Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1381329_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1053 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvad strafferammen er for overtrædelse
af straffelovens § 241? Og vil ministeren oplyse, hvad straf-
udmålingen efter straffelovens § 241 i gennemsnit er, herunder
hvor ofte strafmaxima er blevet anvendt i domspraksis?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Overtrædelse af straffelovens § 241 (uagtsomt manddrab)
straffes med bøde eller fængsel indtil fire måneder eller under
særligt skærpende omstændigheder med fængsel indtil otte år.
Bestemmelsen omfatter en række forskelligartede handlinger,
herunder uagtsomt manddrab i forbindelse med kørsel, døds-
fald i forbindelse med lægebehandling, uagtsomt manddrab
ved afgivelse af vådeskud mv.
Er forholdet begået i forbindelse med spirituskørsel, kørsel un-
der påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer (narkotikakør-
sel mv.) eller i en tilstand, hvor pågældende er ude af stand til
at føre køretøj på fuldt betryggende vis, eller særligt hensyn-
sløs kørsel, anses dette efter § 241, 2. pkt., som en særligt
skærpende omstændighed.
2.
Straffen for overtrædelse af straffelovens § 241 om uagtsomt
manddrab fastsættes
som i andre straffesager
efter en sam-
let konkret vurdering af omstændighederne i den enkelte sag.
Som nævnt ovenfor omfatter bestemmelsen en række forskel-
lige forhold, og straffene for uagtsomt manddrab spænder i
retspraksis fra bødestraffe til langvarige frihedsstraffe.
Det er ikke muligt at udtale sig nærmere om strafniveauet, her-
under det gennemsnitlige strafniveau, for overtrædelser af
straffelovens § 241 på baggrund af udtræk fra politiets elektro-
niske sagsstyringssystem (POLSAS). En nærmere redegørelse
for strafniveauet forudsætter derfor en ressourcekrævende ma-
nuel gennemgang af samtlige afgjorte sager vedrørende over-
trædelse af straffelovens § 241, hvilket jeg på det foreliggende
grundlag ikke har fundet anledning til at iværksætte.
Jeg kan dog ud fra mit generelle kendskab til strafniveauet i
sager om overtrædelse af straffelovens § 241 oplyse, at straffen
for uagtsomt manddrab, der ikke er sket i forbindelse med kør-
sel, spænder fra bødestraf til frihedsstraf. Med hensyn til sager
om uagtsomt manddrab i forbindelse med kørsel henvises til
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381329_0003.png
afsnit 3-4 nedenfor. Jeg kan endvidere oplyse, at jeg ikke
umiddelbart er bekendt med retspraksis, hvor straffen i en kon-
kret sag om uagtsomt manddrab er fastsat til strafferammens
maksimumsstraf.
3.
Strafniveauet for uagtsomt manddrab i forbindelse med spi-
rituskørsel, kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende
stoffer (narkotikakørsel mv.) eller i en tilstand, hvor pågælden-
de er ude af stand til at føre køretøj på fuldt betryggende vis,
eller særligt hensynsløs kørsel blev skærpet ved lov nr. 716 af
25. juni 2010. Det fremgår af forarbejderne til loven, at straf-
fen i disse tilfælde som udgangspunkt skal fastsættes til fæng-
sel i 16-18 måneder.
Der kan foreligge skærpende omstændigheder, som gør, at for-
holdet skal bedømmes strengere end det angivne normalniveau
på 16-18 måneders fængsel.
En skærpende omstændighed kan f.eks. være, at den pågæl-
dende tidligere er straffet for spirituskørsel, særligt hensynsløs
kørsel eller anden risikobetonet kørsel, som har medført betin-
get eller ubetinget frakendelse af førerretten, og som har været
udtryk for betydelig uansvarlighed som fører af et motorkøre-
tøj.
I tilfælde af uagtsomt manddrab i forbindelse med særligt hen-
synsløs kørsel, hvor der har foreligget en kombination af flere
grove overtrædelser af færdselsloven, er det forudsat i forar-
bejderne til lov nr. 716 af 25. juni 2010, at straffen skal fast-
sættes til et niveau, der er væsentlig strengere end det angivne
normalniveau på 16-18 måneders fængsel. Det kan f.eks. være
tilfælde, hvor der er tale om betydelig uansvarlig kørsel over
en længere strækning med både betydelige hastighedsoverskri-
delser og kørsel over for rødt lys eller kørsel venstre om helle-
anlæg i områder med mange trafikanter.
Det samme gælder sager om uagtsomt manddrab, hvor forhol-
det er begået i forbindelse med spirituskørsel eller kørsel efter
indtagelse af bevidsthedspåvirkende stoffer, og hvor kørslen
samtidig kan karakteriseres som særligt hensynsløs.
