Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1370839_0001.png
1370839_0002.png
1370839_0003.png
1370839_0004.png
1370839_0005.png
1370839_0006.png
1370839_0007.png
1370839_0008.png
1370839_0009.png
1370839_0010.png
1370839_0011.png
Udlændingeafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
6. maj 2014Asyl- og VisumkontoretThomas Højgaard2014-0035-02231108958

UDKAST TIL TALE

til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AN, AO, AP, AQ og

AR

fra Folketingets Retsudvalg den 6. maj 2014

Samrådsspørgsmål AN:

”Vil ministeren redegøre for forløbet omkring Københavns Politis internerapport om grænsekontrol, der blev afgivet i marts 2012, herunder bag-grunden for rapportens tilblivelse?”

Samrådsspørgsmål AO:

”Vil ministeren oplyse, hvordan det kan gå til, at man har været bekendtmed problemerne med grænsekontrol i flere år uden at skride til handling?

Samrådsspørgsmål AP:

”Vil ministeren redegøre for, hvorfor Folketingets Retsudvalg ikke er ble-vet oplyst om rapportens konklusioner, når nu udvalget har stillet gentag-ne spørgsmål om grænsekontrol i lufthavnen?”Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Samrådsspørgsmål AQ:

”Hvad er ministerens kommentar til beskrivelsen i rapporten af Danmarksinternationale forpligtelser omkring kontrol i lufthavnen og de manglerder anføres?”

Samrådsspørgsmål AR:

”Vil ministeren sikre, at rapportens konklusioner bliver ført ud i livet?”
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
2

[Indledning]

1.

Tak for det, formand, og tak til hr. Peter Skaarup for at indkalde tilsamrådet, som følger i kølvandet på det fokus, der igennem længere tidhar været på kontrollen i Københavns Lufthavn.
Jeg vil gerne starte med at benytte lejligheden til at takke udvalget forgod ro og orden under vores fælles besøg i Københavns Lufthavn den20. februar i år. Det er mit indtryk, at I – ligesom jeg – fik et godt ind-blik i politiets arbejde i lufthavnen.
Samrådet i dag vedrører som bekendt en specifik rapport udarbejdet afKøbenhavns Politi.
Den mere generelle debat om kontrollen i lufthavnen må derfor afventeden kommende forespørgselsdebat, som Dansk Folkeparti, Liberal Alli-ance og Konservativt Folkeparti har indkaldt til den 26. maj 2014.
Alligevel vil jeg gerne indledningsvis slå fast, at regeringen lægger storvægt på, at der gennemføres en effektiv kontrol af bl.a. udlændinge vedDanmarks grænser og bekæmpelse af den kriminalitet, der knytter sigtil ulovlig indrejse.
Derfor har regeringen med tilfredshed noteret sig, at der i denne rege-ringsperiodeersket en styrkelse af kontrolindsatsen i lufthavnen.
Det gælder både i forhold til flyankomster fra Schengenområdet og iforhold til kontrollen ved den ydre grænse, som dette samråd handlerom.
Som den daværende justitsminister redegjorde for på et samråd om em-net i november sidste år, er der iværksat en række tiltag i KøbenhavnsLufthavn til bekæmpelse af ulovlig indrejse og tilrejsende kriminelle.3
Og jeg er helt enig med min forgænger, når han på samrådet sidste årunderstregede denne regerings villighed til at udnytte de kontrolmulig-heder, vi har, bedst muligt.
Når det er sagt, så er det samtidig vigtigt for mig også at understrege, attilrettelæggelsen af politiarbejdet i Københavns Lufthavn først ogfremmest er et ledelsesmæssigt ansvar hos Københavns Politi.
Og jeg har tillid til, at politiet er kompetente til at træffe de nødvendigebeslutninger for at sikre en moderne og effektiv kontrol i KøbenhavnsLufthavn inden for de fastlagte økonomiske rammer.

2.

Rapporten, som vi skal drøfte i dag, er sendt til udvalget som bilag tilbesvarelsen af spørgsmål nr. 754 (Alm. del) stillet af Retsudvalget den17. marts 2014.
Justitsministeriet ses først at have modtaget Københavns Politis rapportden 25. april 2014. Så for at kunne give jer det fulde overblik, har detværet nødvendigt at bede Rigspolitiet om at bidrage til besvarelsen.
I mit svar på spørgsmål nr. 713 (Alm. del) stillet af Retsudvalget den12. marts 2014 har Rigspolitiet i detaljer beskrevet baggrunden for rap-porten, dens konklusion og politiets efterfølgende opfølgning.
Den følgende gennemgang vil i vidt omfang være en gengivelse af den-ne besvarelse.

[Baggrund for rapporten]

3.

