Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1389218_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
25. juli 2014
Kontor:
Asyl- og Visumkontoret
Sagsbeh: Niels Dam Dengsøe Pe-
tersen
Sagsnr.: 2014-0030-2232
Dok.:
1200074
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1063 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. maj 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup
/
Karin Baunsgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 1063: Spm. om at der f.eks. oprettes en døgnbemandet hotline til Udlændingestyrelsen for at imødegå den uhensigtsmæssige situation at man sender illegale passagerer med flyet uden at kunne give straf, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1063 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Er
ministeren indstillet på at politiet - på Udlændingestyrel-
sens vegne og ud fra klare og præcise betingelser - bemyndiges
til at meddele indrejseforbud til personer, der opholder sig i
landet ud over visums gyldighed (overstay) for derved at und-
gå den nuværende situation, hvor myndighederne i praksis - da
Udlændingestyrelsen ikke kan træffes dagligt efter kl. 16.00 -
bliver nødt til at sende illegale passagerer med flyet uden at
kunne give straf? Er ministeren i benægtende fald så indstillet
på, at der f.eks. oprettes en døgnbemandet hotline til Udlæn-
dingestyrelsen for at imødegå den uhensigtsmæssige situati-
on?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændingestyrelsen, som har oplyst følgende:
”Kompetencen til at afgøre, at en udlænding, der har opholdt
sig længere tid i Danmark end det meddelte visum eller den vi-
sumfri periode giver mulighed for, skal udvises, er placeret hos
Udlændingestyrelsen, jf. udlændingelovens § 46.
I forbindelse med afgørelse om, hvorvidt en sådan udlænding
kan udvises, skal Udlændingestyrelsen foretage en vurdering
af, om udvisningen må antages at virke særligt belastende for
udlændingen, jf. udlændingelovens § 26. I denne vurdering
indgår bl.a. udlændingens tilknytning til det danske samfund,
udlændingens alder, helbredsforhold og andre personlige for-
hold, udlændingens tilknytningen til personer, som bor i Dan-
mark, og konsekvenser for herboende nære familiemedlemmer.
Endvidere indgår udlændingens manglende eller ringe tilknyt-
ning til hjemlandet, samt om udlændingen vil lide overlast ved
tilbagevenden til hjemlandet.
Herudover skal der efter udlændingelovens § 26 a tages særligt
hensyn til, om de omstændigheder, der kan begrunde udvis-
ning, er en følge af, at udlændingen har været udsat for menne-
skehandel, og om dette forhold taler imod udvisning.
Endelig skal det, hvis udlændingen er EU/EØS-statsborger,
schweizisk statsborger eller tredjelandsstatsborger, der er om-
fattet af EU-reglerne, vurderes, om udvisningen er forenelig
med EU-retten. Denne vurdering indebærer, at udvisning kun
kan ske, når EU-statsborgerens personlige adfærd udgør en re-
el, umiddelbar og tilstrækkelig alvorlig trussel, der berører en
grundlæggende samfundsinteresse. Der skal endvidere
under
hensyntagen til EU-rettens regler om fri bevægelighed
i alle
2
REU, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 1063: Spm. om at der f.eks. oprettes en døgnbemandet hotline til Udlændingestyrelsen for at imødegå den uhensigtsmæssige situation at man sender illegale passagerer med flyet uden at kunne give straf, til justitsministeren
tilfælde af udvisning af EU-statsborgere foretages en proporti-
onalitetsafvejning af på den ene side det kriminelle forholds
grovhed og på den anden side hensynet til EU-retten.
Med henblik på at henvendelser fra politiet om administrativ
udvisning af udlændinge behandles hurtigt og smidigt, har Ud-
lændingestyrelsen etableret en ud- og afvisningsvagt, som har
åbent alle dage
også lørdage og helligdage
mellem kl. 9-16.
Forelægger politiet en udvisningssag for styrelsen inden kl. 16,
træffes der normalt afgørelse samme dag. Forelægges sagen ef-
ter kl. 16, vil politiet normalt modtage afgørelsen den følgende
dag. Udlændingestyrelsen prioriterer forelæggelser fra grænse-
politiet, herunder politiet i lufthavnene, med henblik på, at po-
litiet kan påbegynde en eventuel udsendelse af udlændingen
hurtigst muligt.