Det fremgår af forarbejderne, at de groveste tilfælde af uagt-
somt manddrab i forbindelse med særligt hensynsløs kørsel,
der i praksis før strafskærpelsen i 2010 medførte straffe på 2�½
til 3 års fængsel, fremover skal føre til straffe på op til 5 års
fængsel.
Som eksempel fra retspraksis efter strafskærpelsen i 2010,
hvor der forelå skærpende omstændigheder, kan nævnes Østre
Landsrets dom af 23. januar 2013, gengivet i Tidsskrift for
Kriminalret 2013, side 345. Ved dommen blev tiltalte fundet
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381329_0004.png
skyldig i at have ført bil i narkotikapåvirket tilstand. Den på-
gældende blev endvidere fundet skyldig i uagtsomt manddrab
og en række overtrædelser af færdselsloven, idet tiltalte over
en længere strækning kørte med en væsentligt højere hastighed
end det tilladte og i strid med overhalingsforbud foretog over-
halinger, hvorefter tiltalte med stor hastighed påkørte en foran-
kørende bil med det resultat, at tiltaltes bil blev skubbet over i
den modsatte kørebane og ramte en fodgænger, der blev dræbt
som følge af sammenstødet. Landsretten fastsatte straffen til 2
år og 6 måneders fængsel.
Endvidere kan nævnes Østre Landsrets dom af 12. maj 2014.
Ved dommen blev tiltalte fundet skyldig i at have ført bil i spi-
ritus- og hashpåvirket tilstand og i den forbindelse at have gjort
sig skyldig i uagtsomt manddrab og i to tilfælde af overtrædel-
se af straffelovens § 252, stk. 1 (hensynsløs farefremkaldelse).
Tiltalte havde i indre by i København med en hastighed på ca.
100 km/t kørt frem mod rødt lys i et lyskryds og i fodgænger-
feltet passeret en fodgænger, som kun undgik at blive påkørt,
fordi den pågældende blev trukket tilbage af en anden fodgæn-
ger. Tiltalte havde herefter fortsat kørslen og med en hastighed
på ikke under 91 km/t kørt frem mod rødt lys i et nyt kryds,
hvor tiltalte i fodgængerfeltet udsatte en person for nærliggen-
de fare for at blive påkørt og påkørte en anden person, der som
følge heraf afgik ved døden. Tiltalte blev samtidig fundet skyl-
dig i flere andre straffe- og færdselslovsovertrædelser, herun-
der to forsætlige påkørsler af en personbil, hvorved tiltalte ud-
satte en person, der var passager i personbilen, for nærliggende
fare. Tiltalte var flere gange tidligere dømt for kørsel i spiritus-
og narkotikapåvirket tilstand og frakendt førerretten. Landsret-
ten fastsatte straffen som en tillægsstraf på 4 år og 6 måneders
fængsel.
4.
Straffen for uagtsomt manddrab i forbindelse med kørsel
under tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerhe-
den, hvor der ikke er tale om særligt hensynsløs kørsel, er i
praksis som udgangspunkt bødestraf i form af dagbøder. I
praksis synes straffen i almindelighed at blive udmålt til 20
dagbøder.
Hvor føreren har begået grovere kørselsfejl, og hvor der f.eks.
foreligger et subjektivt mere dadelværdigt forhold, uden at der
dog kan siges at være tale om en bevidst tilsidesættelse af hen-
synet til andres sikkerhed (særligt hensynsløs kørsel), kan
straffen stige til fængsel.
Som eksempel herpå kan fra praksis nævnes Højesterets dom
af 13. januar 2010, gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 2010,
side 1062. Sagen vedrørte uagtsomt manddrab i forbindelse
med kørsel med 85 km/t i tættere bebygget område, hvor den
højst tilladte hastighed var 50 km/t. Højesteret fandt efter en
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
konkret vurdering, at kørslen udgjorde en tilsidesættelse af væ-
sentlige hensyn til færdselssikkerheden, men ikke særligt hen-
synsløs kørsel, og fastsatte efter sagens omstændigheder straf-
fen til fængsel i 30 dage.
Det fremgår i den forbindelse af forarbejderne til lov nr. 716 af
25. juni 2010, at det forudsættes, at strafskærpelserne i sager
om uagtsomt manddrab begået i forbindelse med særligt hen-
synsløs kørsel får en vis afsmittende betydning for strafudmå-
lingen i de mere alvorlige sager om uagtsomt manddrab i for-
bindelse med kørsel under tilsidesættelse af væsentlige hensyn
til færdselssikkerheden, hvor der f.eks. foreligger et mere sub-
jektivt dadelværdigt forhold (men hvor der ikke er tale om sær-
ligt hensynsløs kørsel).”
5