Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del
Offentligt
1315186_0001.png
1315186_0002.png
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
MinisterenNST-101-0157017. december 2013
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 9. december 2013 stillet følgende spørgsmålnr. 79 (alm. del), som hermed besvares.

Spørgsmål nr. 79 (alm. del)

Vil ministeren oversende et notat, som lovet under åbent samrådsspørgsmål E den5. december 2013, om forskellen på planlægning og landzone – herunderretningslinje 312 som nævnt på samrådet?

Svar

Helt overordnet skal landzoneadministrationen sammen med kommune-, oglokalplanlægningen sikre en hensigtsmæssig udvikling inden for rammerneaf planlovens formål. Landzonebestemmelserne er et af de virkemidler,som sikrer, at den sammenfattende fysiske planlægning ikke tilsidesættes.PlanlægningMiljøministeren har ansvaret for den overordnede planlægning, bl.a.landsplanlægningen efter planlovens § 3. Landsplanlægningen kommer bl.a. tiludtryk gennem redegørelser, landsplandirektiver, vejledninger oglandsplanbeføjelser (call-in og pålæg om planlægning med bestemt indhold).Anvendelsen af disse regler skal være båret af landsplanhensyn. Endelig harmiljøministeren som et led i plantilsynet pligt til – på egne eller andre ministeriersvegne – at gøre indsigelse over for et forslag til kommuneplan eller ændringer tilen kommuneplan, der ikke er i overensstemmelse med de overordnede interesser.Kommuneplanen må ikke stride mod den overordnede planlægning og deoverordnede statslige interesser (om emner som f.eks. infrastruktur, forsvaretsinteresser, natur-, landskabs- og kulturmiljøinteresser, energiinteresser m.v.).Lokalplaner må ikke stride mod kommuneplanen.De overordnede interesser er angivet i "Oversigt over statslige interesser ikommuneplanlægningen 2013", som blev udsendt i 2011, og indeholderbeskrivelser af de bindinger for kommunernes planlægning, der bl.a. er lagt fast ide forskellige ministeriers lovgivning og ved politiske aftalerMiljøministeren sikrer som nævnt de overordnede interesser gennem statensmulighed og i visse tilfælde pligt til at fremsætte indsigelse over for denkommunale planlægning i forbindelse med plantilsynet.
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
De væsentligste af de interesser, der berøres i den sag, der blev drøftet påsamrådsmødet under samrådsspørgsmål E er følgende:”Oversigt over statslige interesser pkt. 3.1.23.1.2 Der skal være klare grænser for byerne og byvækst skal ske indefra og udad, så der sikresforskel mellem by og land og ny, spredt bebyggelse i det åbne land undgås. Bemærkninger tilL571, § 11a, stk. 1 og planprincip på baggrund af By- og Landzoneloven, 1/1 1970.Klare grænser for byerne og forskel mellem by og land skal være med til, at der skabes og bevaresværdifulde bebyggelser, bymiljøer og landskaber. Egentlig byvækst – både erhvervs- ogboligbyggeri – skal placeres i byzone i eksisterende byer eller i direkte tilknytning til eksisterendebyer eller bysamfund. Se i øvrigt afsnit 7.3 om byggeri i landsbyer og det åbne land. Udlæg afbyudviklingsområder til erhvervsområder langs motorveje eller langs andre overordnede veje idet åbne land løsrevet fra de eksisterende byer, er ikke i overensstemmelse med ønsket om enklar grænse mellem by og land. Se også nedenfor under krav 3.1.3.Landskabskiler i og mellem byerne friholdes for byggeri og anlæg med henblik på at sikreoplevelsen af forskellen mellem by og land, at byens placering i landskabet samt på at skabeattraktive rammer for rekreation.
Oversigt over statslige interesser pkt. 3.1.23.1.4 Arealudlæg til byvækst skal svare til størrelsen af den forventede byudvikling i kommunen iden kommende planperiode på 12 år. Planlovens § 11 og bemærkningerne til L571, § 11a, stk. 1, nr.1.
Oversigt over statslige interesser pkt. 3.123.12 I kystnærhedszonen kan der udlægges nødvendige nye byudviklingsarealer på baggrund afen særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse og lokaliseres efterhovedprincipperne for planlægning i kystnærhedszonen. Bemærkninger til L 191.”
LandzoneadministrationPlanlovens § 34 fastlægger det grundlæggende princip om landets inddeling ilandzoner, byzoner og sommerhusområder, der har til formål at forhindre spredtbebyggelse og anlæg i det åbne land, og som sikrer en hensigtsmæssig udvikling,hvor bymæssig bebyggelse koncentreres i byerne.Efter planlovens § 35 kræver bebyggelse m.v. i landzone kommunalbestyrelsenslandzonetilladelse. Der gælder en række undtagelser, bl.a. for byggeri, der ernødvendigt for jordbrugserhvervet, og for indretning og udvidelse af mindrevirksomheder m.v. i overflødiggjorte landbrugsbygninger.Lovændringen i 2013 om nye muligheder i landdistrikterne giverkommunalbestyrelsen mulighed for i konkrete afgørelser at lægge særlig vægt påudviklingen i et vanskeligt stillet landdistrikt ved administration af § 35.Større udvidelser af virksomheder kan ikke ske med en landzonetilladelse, men vilforudsætte lokalplanlægning, jf. planlovens § 13, stk. 2.
Ida Auken
/
Sven Koefoed-Hansen2