
2
18
4
6
38
18
3
1
30
1
12
32
318
422
15
3
3
7
2
4
1
1
1
1
27
12
6
12
0
2
8
1
9
3
21
1
15
4
6
32
12
2
1
24
1
11
29
277
366
1
1
0
1
0
0
1
0
0
1
3
1
0
1
0
1
2
0
0
0
1
1
3
0
0
6
6
1
0
6
0
1
3
41
56
* I
’Øvrige EU-lande’ og ‘Øvrige’ indgår lande, hvorfra antallet af indsatte
med statsbor-
gerskab i det pågældende land er mindre end 5.
2.
I 2013 blev der overført 34 udenlandske indsatte til fortsat afsoning i
hjemlandet. Alle 34 var idømt en fængselsstraf på over 6 måneder. En ma-
nuel optælling viser, at der i 2014 foreløbigt er indgået aftale om overfø-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
relse af i alt 15 udvisningsdømte udlændinge, som således er overført eller
er ved at blive overført til strafafsoning i hjemlandet.
Det bemærkes, at kun en mindre gruppe af de 422 udenlandske afsonere i
de danske fængsler kan overføres til afsoning i hjemlandet.
Det er således for det første som hovedregel kun udvisningsdømte udlæn-
dinge, der kan overføres til afsoning i hjemlandet. Omkring halvdelen af
de 422 udenlandske afsonere er ikke udvisningsdømte. Denne gruppe ud-
lændinge vil derfor som altovervejende hovedregel ikke kunne overføres
til strafafsoning i hjemlandet.
Derudover vil en del komme fra lande, hvor forholdene er af en sådan ka-
rakter, at der ikke kan ske overførsel til hjemlandet.
Blandt den gruppe af udenlandske afsonere, der kan overføres til afsoning i
hjemlandet, rejser Justitsministeriet alle sager, hvor der er mindst 3-4 må-
neder til forventet prøveløsladelse. Det bemærkes i den forbindelse, at ud-
visningsdømte udlændinge som hovedregel prøveløslades efter halvdelen
af straffen er afsonet.
Antallet af sager om overførsel til afsoning i hjemlandet, som løbende er
under behandling i Task Force Hjemsendelse, er derfor rundt regnet om-
kring 60-80 sager.
Dette tal omfatter sager, hvor task forcen har anmodet afsonerens hjem-
land om at overtage afsoningen af den pågældende, og som således af-
hængigt af den enkelte sags udvikling kan ende med, at den pågældende
overføres til afsoning i hjemlandet, hvis hjemlandet accepterer at overtage
afsoningen.
4