Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1374623_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. maj 2014
Forvaltningsretskontoret
Martin Reinseth
2014-0030-2223
1169216
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1048 (Alm. del), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. maj 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V).
Karen Hækkerup
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1048 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes oplyse, hvorvidt myndigheder på anden vis
end via undtagelsesbestemmelsen i grundlovens § 72 kan få
bemyndigelse til at trænge ind på privat grund uden forudgå-
ende retskendelse.”
Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at grundlovens § 72 har følgende ordlyd:
”Boligen er ukrænkelig. Husundersøgelse, beslaglæggelse og
undersøgelse af breve og andre papirer samt brud på post-, te-
legraf og telefonhemmeligheden må, hvor ingen lov hjemler en
særegen undtagelse, alene ske efter en retskendelse.”
Det er almindeligt antaget i den juridiske litteratur, at udsagnet i bestem-
melsens første punktum om boligens ukrænkelighed er en retspolitisk er-
klæring uden selvstændigt retligt indhold. Der kan henvises til Henrik Zah-
le (red.), Grundloven med Kommentarer (2. udgave, 2006), side 457 og
Jens Peter Christensen m.fl., Dansk Statsret (2013), side 288.
Det følger af det såkaldte legalitetsprincip, at offentlige myndigheders ad-
gang til at foretage tvangsindgreb kræver hjemmel i lovgivningen. Det føl-
ger herudover af grundlovens § 72, at medmindre der i lovgivningen er fo-
retaget en fravigelse heraf, kan indgreb omfattet af grundlovens § 72 kun
foretages efter indhentelse af en retskendelse.
Kravet om indhentelse af retskendelse er i vidt omfang fraveget i lovgiv-
ningen om forvaltningsmyndigheders kontrolbeføjelser uden for straffe-
retsplejen. Om baggrunden herfor kan der henvises til Retssikkerheds-
kommissionens betænkning nr. 1428/2003, side 113, der indeholder over-
vejelser om, hvorvidt der i højere grad burde indføres krav om forudgåen-
de retskendelse ved foretagelse af tvangsindgreb uden for strafferetsplejen.
Der var efter kommissionens opfattelse ikke grundlag herfor. Udvalget
henviste i den forbindelse til, at der normalt ikke vil være opstillet nærme-
re materielle betingelser i lovgivningen med hensyn til adgangen til at
gennemføre et tvangsindgreb. Der vil således f.eks. i almindelighed ikke
være et mistankekrav at tage stilling til, og en domstol vil sædvanligvis
være henvist til alene at vurdere, om den pågældende myndighed er den
myndighed, der må gennemføre tvangsindgrebet. Et krav om retskendelse
ville efter kommissionens opfattelse ofte være et unødigt omsvøb, der vil
belaste domstolene med unødige sager og svække forvaltningsmyndighe-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dernes kontrolmuligheder, uden at der reelt er vundet noget i retssikker-
hedsmæssig henseende.
3