Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1385327_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1031 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Er
ministeren indstillet på at der udarbejdes nye regler om tu-
risttog, der tager udgangspunkt i Trafikstyrelsens notat af 27.
juni 2013 og at der i den forbindelse fastsættes en fartgrænse
på fx 30 eller 40 km/t med deraf følgende minimering af risi-
koen for kollision på grund af forskellig hastighed for køretø-
jer, idet der samtidig stilles klare krav til køretøjernes sikker-
hedsmæssige indretning, syn, typegodkendelse, indregistrering
m.v.? I benægtende fald bedes ministeren oplyse, hvorfor det
ikke kan lade sig gøre i lige netop Danmark, når det kan gøres
sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt i en række andre europæi-
ske lande, som Danmark normalt sammenlignes med?”
Svar:
Der henvises om fastlæggelsen af, hvorledes tivolitog skal forstås i be-
kendtgørelse nr. 1055 af 5. december 1996 om tivolitog, til den samtidige
besvarelse af spørgsml nr. 1025 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Kørsel
med tivolitog foregår i dag primært på steder, hvor der
kun færdes gående og cyklister. Trafikstyrelsens notat af 27.
juni 2013 vedrører konsekvenserne ved at gennemføre et for-
slag om kørsel med tivolitog i den almindelige trafik.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at der ikke bør skabes øget mu-
lighed for kørsel med tivolitog på vej, der benyttes til alminde-
lig færdsel, da det efter Rigspolitiets vurdering ikke vil være
færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Rigspolitiet har i den forbindelse bl.a. lagt vægt på, at tilstede-
værelsen af et langsomtkørende tivolitog generelt vil stille sto-
re krav til de øvrige trafikanters agtpågivenhed, hvilket øges i
takt med, at trafiktætheden og hastigheden stiger.
Kørsel med tivolitog i almindelig trafik vil endvidere medføre
en høj risiko for alvorlige personskader ved kollision på grund
af hastighedsdifferencen og togets konstruktion.
Det vil også påvirke den generelle trafikafvikling og virke be-
grænsende for andre kørendes fremkommelighed.
Ud fra en færdselssikkerhedsmæssig vurdering kan det endvi-
dere ikke anbefales at øge den højest tilladte hastighed til over
10 km/t.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Et tivolitog er et uaffjedret traktorvogntog, der alene anvendes
til persontransport, og hastighedsgrænsen er bl.a. fastsat ud fra
vogntogets konstruktion og dets normale anvendelse til at køre
rundt blandt gående. En øget hastighed vil påvirke køretøjets
stabilitet, og dermed forhøje bl.a. risikoen for, at køretøjet væl-
ter. Endvidere vil standselængden blive øget, ligesom passa-
gerkomforten og sikkerheden vil blive forringet.
En højere hastighed vil endvidere øge risikoen for ulykker, der
grundet den øgede hastighed vil blive mere alvorlige.
Sammenfattende er det Rigspolitiet vurdering, at der er væ-
sentlige færdselssikkerhedsmæssige hensyn, der taler imod at
tillade, at tivolitog kan anvendes på veje, der benyttes til al-
mindelig færdsel med motorkøretøjer. Hertil kommer, at det vil
begrænse fremkommeligheden for øvrige trafikanter.”
Spørgsmålet om, hvorledes et køretøj med de tekniske specifikationer, som
et konkret Dotto-tog måtte have, køretøjsteknisk vil skulle kategoriseres i
Danmark, samt spørgsmål om erhvervsmæssig personbefordring henhører
under Transportministeriet.
Justitsministeriet har derfor desuden til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let indhentet en udtalelse fra Transportministeriet, der har oplyst, at Trafik-
styrelsen varetager spørgsmål om de tekniske regler på området for tivoli-
tog. De gældende tekniske regler for tivolitog er baseret på, at det drejer
sig om kørsel med maksimalt 10 km/t med passagerer i forlystelsesparker,
hvor den øvrige trafik er gående.
Transportministeriet har desuden oplyst, at såfremt reglerne ændres såle-
des, at tivolitog tillades at køre i almindelig trafik med en hastighedsgræn-
se på 30 km/t, eller derover, vil Trafikstyrelsen skulle tage stilling til, hvil-
ke køretekniske krav der er nødvendige. Det vil herunder skulle overvejes,
hvilke krav der vil skulle stilles til seler, dørlåse mv. Det vil desuden skul-
le overvejes, hvilken maksimal længde (kortere end 18 meter) der er for-
svarlig. Trafikstyrelsen gør opmærksom på, at såfremt man tillader, at ti-
volitog skal kunne køre med hastigheder over 30 km/t, vil køretøjet være
at betragte som en bil, hvilket principielt betyder, at en række kørekortkrav
vil skulle opfyldes, og derudover vil det i givet fald kun være muligt at til-
koble ét påhængskøretøj. Trafiksikkerhedsstyrelsen kan imidlertid
ud fra
en færdselssikkerhedsmæssig vurdering
under alle omstændigheder ikke
anbefale at øge den højst tilladte hastighed til over 10 km/t.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Justitsministeriet kan henholde sig til det, som Transportministeriet og
Rigspolitiet har anført.
Der henvises i øvrigt om færdselssikkerhedsmæssige overvejelser vedrø-
rende reglerne om kørsel med tivolitog på vej til den samtidige besvarelse
af spørgsmål nr. 1027 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Efter en samlet vurdering finder Justitsministeriet på denne baggrund ikke
anledning til at tage initiativ til at ændre bekendtgørelsen om tivolitog.
4