Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1379745_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1097 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for forskellen mellem digitalt indhold
og tjenesteydelser i relation til levering af musik, film og andet
tv-indhold?”
Svar:
Forbrugerrettighedsdirektivet definerer ”digitalt indhold” som data, der er
produceret og leveret i digital form, jf. artikel 2, nr. 11, mens begrebet
”tjenesteydelsesaftale” er defineret i
direktivets artikel 2, nr. 6. Efter denne
bestemmelse er en tjenesteydelsesaftale enhver aftale, dog ikke en købsaf-
tale, i henhold til hvilken den erhvervsdrivende leverer eller påtager sig at
levere en tjenesteydelse til forbrugeren, og forbrugeren betaler eller påta-
ger sig at betale herfor. En tjenesteydelsesaftale er dermed negativt af-
grænset i forhold til bl.a. en aftale om køb af en løsøregenstand.
I præambelbetragtning nr. 19 i forbrugerrettighedsdirektivet er der som ek-
sempler på digitalt indhold nævnt computerprogrammer, applikationer,
spil, musik, videoer eller tekster, uanset om der opnås adgang hertil via
downloading eller streaming, fra et fysisk medium eller på nogen anden
måde. Videre anføres det, at hvis digitalt indhold leveres via et fysisk me-
dium såsom en cd eller en dvd, bør det betragtes som varer i henhold til
dette direktiv.
Hvorvidt levering af digitalt indhold skal anses for en tjenesteydelsesaftale
eller en købsaftale, vil således komme an på, hvilket medium det digitale
indhold er på. Hvis der f.eks. er tale om en dvd eller en cd med et digitalt
indhold i form af en film eller et stykke musik, vil en aftale derom som
udgangspunkt skulle anses for at være en købsaftale. Hvis der derimod er
tale om f.eks. musik, der leveres gennem en online streamingtjeneste, vil
aftalen om brug af denne streamingtjeneste som udgangspunkt skulle anses
for at være en tjenesteydelsesaftale. Der henvises i den forbindelse til den
samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1086 for så vidt angår behandlingen
af aftaler vedrørende digitalt indhold, som ikke leveres på et fysisk medi-
um.
2