Rigspolitiet har om forløbet omkring den interne rapport oplyst føl-gende.
4
Rapporten udspringer af en reorganisering af Københavns Politi i 2009-2010, som omfattede en sammenlægning af Station Amager og StationLufthavnen.
Politiet havde i forbindelse med reorganiseringen fokus på at opnå ef-fektiviseringer og en mere fleksibel tjenesteplanlægning i KøbenhavnsLufthavn. Formålet hermed var bl.a. at skabe et bedre arbejdsmiljø ogmindre sygefravær blandt politiets personale.
I efteråret 2011 besluttede Københavns Politi at undersøge, om politietmed fordel kunne anvende civile paskontrollører til at varetage en del afgrænsekontrollen i Københavns Lufthavn.
Det førte i januar 2012 frem til udarbejdelsen af den omtalte rapport.
Københavns Politi fremsendte rapporten til Rigspolitiet i marts 2012med henblik på en drøftelse.

[Rapportens konklusion]

4.

I rapporten vurderede en intern projektgruppe – som bestod af med-arbejdere fra Grænsekontrolafdelingen i lufthavnen og faglige repræ-sentanter inden for området – at Københavns Politi ville kunne opnå eneffektiviseringsgevinst ved at ansætte civile paskontrollører til at stå forden såkaldte ”første linje-kontrol” i lufthavnen.”Første linje-kontrol” er den indledende minimumskontrol af rejsende –den der foregår ved kontrolboksene. Her vurderes det, om en personskal udtages til en mere indgående kontrol – også kaldet ”anden linje-kontrol”.I rapporten foreslås det, at ”første linje-kontrollen” udføres af civilepaskontrollører, mens ”anden linje-kontrollen” udføres af politibetjente.5
En sådan opdeling kan have den fordel, at politipersonalet – i stedet forat bruge tid på rutinekontrol – kan fokusere på den mere specialiseredekontrol af de rejsende.

5.

Den interne rapports anbefaling om at overveje civile paskontrollørervar bl.a. motiveret af, at der på tidspunktet for rapportens udarbejdelsevar problemer med den praktiske udførelse af paskontrollen – detteskyldtes navnlig lufthavnens fysiske indretning.
Schengenevalueringskomiteen havde således i forbindelse med en in-spektion gjort politiet opmærksom på, at der manglede faciliteter til atgennemføre interviews i kort afstand fra ”første linje-kontrollen”.
Komiteen påpegede, at rejsende af og til måtte vente på at blive inter-viewet i nærheden af ”første linje-kontrollen”, og at der formentlig villeblive gennemført flere interviews, hvis de fysiske rammer var til stede.
Desuden blev der i rapporten peget på den mandskabs- og uddannel-sesmæssige situation i lufthavnen som et problemområde.

[Opfølgning på rapporten – civile paskontrollører]

6.

Så vidt om indholdet af rapporten. Nu vil jeg vende mig modspørgsmålet om, hvad der fra politiets side er blevet gjort for at følge oppå rapporten?
Først vil jeg gennemgå politiets opfølgning på anbefalingen om at an-sætte civile paskontrollører. Derefter politiets opfølgning på rapportensbemærkninger om den praktiske udførelse af paskontrollen.Rigspolitiet har oplyst, at Københavns Politi – i lyset af rapporten –iværksatte et projekt for at vurdere muligheden for at anvende civilepaskontrollører.6
Projektet blev igangsat i april 2012. Projektet vedrørte ikke alene pas-kontrollen, men også muligheden for at bemande alarmcentraler helt el-ler delvis med civilt ansatte.
Opgaven var bl.a. at udarbejde stillings- og uddannelsesbeskrivelser forden nye type personalegruppe og kortlægge de løn- og aftalemæssigeforhold under inddragelse af de respektive personaleorganisationer.
Projektarbejdet afdækkede visse udfordringer i forhold til at realisereønsket om at ansætte civile paskontrollører.
Bl.a. konkluderede Københavns Politi, at ansættelsen af civilepaskontrollører – hvis den ønskede effektiviseringsgevinst skal opnås –vil kræve, at der sker en generel forskydning af arbejdsopgaver mellempolitiuddannede og civile medarbejdere i Københavns Politi.
Ifølge Københavns Politi er en sådan forskydning imidlertid ikke muligi den nuværende personalemæssige situation.
Dette skyldes navnlig to forhold.
For det første har afgangen af polititjenestemænd i Københavns Politiværet mindre end forventet efter ophævelsen af den pligtige afgangsal-der i 2011.
For det andet har der som led i professionaliseringen af dansk politi væ-ret behov for at mindske antallet af politiuddannede, som beskæftigersig med administrative opgaver som it-udvikling, indkøb og HR.
Begge forhold betyder, at politiet er nødt til at afvente en naturlig af-gang af politiuddannede medarbejder, før der kan ansættes civilepaskontrollører i lufthavnen – medmindre man vil forlange, at politietskal skride til afskedigelser.7
Forhindringerne betyder dog ikke, at projektet er skrinlagt, men alene atdet midlertidigt er sat på stand by.
Både Rigspolitiet og Københavns Politi har således tilkendegivet, at po-litiet vil tage spørgsmålet om civile paskontrollører op igen, så snartpersonalesituationen hos politiet giver mulighed for det.

[Kendt problemstilling for udvalget]

7.

