Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del
Offentligt
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. 001-1033714. januar 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 29. november 2013 stillet følgendespørgsmål nr. 60 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål 60
Vil ministeren redegøre for udviklingen i lydisoleringsfaktoren vedberegning af støj fra vindmøller i perioden fra 1997 til i dag? I denforbindelse ønskes en redegørelse for hver ændring aflydisoleringsfaktoren, samt begrundelsen for ændringen.Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser følgende:”Støj fra vindmøller har været reguleret i bekendtgørelsesform siden 1991. Indtil1. januar 2012 indeholdt bekendtgørelsen om støj fra vindmøller ikke hjemmel tilat stille krav til den lavfrekvente støj, og den indeholdt derfor indtil da ikke enberegningsmetode for lavfrekvent støj med angivelse af lydisolationstal.1. januar 2012 trådte den gældende bekendtgørelse om støj fra vindmøller i kraft.Bekendtgørelsen fastsætter som noget nyt bindende grænser for lavfrekvent støjfra vindmøller, og den fastlægger den beregningsmetode og de lydisolationstal, deri dag skal anvendes til beregning af lavfrekvent støj fra vindmøller indendørs inabobeboelser. Der er ikke sket nogen ændring i lydisolationstallene fra 1. januar2012 og frem til i dag.Støj fra hurtigfærger reguleres i form af miljøgodkendelser, og retningslinierne formeddelelse af miljøgodkendelse er fastlagt i en bekendtgørelse ommiljøgodkendelse af hurtigfærgeruter. Retningslinjerne omfatter også lavfrekventstøj. I denne bekendtgørelse har der siden 1997 været en tilsvarendeberegningsmetode, som bruges, når der skal sættes konkrete grænser for denlavfrekvente støj fra færgerne i deres miljøgodkendelse.I bekendtgørelsen er der oplyst vejledende tal for lydisolationen, som svarer til, atca. 90 pct. af boligerne har bedre lydisolation. Når tallene for lydisolation ervejledende betyder det, at man for hurtigfærger kan bruge konkret målte værdierfor lydisolationen af de aktuelle boliger i nærheden af havnen i stedet forbekendtgørelsens vejledende tal. Denne mulighed har været anvendt i flerekonkrete godkendelsessager for hurtigfærgeruter.
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Det spiller også ind, at støjgrænserne for hurtigfærger bliver fastlagt ved konkretafgørelse i den enkelte miljøgodkendelse, og derfor kan grænserne afvige fra devejledende støjgrænser, der fremgår af hurtigfærgebekendtgørelsen.For vindmøller er der tale om bindende støjgrænser og en fastlagtberegningsmetode, der ikke kan fraviges.Bekendtgørelsen om støj fra vindmøller blev tidligere revideret i 2006 bl.a. somfølge af kommunalreformen. Det blev dengang fagligt vurderet, at nårbekendtgørelsens grænser for den almindelige støj overholdes, forventes der ikkeat opstå problemer med lavfrekvent støj, og der blev ved denne revision afbekendtgørelsen derfor ikke indført nye grænser for lavfrekvent støj. Vurderingenblev bl.a. baseret på beregninger af det indendørs niveau af lavfrekvent støj, hvorder blev benyttet samme grad af lydisolation, som anført ihurtigfærgebekendtgørelsen, dvs. at 90 % af boligerne forventes at have en bedrelydisolation end de anvendte tal og dermed et lavere niveau af lavfrekvent støj endberegnet.I VVM-redegørelsen for testcentret i Østerild, der udarbejdes i 2009, foretages envurdering af lavfrekvent støj fra vindmøller indendørs i boliger. Der foreligger nuflere måledata for boligers lydisolation end i 2006, og der gennemføres meredetaljerede beregninger (i 1/3-oktaver) af lavfrekvent støj indendørs.Lydisolationstallene er således ikke identiske med tallene ihurtigfærgebekendtgørelsen, men tallene svarer også her til, at 90 % af boligerneforventes at have en bedre lydisolation.I forbindelse med forarbejderne til den seneste revision af bekendtgørelsen om støjfra vindmøller beregnede Miljøstyrelsen konsekvenserne af ny regulering aflavfrekvent støj ved en række forskellige forudsætninger og beskyttelsesniveauer,herunder lydisolationstal, der svarer til, at 75 % af boligerne forventes at have enbedre lydisolation og lydisolationstal, der svarer til, at 67 % af boligerne forventesat have en bedre lydisolation.I maj måned 2011 indledes herefter en teknisk forhøring af bekendtgørelsen, og iet teknisk notat, der beskriver et forslag til den kommende regulering aflavfrekvent støj, indgår lydisolationstal, der svarer til, at 67 % (svarende til 2/3) afdanske boliger forventes at have en bedre lydisolation. Notatet blev af daværendemiljøminister Karen Ellemann (V) sendt til forligskredsen bag aftalen omtestcentret i Østerild den 2. maj 2011 forud for den tekniske høring. Der blev efterden tekniske forhøring ikke ændret i beslutningsgrundlaget vedr.lydisolationstallene, og det er dem, der indgår i den gældende bekendtgørelse idag.De i bekendtgørelsen fastlagte lydisolationstal svarer til, at 67 % af boligerneforventes at have en bedre lydisolation og 33 % af boligerne en dårligerelydisolation. Den sikkerhedsmargin, som de fastlagte lydisolationstal afspejler,skal ses i sammenhæng med, at der for vindmøller er tale om bindendestøjgrænser og en fastlagt beregningsmetode, der ikke kan fraviges, samt de øvrigemarginer, der indgår ved vurdering af støj fra vindmøller, herunder isærforudsætningen om, at vinden er 8 m/s, og at der altid er medvind fra møllen henimod boligen som støjen beregnes i, selv om disse forhold højest optræder i ca. 10% af tiden.
2
Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål 66 (alm. del).
Ida Auken
/
Claus Torp
3