Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1378366_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1060 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, om der må etableres fast busstoppested
på en sådan måde, at der ikke kan foretages overhaling af en
holdende bus?”
Svar:
Om færdselslovens bestemmelse i § 29, stk. 1, nr. 8, om forbud mod
standsning og parkering, hvis afstanden er mindre end 3 meter mellem kø-
retøjet og en spærrelinje, henvises der til den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 1059 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Det følger af færdselslovens § 92, stk. 1, at vejbestyrelsen for en offentlig
vej med samtykke fra politiet kan træffe færdselsmæssige bestemmelser,
som indvirker på vejens udnyttelse eller indretning. Kommunalbestyrelsen
kan som vejmyndighed for en privat fællesvej omfattet af afsnit III i lov
om private fællesveje, jf. lovens § 3, stk. 1 og 2, med samtykke fra politiet
træffe tilsvarende bestemmelser.
Vejbestyrelsen udgøres for kommunevejene af kommunalbestyrelsen, jf.
vejlovens § 2, stk. 6, jf. § 2, stk. 5 (lovbekendtgørelse nr. 1048 af 3. no-
vember 2011 med senere ændringer).
Som anført i den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1058 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg fremgår det af færdselslovens § 95, at udformnin-
gen af afmærkningen på eller ved vejen samt betydningen heraf fastsættes
af transportministeren.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen anmodet om en udtalelse fra
Transportministeriet. Justitsministeriet har i den forbindelse fra Trans-
portministeriet modtaget en udtalelse fra Vejdirektoratet, som har oplyst,
at den nærmere udformning af afmærkningen er reguleret i bekendtgørelse
nr. 802 af 4. juli 2012 om vejafmærkning, med senere ændringer (vejaf-
mærkningsbekendtgørelsen), mens anvendelsen af den autoriserede af-
mærkning er nærmere reguleret i bekendtgørelse nr. 801 af 4. juli 2012,
om anvendelse af vejafmærkning (anvendelsesbekendtgørelsen).
Vejdirektoratet har endvidere oplyst, at forud for etablering af eller æn-
dring af bestående afmærkning skal vejbestyrelsen for den pågældende vej
indhente politiets samtykke, jf. § 3 i anvendelsesbekendtgørelsen.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er således vejbestyrelsen, der som den kompetente myndighed skal ta-
ge stilling til, om der skal etableres afmærkning eller bestående afmærk-
ning skal ændres i forbindelse med etableringen af et fast busstoppested,
herunder med henblik på eventuelt at tillade overhaling af en standsende
bus, og i givet fald søge at indhente politiets samtykke hertil.
Som anført i den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1058 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg har Vejdirektoratet oplyst, at spærrelinjen Q 44
ikke må overskrides eller krydses af kørende, heller ikke ved vending,
svingning i vejkryds, indkørsel til ejendom eller lignende. Det gælder dog
ikke, hvor særlige forhold, f.eks. vejarbejde eller standset eller parkeret kø-
retøj, gør det nødvendigt, når overskridelsen af linjen sker under udvisning
af særlig agtpågivenhed. Spærrelinjen Q 44 kan i øvrigt erstattes af vars-
lingslinjen Q 42 (smal punkteret linje med lang streg og kort mellemrum),
hvis det generelt ønskes tilladt kørende at krydse linjen, jf. anvendelsesbe-
kendtgørelsens §§ 161-162. Det er i § 162, stk. 1, 3. pkt., fastsat, at vars-
lingslinje undtagelsesvist kan anvendes på en strækning af højst 35 m til at
erstatte en spærrelinje, hvor afmærkning med spærrelinje efter reglen i
færdselslovens § 29, stk. 1, nr. 8, forbyder standsning.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at den kompetente myndighed for
etablering af faste busstoppesteder for rutebusser samt for vejafmærkning i
forbindelse hermed bør sikre, at busstoppesteder etableres på en sådan må-
de, at færdselslovens regler, herunder om standsning og parkering, kan
overholdes af rutebussen.
3