Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1375765_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
28. maj 2014
Kontor: Færdselskontoret
Sagsbeh: Marianne Møller Halk-
jær
Sagsnr.: 2014-0030-2205
Dok.:
1165278
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1008 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. maj 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Karen Hækkerup
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375765_0002.png
Spørgsmål nr. 1008 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvad er det videnskabelige belæg for, at der er forskel på de
sundhedsfaglige kriterier for erhvervelse af kørekort for epi-
lepsiramte alt efter om der er tale om kørekort til lastbiler eller
til personbiler.”
Svar:
For så vidt angår de helbredsmæssige betingelser for udstedelse af køre-
kort til henholdsvis gruppe 1-førere og gruppe 2-førere med epilepsi hen-
vises indledningsvis til Justitsministeriets besvarelse af 29. marts 2012 af
spørgsmål nr. 427 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Justitsministeriet har i øvrigt til brug for besvarelsen af nærværende
spørgsmål indhentet en udtalelse fra Sundhedsstyrelsen, der har oplyst føl-
gende:
”Den nærmere begrundelse findes i baggrundsmateriale til EU-
bestemmelserne om epilepsi og kørekort. Der lægges vægt på
følgende forhold:
Alvorligheden af ulykker med store køretøjer anses for
at være langt alvorligere end med små køretøjer. Det er
arbitrært fastsat, at ulykker med store køretøjer er fem
gange alvorligere sammenlignet med små køretøjer.
De store køretøjer føres sædvanligvis af professionelle
chauffører, som tilbringer langt længere tid bag rattet
sammenlignet med andre bilister. En typisk chauffør
tilbringer op til 8 timer per dag bag rattet, hvilket er ca.
20 % af tiden. Dette er estimeret til at være ca. 6 gange
længere end den gennemsnitlige bilist.
Udgangspunktet i reglerne i EU-direktivet er, at for både små
og store køretøjer skal risikoen for et epileptisk anfald være
under 2 % per år (på engelsk: COSY: The Chance of an Occur-
rence of a Seizure in the next Year).
Reference: Epilepsy and Driving in Europe. A report of the
Second European Working Group on Epilepsy and Driving.
Final report; 3 April 2005.”
Der kan i øvrigt henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr.
1007 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
2