Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1379767_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1089 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Idet
det af lov om forbrugeraftaler (lov nr. 1457 af
17/12/2013) § 13, stk. 2, fremgår, at den erhvervsdrivende efter
aftaleindgåelsen skal give forbrugeren en bekræftelse af aftalen
på et varigt medium, og det af denne bestemmelsen ikke følger,
at den erhvervsdrivende skal have et samtykke fra forbrugeren
til at fremsende en ordrebekræftelse elektronisk, bedes ministe-
ren uddybe, hvad baggrunden er for, at oplysningerne i § 8, stk.
1 alene kan gives på et varigt medium, hvis forbrugeren sam-
tykker hertil, samt hvorledes man fremmer e-handel ved at stil-
le krav om, at forbrugeren skal have visse oplysninger på papir,
her henvises i øvrigt til realiseringen af regeringens målsætning
om, at al kommunikation mellem borger, virksomheder og det
offentlige skal foregå digitalt - også i relation til borger-
ne/forbrugerne, hvor man ønsker obligatorisk digital kommuni-
kation.”
Svar:
Efter § 13 i lov nr. 1457 af 17. december 2013 om forbrugeraftaler (heref-
ter forbrugeraftaleloven), skal forbrugeren have en bekræftelse af aftalen
på et varigt medium inden for rimelig tid efter indgåelsen af en fjernsalgs-
aftale og senest ved levering af varen eller før leveringen af tjenesteydel-
sen påbegyndes. Bekræftelsen skal indeholde de oplysninger, der følger af
§ 8, stk. 1. Har den erhvervsdrivende allerede forud for aftaleindgåelsen
givet forbrugeren de oplysninger, der er omfattet af § 8, stk. 1, på et varigt
medium, stilles der ikke krav om, at disse oplysninger bekræftes på ny.
Det bemærkes, at der i forhold til de oplysninger, der i forbindelse med
fjernsalgsaftaler skal gives forbrugeren inden aftaleindgåelsen, alene stilles
krav om, at oplysningerne gives eller stilles til rådighed for forbrugeren
under anvendelse af midler, der er tilpasset den anvendte fjernkommunika-
tionsteknik, jf. forbrugeraftalelovens § 11, stk. 1.
I forhold til fjernsalgsaftaler gælder der efter forbrugeraftaleloven og for-
brugerrettighedsdirektivet ikke et krav om, at forbrugeren skal samtykke
til, at oplysningerne kan gives på et andet varigt medium end papir. Kravet
om, at forbrugeren skal samtykke til, at oplysningerne gives på et andet va-
rigt medium end papir, vedrører situationen, hvor aftalen er indgået uden
for den erhvervsdrivendes forretningssted. En sådan situation omfatter ik-
ke e-handel.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Idet kravet om, at oplysningerne skal gives på papir, medmindre forbruge-
ren samtykker til andet, således alene gælder ved aftaler indgået uden for
den erhvervsdrivendes forretningssted
hvor forbrugeren og den er-
hvervsdrivende mødes fysisk
og ikke i forhold til fjernsalgsaftaler (her-
under aftaler indgået via internettet), forventes bestemmelserne ikke at på-
virke e-handlen i hverken positiv eller negativ retning.
3