Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1385313_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1025 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Er ministeren
enig i, at bekendtgørelse nr. 1035 af 5. decem-
ber 1996 om tivolitog, der må køre 10 km/t, ikke er udarbejdet
med øje for nutidens ”turisttog”, herunder
eksempelvis de så-
kaldte Dotto-tog, der er synede, indregistrerede og har en me-
get høj sikkerhedsmæssig standard?”
Svar:
Bekendtgørelse nr. 1035 af 5. december 1996 om tivolitog regulerer alene
spørgsmålet om kørsel på vej med tivolitog, hvorved forstås vogntog alene
til personbefordring, som kendes fra forlystelsesparker, og hvor ind- og
udstigning sker for hver enkelt sæderække, jf. bekendtgørelsens § 1, stk. 2.
Spørgsmålet om køretøjers tekniske specifikationer og om erhvervsmæssig
personbefordring henhører under Transportministeriet.
Justitsministeriet har derfor til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Transportministeriet.
Transportministeriet har henvist til, at Trafikstyrelsen til brug for overve-
jelser om tivolitog i et notat af 27. juni 2013 har tilkendegivet følgende,
som Transportministeriet kan henholde sig til:
”Reglerne
i bekendtgørelse nr. 1035 af 5. december 1996 som
ændret ved bekendtgørelse nr. 248 af 7. april 2005 om ændring
af bekendtgørelse om tivolitog er fastsat med det formål at til-
lade kørsel med op til 10 km/t på steder som f.eks. i tivolipar-
ker, hvor der alene er gående eller cyklende trafik.
Tivolitog kan bestå af et trækkende køretøj tilkoblet højst to
påhængsvogne og kan have en samlet længde på indtil 18 m.
Kørsel med tivolitog i almindelig trafik medfører en høj risiko
for alvorlige personskader ved kollisioner med andre køretøjer.
Denne høje risiko er relateret til hastighedsdifferencen mellem
tivolitog og den øvrige trafik. Køretøjernes ringe passive sik-
kerhed forstærker risikoen for, at der ved kollision vil opstå
personskade, og at det potentielt vil involvere et stort antal
mennesker.”
Transportministeriet har supplerende oplyst, at kravene til indretning og
udstyr for tivolitog ikke er harmoniserede i EU. De tekniske krav, der stil-
les til tivolitog i Danmark, er tilpasset hovedformålet, dvs. kørsel i skridt-
gang med passagerer i forlystelsesparker, og det er Trafikstyrelsens vurde-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ring, at reglerne i lyset heraf er proportionale.
Transportministeriet har desuden oplyst, at Trafikstyrelsen ikke er bekendt
med de nærmere specifikationer for Dotto-tog, men i den udstrækning kø-
retøjer af dette fabrikat opfylder indretnings- og udstyrskravene, som gæl-
der for tivolitog i Danmark, kan de på lige vilkår med øvrige fabrikater
godkendes hertil.
På samme måde vil Dotto-tog, som opfylder de indretnings- og udstyrs-
krav, som gælder for andre køretøjstyper i Danmark, kunne anses for et
køretøj omfattet af den givne kategori.
3