Afgørelser om udvisning er af indgribende karakter og den
sagsbehandling, der skal foretages, inden der kan træffes afgø-
relse om udvisning, er
som beskrevet ovenfor
omfattende
og i visse tilfælde kompliceret. Herudover kan der være behov
for at kontakte andre myndigheder, f.eks. Udlændingenævnet,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering eller Statsfor-
valtningen, inden for deres åbningstid i forbindelse med afkla-
ring af udlændingens eventuelle opholdsgrundlag.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har forstået spørgsmålet således, at det vedrører
den situation, hvor ”overstay” konstateres i forbindelse med
udrejsekontrollen i Københavns Lufthavn.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi, som har oplyst, at når politikredsen i
forbindelse med udrejsekontrol i Københavns Lufthavn antræf-
fer rejsende, hvor der konstateres ”overstay”, rejses der nor-
malt sigtelse for overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 1,
nr. 2. Der rejses dog ikke sigtelse, såfremt det drejer sig om
bagatelagtige overtrædelser, eller der foreligger andre særlige
omstændigheder. Sagen afgøres med bøde, der normalt fast-
sættes til 600 kr.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at disse sager ikke fo-
relægges for Udlændingestyrelsen med henblik på afgørelse
om administrativ udvisning i medfør af udlændingeloven. Det-
te skyldes, at de udrejsende næsten altid antræffes kort tid in-
den afrejsetidspunktet for den flyafgang, som de har billet til,
og som er årsagen til, at de er mødt frem i lufthavnen. Det er
ikke praktisk muligt inden for den tid, som er til rådighed mel-
lem antræffelsen og det planlagte afrejsetidspunkt - som ofte
kan være mindre end en time - at udarbejde rapport med de
3
REU, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 1063: Spm. om at der f.eks. oprettes en døgnbemandet hotline til Udlændingestyrelsen for at imødegå den uhensigtsmæssige situation at man sender illegale passagerer med flyet uden at kunne give straf, til justitsministeren
nødvendige oplysninger til forelæggelse af sagen for Udlæn-
dingestyrelsen og herefter modtage en resolution, der skal for-
kyndes for pågældende, inden afrejsen. Såfremt dette skulle
afventes, vil den pågældende typisk ikke nå den planlagte fly-
afgang, hvilket umiddelbart vil medføre en øget ressourcean-
vendelse for politiet og flyselskabet samt gene for de øvrige
passagerer med den flyafgang, som pågældende rejser med,
idet den bagage, der normalt vil være tjekket ind på tilbagehol-
delsestidpunktet, skal udtages med eventuel forsinkelse af af-
gangen til følge.
Københavns Politi har endvidere bemærket, at såfremt der
træffes afgørelse om administrativ udvisning, og den pågæl-
dende ikke kan udsendes med den planlagte flyafgang, vil ud-
sendelsen skulle ske efter samme udsendelsesprocedure som
andre udviste, hvilket blandt andet indebærer, at sagsbehand-
lingen vedrørende udsendelsen normalt overgår fra Køben-
havns Politi til Rigspolitiet.
Københavns Politi underretter efterfølgende det visumudste-
dende lands repræsentation i Danmark om overskridelsen af
det lovlige visumophold, mens Udlændingestyrelsen underret-
tes, såfremt sagen drejer sig om en dansk udstedt visering. Det-
te sker med henblik på eventuel fastsættelse af karensperio-
de efter udlændingeloven og/eller opdatering heraf i EU´s fæl-
les Visuminformationssystem (VIS). Oplysningerne herom vil
således kunne indgå i eventuelle fremtidige ansøgninger om
visum fra den person, som ikke er udrejst rettidigt (overstay).
Det er Københavns Politis vurdering, at det samlet set er ufor-
holdsmæssigt ressourcekrævende at forelægge sagerne for Ud-
lændingestyrelsen, når dette sammenholdes med risikoen for,
at de pågældende på ny indrejser i Danmark med henblik på at
tage ophold ud over et visums gyldighedsperiode.
Københavns Politi har endvidere bemærket, at den beskrevne
praksis alene er gældende i de tilfælde, hvor der ikke rejses
sigtelse mod de pågældende for andre strafbare forhold. En
gennemgang af et tilfældigt udvalgt antal sager har vist, at sa-
gerne opstår på alle tider af døgnet. Udlændingestyrelsens åb-
ningstider har dog ikke betydning for den beskrevne praksis.
Rigspolitiet har endvidere oplyst, at Rigspolitiet er enig med
Københavns Politi i, at en fleksibel afvikling af udrejsetrafik-
ken i Københavns Lufthavn tilsiger, at man i den beskrevne si-
tuation afstår fra at forelægge sager med ”overstay” for Ud-
lændingestyrelsen med henblik på en afgørelse om administra-
tiv udvisning.
Justitsministeriet kan henholde sig til Udlændingestyrelsens og Rigspoliti-
ets udtalelser og kan i øvrigt tilføje, at ministeriet har nedsat en arbejds-
4
REU, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 1063: Spm. om at der f.eks. oprettes en døgnbemandet hotline til Udlændingestyrelsen for at imødegå den uhensigtsmæssige situation at man sender illegale passagerer med flyet uden at kunne give straf, til justitsministeren
gruppe, der bl.a. skal se på, hvordan politiets kontrol af udlændinge i luft-
havne og andre grænseområder kan styrkes.
5