Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1383589_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. juni 2014
Asyl- og Visumkontoret
Thomas Højgaard
2014-0030-2226
1170690
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1051 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. maj 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 1051: Spm. om, hvilke ankomster der kontrolleres i Københavns Lufthavn samt for, hvordan ankomsterne udvælges, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1051 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke ankomster der kontrolleres
i Københavns Lufthavn samt for, hvordan ankomsterne udvæl-
ges?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi, der om kontrollen af passagerer, som
ankommer med fly til Københavns Lufthavn fra et ikke-
Schengenland og således indrejser over den ydre Schengen-
grænse i lufthavnen, har oplyst, at alle indrejsende/ankomster
systematisk bliver indrejsekontrolleret.
Denne systematiske paskontrol suppleres af gatekontroller på
udvalgte ankomster, hvor der på baggrund af det aktuelle efter-
retningsbillede navnlig fokuseres på såkaldte højrisiko-
ankomster, når det ud fra en konkret risikovurdering og res-
sourcemæssige hensyn er muligt.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at højrisiko-ankomster
er ruter, hvor der efter politiets konkrete mistanke eller gene-
relle erfaring er en forhøjet risiko for illegal indrejse i Dan-
mark. Gatekontrol af ankomster, hvor der ikke erfaringsmæs-
sigt består en sådan generelt forhøjet risiko (såkaldte lavrisiko-
ankomster), kan foretages, hvis der i øvrigt er grund til at anta-
ge, at illegal indrejse eller anden form for kriminalitet eller
trussel herom vil finde sted, og den almindelige tilbagerykkede
paskontrol ikke er tilstrækkelig til at afværge dette. Hvilke de-
stinationer, som anses for højrisiko-destinationer, vurderes lø-
bende, men der er p.t. tale om ankomster fra navnlig Tyrkiet,
Ægypten og Pakistan.
Endvidere har Københavns Politi oplyst, at politikredsen med
implementeringen af en ny taktisk plan for udførelsen af (non-
Schengen) gatekontroller vil foretage en mere detaljeret regi-
strering af de udførte kontroller, således at de bl.a. opgøres på
destinationer. Det kan oplyses, at der i 2013 blev gennemført i
alt 478 gatekontroller, mens der indtil nu i 2014 (til og med
uge 20) er gennemført 226 kontroller.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at der i forhold til pas-
sagerer, som ankommer med fly til Københavns Lufthavn fra
et Schengenland og således indrejser over en indre Schengen-
grænse i lufthavnen, ikke må ske indrejsekontrol i form af en
2
REU, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 1051: Spm. om, hvilke ankomster der kontrolleres i Københavns Lufthavn samt for, hvordan ankomsterne udvælges, til justitsministeren
personkontrol, men at der ifølge Schengen-grænsekodeksens
artikel 21 er mulighed for, at der kan gennemføres såkaldte
”kriminalitetskontroller”, når disse er baseret på et konkret
mistankegrundlag (herunder generelle politioplysninger og -
erfaringer), udføres som stikprøvekontrol og klart adskiller sig
fra systematisk grænsekontrol.
Kriminalitetskontrollerne gennemføres i Københavns Lufthavn
navnlig som målrettede gatekontroller, men de foretages også
efter tilkald fra andet lufthavnspersonale, der udfører kontrol af
rejsende, eller som led i politiets daglige patruljevirksomhed i
lufthavnen.
Det er endvidere oplyst fra Københavns Politi, at kontrollerne
foretages på baggrund af det aktuelle efterretningsbillede og i
videst muligt omfang bør fokusere på højrisiko-ankomster, når
det ud fra en konkret risikovurdering og ressourcemæssige
hensyn i øvrigt er relevant.
Højrisiko-ankomster er – på samme måde som det er tilfældet i
forhold til vurderingen i relation til fremrykket kontrol af non-
Schengenankomster – ruter, hvor der efter politiets konkrete
mistanke eller generelle erfaring er en forhøjet risiko for illegal
indrejse i Danmark. Kontrol af ankomster, hvor der ikke erfa-
ringsmæssigt består en sådan generelt forhøjet risiko (lavrisi-
ko-ankomster), kan foretages, hvis der i øvrigt er grund til at
antage, at illegal indrejse eller anden form for kriminalitet eller
trussel herom vil finde sted. Hvilke destinationer, som anses
for højrisiko-destinationer, vurderes og ændres løbende, men
der er p.t. tale om ankomster fra navnlig Italien, Grækenland
og Spanien.
Københavns Politi har videre oplyst, at kontrollernes fordeling
hen over året til enhver tid skal tage udgangspunkt i politiets
aktuelle vurderinger af kriminalitetstruslen. Kontrollerne skal i
videst muligt omfang ske på baggrund af en forudgående gen-
nemgang og risikoanalyse af passagerlisterne på de udvalgte
ankomster, så de i overensstemmelse med Schengen-reglerne
målrettes mest muligt.
Hvis politiet på grundlag af en gennemgang af ankomster har
mistanke om, at flere ankomster inden for samme tidsperiode
ud fra en konkret risikovurdering er kontrolrelevante, priorite-
res ankomsterne efter et samlet skøn over antallet af passagerer
på de pågældende ankomster, i forhold til hvilke der består et
konkret mistankegrundlag, samt af karakteren og styrken af
det/de pågældende mistankegrundlag. Det afgøres ud fra en
konkret vurdering, om der i det konkrete tilfælde skal udføres
kriminalitetskontrol på en højrisiko- eller en lavrisiko-
ankomst.
3
REU, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 1051: Spm. om, hvilke ankomster der kontrolleres i Københavns Lufthavn samt for, hvordan ankomsterne udvælges, til justitsministeren
Det indgår tillige i risikovurderingen, om der i perioden måtte
være udsendt danske polititjenestemænd til særligt kontrolrele-
vante lufthavne inden for Schengen-området.
Københavns Politi har i 2013 gennemført kriminalitetskontrol-
ler rettet mod 156 udvalgte Schengen-ankomster. Disse sager
afdækkede i alt 58 sager vedrørende dokumentfalsk og 11 sa-
ger om personelfalsk, ligesom der var 113 asylansøgninger. I
de første 20 uger af 2014 har Københavns Politi gennemført
144 kriminalitetskontroller rettet mod ankomster fra Schengen-
lande, hvilket resulterede i 22 sager om dokumentfalsk og 6
sager om personelfalsk samt i 18 asylansøgninger. 64 af krimi-
nalitetskontrollerne har været rettet mod flyankomster fra de
ovenfor nævnte 3 lande med højrisiko-destinationer, heraf 27
kontroller af flyankomster fra Milano/Malpensa, der har givet
anledning til 13 sager om dokumentfalsk og 2 sager om perso-
nelfalsk. De øvrige sager stammer med en enkelt undtagelse
fra kontroller af ankomster fra andre italienske lufthavne.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse. Der vedlæg-
ges desuden en oversigt over gennemførte kriminalitetskontroller i Køben-
havns Lufthavn i de første 20 uger af 2014, som er udarbejdet af Køben-
havns Politi.
Det kan tilføjes, at Justitsministeriet netop har nedsat en hurtigarbejdende
arbejdsgruppe, der bl.a. skal se nærmere på muligheden for yderligere at
styrke politiets værktøjer i forhold til at afsløre udlændinge med ulovligt
ophold i lufthavne og andre grænseområder.
4