NOTAT
Det åbne land
J.nr. NST-4101-00698
Ref. soele/lar/jenoe
Den 28. november 2014
Notat om vandscooterbekendtgørelsen
Formålet med vandscooterbekendtgørelsen er at beskytte naturen og dermed leve op til
EU’s naturdirektiver, og at opnå en afbalancering i forhold til de rekreative hensyn og
nationale naturinteresser.
Sejlads med hurtigtgående motorfartøjer har gennem en lang årrække været reguleret
lokalt gennem vildtreservater og lokale politivedtægter. Der er i ganske mange
vildtreservater lokale begrænsninger i motorbådssejlads, både egentlige forbud og
hastighedsreguleringer. Det samme gælder mht. lokale politivedtægter ud fra hensynet til
offentlighedens sikkerhed.
Den første vandscooterbekendtgørelse blev udformet i 1994 hvor det i Miljøministeriet
blev vurderet, at der var et særskilt behov for en generel regulering af sejlads med
jetfremdrevne fartøjer som jetski, vandscootere m.v. Den nugældende
vandscooterbekendtgørelse er fra 2012, hvor den blev revideret, efter at Højesteret
udtalte, at den dagældende bekendtgørelse havde været administreret for restriktivt.
Regulering af motordrevne fartøjer sker således på baggrund af forskellig lovgivning, der
delvist udspringer af forskellige formål, men samlet har som virkning, at de reducerer
gener for natur og friluftsliv. Der er dermed væsentlige synergieffekter allerede i den
eksisterende lovgivning.
1. Vandscootere m.v.
De fartøjer, som vandscooterbekendtgørelsen omfatter, følger fritidsfartøjsdirektivets
definition på en vandscooter. Jetski, luftpudefartøjer og andre motordrevne sportsfartøjer
med en længde på under 4 meter, der har indbygget forbrændingsmotor med
vandstrålepumpe som hovedfremdrivningsmiddel, og som er beregnet til at skulle
betjenes af en eller flere personer, som sidder, står eller knæler på – snarere end i –
skroget er således alle omfattet. Søfartsstyrelsen har på forespørgsel af Naturstyrelsen
oplyst, at der ikke skelnes mellem jetski og vandscootere i direktivet.
Den gældende bekendtgørelse er udformet som en generel tilladelsesordning. Det
medfører, at det er tilladt at sejle med vandscootere m.v. på størstedelen af det danske
søterritorium, i områder fra 300 meter fra kystlinjen, fordi der i disse områder er
minimal forstyrrelsesrisiko. I Natura 2000-områderne, i vildtreservater og på fredede
arealer er der totalforbud mod vandscootersejlads, også selvom nogle af disse områder
ligger længere væk end 300 m fra kysten. Dette er begrundet i de særlige
beskyttelseshensyn til især vandfugle, sæler og marsvin, der også udnytter områder
længere ude end 300 meter.
Kommunerne har mulighed for at dispensere til sejlads i områder, hvor det i
bekendtgørelsen er forbudt at sejle med vandscooter m.v., hvis der er tale om