I forhold til samrådsspørgsmål AP – som rejser spørgsmål om, hvor-for udvalget ikke har været inddraget i denne problematik – vil jeg ger-ne understrege, at det omtalte projekt og de udfordringer, der er forbun-det med at ansætte civile paskontrollører i Københavns Lufthavn, ervelkendt stof for udvalgets medlemmer.
Allerede i oktober 2012 som svar på spørgsmål nr. 41 (Alm. del) stilletaf Retsudvalget den 5. oktober 2012 blev udvalget orienteret om, at po-litiet – bl.a. på baggrund af den omtalte rapport – havde besluttet atetablere et projekt om muligheden for at anvende civile medarbejdere ipaskontrollen i Københavns Lufthavn.
Desuden blev udvalget i november 2013 som svar på spørgsmål nr. 201(Alm. del) stillet af Retsudvalget den 25. november 2013 oplyst om, atdet for tiden ikke var muligt for Københavns Politi at foretage den for-skydning af arbejdsopgaver mellem politiuddannede og civile medar-bejdere, som er nødvendig for at realisere projektet.
Politiets interne rapport fra 2012 indeholder altså ikke nye og uudfor-skede snuptagsløsninger, som uden videre kan gennemføres. Og altsåheller ikke løsninger, som har været udvalget ubekendt.
8

[Opfølgning på rapporten – praktisk udførelse af paskontrollen]

8.

For så vidt angår rapportens bemærkninger om lufthavnens fysiskeindretning har Københavns Politi oplyst, at der allerede tilbage i slut-ningen af 2012 blev nedsat en arbejdsgruppe, som efterfølgende kommed forslag til indretning og etablering af lokaliteter til interviews afrejsende.
Lokalerne blev indviet i midten af 2013, og der findes nu egnede loka-ler til at gennemføre interviews i Københavns Lufthavn.
Problemstillingen vedrørende de manglede faciliteter til at gennemføreinterviews i kort afstand fra ”første linje-kontrollen” – som blev be-mærket af Schengenevalueringskomiteen – er altså løst.
Ser vi på den mandskabs- og uddannelsesmæssige situation i lufthav-nen, er der også sket flere ting.
Københavns Politi har oplyst, at politiet har besluttet at gennemføre enekstraordinær styrkelse af ledelsen af Grænsekontrolafdelingen i luft-havnen.
Det indebærer, at afdelingen bliver en selvstændig enhed med egen le-delse, som refererer direkte til den øverste politioperative ledelse i Kø-benhavns Politi.
Afdelingen kommer til at høre under en nyetableret specialenhed ledetaf en politiinspektør. Specialenheden skal styrke det organisatoriske ogledelsesmæssige fokus på specialiserede opgaver såsom grænsekontrol.
Som følge af grænsekontrolarbejdets stigende kompleksitet har Køben-havns Politi desuden besluttet at tilknytte et øget antal faglige koordina-
9
torer til området. De faglige koordinatorer skal bl.a. bidrage ved ”andenlinje-kontrol” – den mere indgående kontrol.
Målet er at øge fagligheden og løfte kvaliteten af kontrollen.Alle disse initiativer er helt nye og er netop blevet – eller bliver aktuelt– implementeret af Københavns Politiet.Herudover blev der – som led i styrkelsen af politiindsatsen i Køben-havns Lufthavn – allerede ved årsskiftet ansat en politiinspektør somøverste chef for Grænsekontrolafdelingen.

[Afrunding og fremadrettede overvejelser]

9.

Jeg håber, at jeg med denne gennemgang har givet udvalget et dæk-kende billede af indholdet af og forløbet omkring Københavns Politisinterne rapport om grænsekontrol.
Og jeg er naturligvis tilfreds med at kunne konstatere, at politiet harageret i sagen.Ikke mindst fordi handling – og navnlig velovervejet handling baseretpå politiets erfaringer – er afgørende i forhold til den fremtidige be-kæmpelse af ulovlig indrejse og tilrejsende kriminelle.
Vi skal hele tiden blive klogere på kontrollen i lufthavnen. Lære af vo-res egne og andres erfaringer. Holde øje med, om noget kan gøres smar-tere.
Kun på den måde kan politiet finde frem til de helt rigtige løsninger ideres løbende bestræbelser på at optimere kontrollen i KøbenhavnsLufthavn. For gode løsninger er desværre ikke altid nok.
10
Vi skal anvende ressourcerne bedst muligt og må derfor stille krav om,at politiet løbende optimerer processerne og finder den bedste, smarte-ste og mest effektive måde at løse problemerne på.
Og det synes jeg, at politiet har bevist, at de er i stand til:
-
Københavns Politi har taget en ny analysebaseret tilgang i brugved kontrollen i lufthavnen. Bl.a. så der sker opdeling af flyan-komster i lav- og højrisikogrupper.
-
En dansk dokumentekspert har været udstationeret i Italien fradecember 2013 til januar 2014, og samarbejdet med udvalgteflyselskaber er intensiveret.
-
Og kontrolvirksomheden i lufthavnen er også rent kvantitativtforbedret.
Det er resultater som disse, der skal til i forbindelse med politiets ved-varende arbejde med at bekæmpe ulovlig indrejse og tilrejsende krimi-nelle.
TAK
11