Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1379757_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1094 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Idet
det
fremgår
af
forbrugerrettighedsdirektivets
(2011/83/EU) artikel 8, stk. 8, at hvis en forbruger ønsker, at
udførelsen af en tjenesteydelse skal påbegyndes, inden fortry-
delsesretten udløber, jf. artikel 9, stk. 2, skal den erhvervsdri-
vende kræve, at forbrugeren fremsætter en udtrykkelig anmod-
ning, bedes ministeren uddybe, hvad der ligger i betegnelsen en
"udtrykkelig anmodning".”
Svar:
I modsætning til bestemmelsen i forbrugerrettighedsdirektivets artikel 7,
stk. 3, hvorefter det kræves, at forbrugeren fremsætter en udtrykkelig an-
modning på et varigt medium, kræver artikel 8, stk. 8, alene, at forbruge-
ren fremsætter en udtrykkelig anmodning.
Som anført i pkt. 4.4.2.2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr.
L 39, folketingssamlingen 3013/2014, ligger der i kravet om, at en anmod-
ning fra en forbruger skal være udtrykkelig, at anmodningen skal være klar
og tydelig. Hvorvidt der er fremsat en sådan udtrykkelig anmodning, vil i
øvrigt bero på en konkret fortolkning i det enkelte tilfælde.
Som det også fremgår af pkt. 4.4.2.2.8.2 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger, vil kravet om, at forbrugerens anmodning skal være udtryk-
kelig, potentielt kunne give anledning til tvister mellem forbrugere og er-
hvervsdrivende. Derfor vil det kunne være relevant, hvorvidt det efterføl-
gende kan dokumenteres, at en sådan udtrykkelig anmodning har været
fremsat.
Som videre anført i pkt. 4.4.2.2.8.2 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger er det imidlertid vurderingen, at dokumentationskravet næppe vil
give anledning til problemer i praksis, idet den erhvervsdrivende vil have
en interesse i at sikre sig klarhed herom, da det er den erhvervsdrivende,
der skal kunne dokumentere, at forbrugeren har fremsat anmodningen.
2